TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Teknisk godkjenning av Mr2 Widebody

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #342960  av mr2storbrua

Du får faktisk tüv-godkjente spacere, så det kan nok gjøres lovlig. Det er heller ikke lov å endre innpresset eller dekkdimensjonene med med enn 5%(?), men dette blir ikke sjekket så ofte. Det samme er det egentlig med spacere, så ville nok også anbefalt som lasse sier å ha godkjenningshjul...
 #342973  av mr2storbrua

trd2000gt skrev:så dere anbefaler heller å godkjenne bilen med for smale hjul og heller sette på de andre hjulene etter godkjenning?
Dersom dette blir en anmerkning på eu-kontrollen ville jeg gjort det sånn, men er ikke sikkert de bryr seg om det i det hele tatt heller...
 #342976  av lasse

På trangsynet kommer du langt med tüv papirer, men de har i tillegg noen retningslinjer å gå etter, når jeg kom og skulle godkjenne senk f.eks, skulle det i tillegg være 11cm klaring i et 80cm bredt område under bilen, så det har nok litt tilleggs ting å "ta" deg på.
NÃ¥r jeg fikk fikset klaringen var det ingen problemer.

Spacere kan du få godkjent, men da må det som jeg har skjønt, være på alle hjul, og alle må være like brede, men det lureste er å snakke med BT og sørg for all del å få alt skriftlig, med navnet til personen du snakker med skrevet på.

Når det gjelder 5% regelen på dekk gjelder vel dette kun på rulleomkrets tror jeg, om du skal ha større felger enn originalt må det uansett godkjennes.
Var en her ine en gang som hadde skaffet papirer fra toyota på størst mulige felger som ble godkjent på mr2 mk2, og det var 8x17" ET35 om jeg ikke husker feil, og det fyller jo bare foran på en standard bil.
 #343016  av inzane2012

står ikke noe annet i kjøretøy forskriften om dekk og felger enn at du ikke har lov å endre sporvidden med til sammen 15mm, og du kan ikke ha dekk som er så breie at mønsteret stikker utenfor hjulbuen, så i teorien trenger du ikke noe godkjenning for å sette på f.eks 8.5"*18" på en mr2 så lenge ikke sporvidden blir økt med mer enn 7.5mm på hver side og at dekkmønsteret holder seg innenfor hjulbuen, og at rulleomkretsen ikke er større eller mindre enn 5% av orginalen (det har med feilmargin på speedo'n og gjøre etter hva jeg har forstått)

står egentlig ganske greit forklart i kjøretøyforskriften som du finner på nettet, så den kan vere kjekk å kunne, evt skrive ut det du måtte ønske og ta det med til BT vist du vil ha noe godkjent ;)

her har du det som står om dekk og felg i forskriften: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994 ... 8-013.html
 #343019  av lasse

Sitat:

2.6 Kjøretøy må være utstyrt med felg av dimensjon, materialkvalitet og type som er godkjent av kjøretøyfabrikanten eller felg med minst tilsvarende egenskaper. Dekk skal passe til felgen.

6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:
a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas.
b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.
c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.
 #343055  av inzane2012

jeg har 8.5"*18" felger bak med et42 og 225/40 dekk, og det er godt innenfor reglene, altså trengs det ikke noen godkjenning

når du snakker om sporvidde må du se på dette punktet:
6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning
 #343058  av lasse

Her skyter du deg selv i beinet, for det første: alternative dekk/felgdimensjoner skal godkjennes og skrives inn i vognkortet, uansett om du går opp fra 15" til 16", det står jo svart på hvitt i det siste sitatet jeg kom med over. Det med 5% regelen menes med at man kan gå fra 195-60-15 til 195-65-15 uten å måtte godkjenne.

For det andre: sporvidden kan økes med tilsammen 15mm uten godkjenning, dette er en selvmotsigelse fra biltilsynets side, men med godkjente spacere (må også vises og skrives inn i vognkortet) går nok det bra, når du skriver at du har 8,5x18" felger med et 42, så vil du endre sporvidden med 15,7mm på hver side i forhold til originalt, da originale bakfelger er 7" brede og har ett innpress på 45.

Men for all del, tropp opp på biltilsynet med den teksten du har funnet, og be dem om å skrive det inn i vognkortet, jeg tviler sterkt på at det går.

At folk på et verksted gir f på en EU kontroll betyr ikke det samme som at det er godkjent fra states vegvesen sin side.
Jeg viste bmw'en min til eu, med solfilm helt frem, bakfelger som øker sporvidden med ca 60mm tilsammen og senkefjærer som ikke sto i vognkortet, at den ble EU godkjent på verkstedet, betyr ikke at den er godkjent.
 #343072  av BT-GTI

greit det med felg men det står også at man ikke skal forandre radikalt på bilens utseende slik at den ikke kan forveksles med en annen type bil/ annen klasse osv noe en kranglefant fra bt kan si det om et widebodykit.
bilen yterste punkt blir målt når de for første gang skal selges her i landet. da måler man det yterste punktet på bilen som er speilene og så brei blir ikke bilen. jeg bredda min 11.5cm ca til sammen mener jeg og har vel noen cm til speila. :wink:

enda en som tørr å gå løs på widebody moro det er noe skitt å gjøre tar en del måneder ja er vel ferdig til sommern tipper jeg. husk å ikke kapp av radioanntenne kabelen når du kapper skjermen på passasjersiden det gjorde nesten jeg.. VIKTIG gjør ting nøye alt vil synes høres osv. lykke til.

ps er et widebodykitt med tuv godkjenning på markedet.ET google søk i tyskland så finner du det.
 #343093  av trd2000gt

Mye om og men her, så jeg for vel heller ta diskusjonen med BT.
BT-GTI skrev:enda en som tørr å gå løs på widebody moro det er noe skitt å gjøre tar en del måneder ja er vel ferdig til sommern tipper jeg. husk å ikke kapp av radioanntenne kabelen når du kapper skjermen på passasjersiden det gjorde nesten jeg.. VIKTIG gjør ting nøye alt vil synes høres osv. lykke til.
TRD kitet er i hovedsak grunnen til at jeg kjøpte bilen, har vært forelska i det kitet siden første gang jeg så det :p
Har litt flaks når det kommer til bygging av bil, pappa har både vært bilmekaniker og biloppretter og har en del erfaring så da blir det gjort ordentlig + at jeg får gratis lakkering :D

men du har jo det samme kitet på din så hva mptte du gjøre for å få den igjennom teknisk godkjenning? eller droppet du å godkjenne den ? :p
 #343121  av islandur

Jeg lurte på en ting ang. bredding, endring av innpress osv. jeg hadde en dodge ram charger som jeg hevet å satt på 35x15,5r15med breddere og justering av speedometer fikk jeg det godkjent i vognkortet, så har jo artic trucks og en del "pakker" den største er vel 37" og de får jo det godkjent med ombygging av aksler osv, så vil nok tru at en forholdsvis liten endring som med ett w.b. kit skulle gå greit. Men så er det jo B.T det er snakk om, kan variere veldig fra stasjon til stasjon hva dem går med på også :?
 #345981  av trd2000gt

Har endelig råd til kitet men har nettopp fått vite at jeg mest sannsynelig ikke får tak i widebodykitet med Tüv godkjenning :twisted:

Men veit at det er flere inne på forumet som har dette kitet og har skilter på bilen, det er jo umulig å få svar på mail så jeg tenkte jeg poster det her i håp om (krysser fingrene) at jeg får et klart svar. Kjører de(re) med godkjent bil eller uten? hva må til? please svar fort... er i ferd med å se drømmen bli knust rett forran øya mine :(
 #345999  av predator

Abnbefaler deg før du starter ombyggingen og sende en mail til godkjenningsapparatet på det biltilsynet du bruker, og fortelle de om planene du har for bilen.
Fortell de mest mulig, mtp styling / felger osv.
Det gjorde jeg på mazda Mx5en som jeg bredda, og det var ingen problem. Jeg hadde TUV godkjente felger på mazdaen da. 9x16. Man får TUV godkjente Spacere fra H&R. Fås kjøpt hos Pedersen Racing. Til så og si alle biler.
Hvis du gjør det, og får midlertidig godkjent planene dine, kan de ikke komme tilbake og si at du ikke får det godkjent hvis reglene skulle endre seg i byggeperioden.
Jeg hadde god kommunikasjon med BT hele veien.