TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• MKIV - 850 hp Motorbyggeprosjekt

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #342928  av MKIV-T23

Ekstriøret på bilen ble endelig ferdig se tidligere link:

viewtopic.php?f=61&t=22640&start=30

Og motoren står for tur...

Målet er 850 rwd hp, men det gjenstår å se om man klarer det.. :D

Følgende er bestilt/kjøpt:

Turbo: Garret GT4088R med polert hus
Motorstyring: Motec komplett motorstyring
1000CC dyser
Fuelrail
Polert inntaksplenum
90mm spjeldhus
Oljekjøler
4" intercooler kit
3 raders alu radiator
Polert grenrør
Eksten wastegate med atmosferisk dump
En haug med silikonslanger, oljeslanger og fittings
Bensintrykksregulator
HKS boostcontroller

Prosjektet starter i dag. Og nå er det rett hjem å få demontert orginale turboer og annen unødvendig shit... :D
 #342975  av TTM

Dette høres ut som et spennende prosjekt! Ser ut til å bli godt gjenomført. :D
Men klarer du 850 hk på hjula med den turboen? Hva slags drivstoff skal du kjøre på?
 #342979  av MKIV-T23

Jeg er også litt bekymret for turboens størrelse... Men jeg veit det er laget bla en bmw e30 i norge med samme turboen og 950bhp.. Og vedkommende som har solgt den (og også får glæden av å mappe bilen=) ) påstår hardnakket at den skal klare det..

Er det noen som har noe erfaring med å kjøre på methanol? Har sett litt rundt på nettet uten å finne noe spesielt matnyttig på supra og methanol... Noen som har noen gode ideer?

Driver også å leker med tanken på å bruke julebonusen på ett stroker kit.. Er det noen som har noen formeninger og betenkligheter med noen av kittene?

BTW... Orginalturboene forsvant i går.. Helvetes drittjobb.. Fy... ffff.. det er trangt mellom turboene og blokka.. :D
 #342981  av Supramk3turbo

Ja dette blir spennende :D Lykke til. Er en smule trangt å få av turboene om motoren står i bilen ja :D
 #342990  av MOTORSPORTHUSET

jeg selger jo garret og det meste jeg har hørt om på 4088 er 840hk på veiven. du må ha 4094 skal du ha di gampa dine.

men er du ikke som meg at du skal bare ha di talla så hadde jeg gått for 4088. responsen er fantastisk med den turboen på så stor motor.
jeg hadde ikke brukt pengene på strokerkit men kjørt e85 og 9.5 i komp da vil du få en suveren effektkurve.
 #343039  av Tevosupra

MOTORSPORTHUSET skrev:jeg selger jo garret og det meste jeg har hørt om på 4088 er 840hk på veiven. du må ha 4094 skal du ha di gampa dine.

men er du ikke som meg at du skal bare ha di talla så hadde jeg gått for 4088. responsen er fantastisk med den turboen på så stor motor.
jeg hadde ikke brukt pengene på strokerkit men kjørt e85 og 9.5 i komp da vil du få en suveren effektkurve.

Ingen turboer slår HKS T51-R KAI edtion på en supra på HK nivået der:) 760 hjulhester og Sykt Sykt respons:)
 #343048  av Tvetern

Jeg har 9,5 i komp og kjører på E85. Bruker en god gammel Greddy T88-33D turbo. Fikk da 627hk og 701nm på hjula på 1,4 i trykk. Og da måtte den bremses på 6.gir fordi rulla ikke orket å holde igjen. Måtte derfor også gi oss på 7500 o/min (rulla koblet da ut pga hastighet). Kurven steg fortsatt så er nok litt mer der :) Har bra drag fra 3000 o/min :D På rulla har jeg fullt trykk på 4400 o/min. Så skulle vært moro å se resultatet på 2 bar eller mer :D
Jeg råder deg til å kjøre samme oppsett som meg i forhold til komp og fuel. Det funker MEGET bra :) Og det er viktigere å få mye nm og å få de tidligst mulig. Er ikke så viktig med masse hk. Hvis jeg skal gjøre noe med motoren i min så skal jeg gå ned på turbostørrelse og heller kjøre litt mer trykk. Bør da gi mer nm og at det kommer på lavere turtall. Da blir bilen skikkelig effektiv :D Samme oppsett som meg og med en GT4088 må jo bli sinnsykt bra :) Gleder meg til å se bilen din i aksjon ;) Lykke til!!
 #343607  av MKIV-T23

Tusen takk for alle innspillene.. Skal sette meg ned å tenke litt til igjennom dette.. Jeg har ikke bygget noe med e85, men regner vel egentlig med at det bare er snakk om å endre komp og kjøre større dyser, sånn i praksis.. Burde vel ha hatt noen 1600cc dyser med e85?

Hvordan er det eventuelt med e85 og lystgass? Og eventuelt stroker-kit og e85?

Og vil det ikke bli bedre å kjøre racefuel og metanol? Det må jo gi en høyere brennverdi av drivstoffet enn e85?

Jeg tenker fortrinnsvis å kjøre drag med bilen... Har aldri helt vokst fra det... :D

Vurderer for øvrig å selge turboen hvis det er noen som kommer med gode forslag om en annen god turbo som ikke har aaalt for mye lag og klarer høyere effekter..
 #343629  av Haak

bpracing skrev:Jeg har 9,5 i komp og kjører på E85. Bruker en god gammel Greddy T88-33D turbo. Fikk da 627hk og 701nm på hjula på 1,4 i trykk. Og da måtte den bremses på 6.gir fordi rulla ikke orket å holde igjen. Måtte derfor også gi oss på 7500 o/min (rulla koblet da ut pga hastighet). Kurven steg fortsatt så er nok litt mer der :) Har bra drag fra 3000 o/min :D På rulla har jeg fullt trykk på 4400 o/min. Så skulle vært moro å se resultatet på 2 bar eller mer :D
Jeg råder deg til å kjøre samme oppsett som meg i forhold til komp og fuel. Det funker MEGET bra :) Og det er viktigere å få mye nm og å få de tidligst mulig. Er ikke så viktig med masse hk. Hvis jeg skal gjøre noe med motoren i min så skal jeg gå ned på turbostørrelse og heller kjøre litt mer trykk. Bør da gi mer nm og at det kommer på lavere turtall. Da blir bilen skikkelig effektiv :D Samme oppsett som meg og med en GT4088 må jo bli sinnsykt bra :) Gleder meg til å se bilen din i aksjon ;) Lykke til!!

Hei.
Hva slags toppakning bruker du for å få 9,5 i komp?
Eller må toppen planes?
 #343684  av Lørnings

Hvis du er ute etter drag 2jz, så hadde jeg vel tatt en titt hos Titan motorsport..de har vel holdt på med det en god stund og bør vite hva som funker! :wink:
 #343800  av Tvetern

Haak skrev: Hei.
Eller må toppen planes?
Motoren raste rett etter at jeg fikk bilen pga tenningsbank. Og da motoren ble åpnet så ble det oppdaget endel skader på toppen. Det ble da bestemt å plane toppen til skadene var borte kontra å sveise den. Dette har jeg i ettertid fått vite at ikke var noe bra valg, da det minsker forbrenningskammeret betraktelig. Toppen er nå maks planet så den er ikke å redde hvis jeg får skader på den igjen, men sånn er det bare. Jeg valgte da å bruke en toppakning som er 1,88mm tykk. Da fikk jeg 9,5 i komp. Jeg er meget fornøyd med at det ble den kompen. Bilen funker sinnsykt bra og har overraskende bra drag fra bånn med tanke på størrelsen på turboen. Den går på et veldig sikkert oppsett og forholdsvis lavt trykk. Så det er mye mer å hente ved å skru opp trykket :)
Dette ble kanskje endel mer utfyllende svar enn du trengte men hehehe :D
Bilen er forøvrig til salgs bare så det er sagt ;)
 #343801  av Haak

bpracing skrev:
Eller må toppen planes?
Motoren raste rett etter at jeg fikk bilen pga tenningsbank. Og da motoren ble åpnet så ble det oppdaget endel skader på toppen. Det ble da bestemt å plane toppen til skadene var borte kontra å sveise den. Dette har jeg i ettertid fått vite at ikke var noe bra valg, da det minsker forbrenningskammeret betraktelig. Toppen er nå maks planet så den er ikke å redde hvis jeg får skader på den igjen, men sånn er det bare. Jeg valgte da å bruke en toppakning som er 1,88mm tykk. Da fikk jeg 9,5 i komp. Jeg er meget fornøyd med at det ble den kompen. Bilen funker sinnsykt bra og har overraskende bra drag fra bånn med tanke på størrelsen på turboen. Den går på et veldig sikkert oppsett og forholdsvis lavt trykk. Så det er mye mer å hente ved å skru opp trykket :)

Takker for utfyllende svar!! :)
Driver selv å bygger meg en Supra for drifting om dagen. Den skal kjøres på E85. Og med singel turbo.
Har ikke helt bestemt meg for turbo enda. Men satser nok på en ganske liten en.
 #343809  av Tvetern

Haak skrev:
bpracing skrev:
Eller må toppen planes?

Takker for utfyllende svar!! :)
Driver selv å bygger meg en Supra for drifting om dagen. Den skal kjøres på E85. Og med singel turbo.
Har ikke helt bestemt meg for turbo enda. Men satser nok på en ganske liten en.
Bare hyggelig :) Ok kult. Har hørt at GT3540 funker perfekt. En kompis av meg bremset 672hk på hjula med en sånn turbo og E85. Og den kommer tidlig også ;)
Lykke til :)