TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kjøp av mr2

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #342754  av ad92

Heisann! :D

Er 18 om knappe 4 mnder så begynne å tenke på bilkjøp osv.

Valgte ble NATURLIGVIS en mr2 mk2. Makan til strøkne å spreke biler til go pris skal man lete lenge etter. Har "vokst opp" med mr2n til som "sw20" var/er her på forumet. Som var veldig strøken slik som jeg husker den :lol: Elsket den oppmerskomhets følelsen man fikk når jeg satt på med den. Såg foresten "FireWalk" sin mr2 her om dagen, guttegjengen stoppet opp på fortauet ett par sekund da kan man si.

Har siklet etter mr2er en god stund nå, og endelig kan jeg begynne å praktisere drømmene mine. Det som står i veien er som vanlig, pengene.

Er det noen av dere som har peiling på billån? Spart opp 20 000 og vill kjøpe en mr2 (mk2) til rundt 50 - 60 000. Tror dere mulighetene er store får å få "godkjent" dette i banken. Har også kausjonist og er i deltidsarbeid med 8000 i mnd.

Det andre store spørsmålet gjelder forsikring!
Skal sette den på mine foreldre når det blir bil, med 75% bonus. Noen som vet ca pris på dette? Kan tenke meg at mr2 er veldig dyr å forsikre.

Vist noen har planer om å selge i vinter så er det bare å ta kontakt! bosatt i Ålesund btw.
 #342756  av hmsilset

forsikret på foreldrene dine br prisen bli rundt 5000kr i året.Ihvertfall hos gjensidige. Har du kausjonist er vel lånet sikret :D
 #342768  av mr2storbrua

hmsilset skrev:forsikret på foreldrene dine br prisen bli rundt 5000kr i året.Ihvertfall hos gjensidige. Har du kausjonist er vel lånet sikret :D
Jeg betaler rundt 8000 i året på pappa sitt navn. 75% bonus, full kasko, 8000 km kjørelengde, egen garasje, fører har hatt førerkort i mer enn 5 år. Og han bor på landet... Så de 5000 du snakker om må tydeligvis være kun delkasko?
 #342770  av hmsilset

mr2storbrua skrev:
hmsilset skrev:forsikret på foreldrene dine br prisen bli rundt 5000kr i året.Ihvertfall hos gjensidige. Har du kausjonist er vel lånet sikret :D
Jeg betaler rundt 8000 i året på pappa sitt navn. 75% bonus, full kasko, 8000 km kjørelengde, egen garasje, fører har hatt førerkort i mer enn 5 år. Og han bor på landet... Så de 5000 du snakker om må tydeligvis være kun delkasko?
jeg har den dyreste forsikringa hos gjensidige.fordel+ eller noe,har hatt 75% fra jeg var 18(gikk an å arve bonus før)og hatt 16000km som kjørelenge i året.Sjekka papira nå.Betaler 4400kr i året.
 #342772  av mr2storbrua

Er dette full kasko? Pappa har også forsikring i gjensidige... Høres merkelig ut.. Hvor mye har du i egenandel? Tror det er 5000,- i egenandel på MR2'en ved bruk av forsikring, men er ikke sikker...
 #342773  av hmsilset

ja,det er ful kasko og alle fordeler du kan tenke deg en forsikring kan ha.Egenandelen er kr 4000 og 2000 på ruteskifte
 #342774  av hmsilset

rettelse.Jeg har 12000 i årlig kjørelengde.
 #342777  av ad92

delkasko er vertfall i mitt tilfelle uaktuelt. å sitte igjen med en rammeskeiv bil og ett eller to år med lån hadde vært døden. Men 5000 hørtes meget billlig ut, hadde vært fornøyd med 12 000 jeg.
 #342795  av magnesmurf

Lån får du, men ikke billån.
Bankene krever at bilens samlede alder, og tiden du bruker på å nedbetale lånet ikke overskrider 11 år. Så lånet må du nok ta som forbrukslån, evt som kaskofritt billån fra elcon. (uansett er rentene høye)

Når det gjelder forsikring er ikke en mr2 billig å forsikre. Personlig betaler jeg ca 9000 i året, med fullkasko, 12000 i kjøre lengde og det vanlige. Og har 50% bonus.

Ta en ringerunde til mange selskap og sjekk hvem som gir deg best pris.
Men uansett er du bare 18, og da blir det dyrt. Så prøv å sett forsikringen på foreldrene dine.
Hvis du jobber kanskje arbeidsplassen er fagforbundet ditt har noen gode forsikringstilbud?
 #342797  av hmsilset

Så lenge han har kausjonist på lånet så er det vel ingen problemer.
 #342799  av ad92

har snakket med mine foreldre og de var faktisk i tvil om de ville være kausjonist:S
men det må da være mulig uansett. skal prøve etter beste evne å overtale å manipulere :lol:
må vell være noen plass jeg får lån under 10% effektiv rente?

forsikring er i boks da, blir vell i gjensidige siden det er der mamma har forsikring. Hun har 75% bonus så håper på rundt en sum under 10 000 i det minste.

Har enda ett spørsmål. Må jeg betale første avdrag til forsikringsselskapet samme mnd som jeg får bilen?
 #342811  av inzane2012

så lenge personen som skal stå som kausjonist har ett godt kundeforhold med banken, så er det normaltsett INGEN problem med å få lån så lenge du har en inntekt som gjør at løpetiden ikke blir for lang...

jeg hadde ikke jobbet i 2 uker en gang før jeg fikk lån på 120k i banken min med pappa som kausjonist...

og ang forsikring så kommer det MYE ann på hvem du snakker med og hvilket selskap, jeg har vel rett under 5000k i året på bare ansvar og 40% bonus hos IF, mens gjensidige var nesten tusenlappen dyrere...
men vil anbefale deg og sette forsikringen på deg selv så fort som mulig for å bygge opp bonus, og det kommer til å bli jævlig surt for faren din vist du skulle vere så uheldig og skade bilen din ;)
 #342815  av ad92

Ja det er jeg klar over (der er pappa også :lol:)
men om jeg skal betale kansje 20 000 i året for forsikring så blir det for mye for min del. har snakket med en kompis og han måtte ut med 40 000 for å forsikre sin celica t-sport 2000 modell på seg selv, husker ikke hvilket selskap han hadde snakket med. Tok det selvfølgelig på moren sin.

For heller kjøre litt mer forsiktig og spare meg og pappa for noen lapper. Går nokk mer en nokk av lønna til bensin kan jeg tenke meg, så å sette det på meg selv blir vertfall uaktuelt til jeg blir 20.

Når det gjelder lånet så håper jeg for guds skyld at mamsen stiller opp, ellers blir det 20% rente på meg :lol:
 #342834  av magnesmurf

Så lenge du får kausjonister med garanti får du bil lån, men da er det ikke bilen som står som garanti hvis den er over 11 år.
Hvis du ikke får kausjonister har elcon kaskofritt billån opp til 100000kr. Renten er da 10%. Effektiv rente er vel 13% ca.

Forsikring lønner seg veldig å ta en ringerunde på. Kan være du slipper unna med rundt 10k i året, med tanke på bosted osv. Og de fleste bedrifter har gunstige forsikringsordninger for ansatte.
Hvis ikke er det nok mye billigere å forsikre bilen på foreldre.

For å spare opp bonus bør du ha en gammel dynge av en bil stående. Og kun med ansvar på den. Da sparer du opp bonus. Det lønner seg faktisk.
Gjorde selv det med en gammel lada når jeg var 18. Betalte bare 3k i året for den. Og fikk hevet bonusen en del. Så den dagen jeg skulle forsikre ordentlig bil hadde jeg spart opp såpass med bonus at jeg sparte over 10000kr på den nye forsikringen. (hadde da 40% isteden for 20% bonus)
På en dyr forsikring utgjør det ganske mye...
 #342837  av ad92

haha litt av en luring du! var litt genialt å ha ett vrak stående ja!

men ser ut til at forsikring og lån stort sett kommer til å gå bra, skal forhøre meg med gjensidige og på jobb. er nokk rentene på lån som er det eneste "problemet" :D Så er nokk å se på japsetreff med mr2 og ett bredt smil rundt munnen når solen titter fram igjen! :D cant wait