TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Morten's 1981 Toyota Carina TA40 Stv. restaurering.ny giv..

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #338017  av KNsmurfen

Hei.
Mitt navn er Morten og kommer fra Kongsberg.
Er rimelig fersk her. Men syns jeg fikk legge ut prosjekt/restaurering som jeg har begynt på nå.
Bilen har vært i familiens eie siden ca 1987 da fatter kjøpte den. Jeg overtok bilen i 2000 og brukte den frem til 2002.
Etter det har bilen stått under tak frem til jeg nå har tatt den frem og skal nå restaurere den til orginal stand.

Litt Facts om bilen:
- Ã…rsmodell: 1981
- Merke: Toyota Carina
- Modell : TA 40 / TA 60 karrosseri
- Karrosseri: Stasjonsvogn
- Motor: 1,6 liter(2T)
- HK: 75 HK
- Girkasse: 4 trinns manuell (T40 4 speed)
- Understell/bremser
Bladfjører bak
Fjører/dempere forran
Trommler bak/skiver forran
-Diverse
3 stk spylervæske tanker.(Lykter,front vindu,bakvindu)

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Motor: 1,6 liter.
Bilde
Bilde

Interiøret: Dette er faktisk orginal interiøret til bilen fra den kom ut av fabrikken.
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Sist redigert av KNsmurfen den 17 aug 2010 13:59, redigert 5 ganger totalt.
 #338073  av KNsmurfen

Da får vi oppdatere litt her.
Har skjedd en del allerede med bilen.SÃ¥ jeg legger ut det som har skjedd hittil. Med en liten komentar under.!!
RUST:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Og da var gulv teppet på vei ut..På jakt etter mere rust.
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Har også fått litt litteratur fra Toyota Norge

Bilde
Bilde

Men jeg mangler noe verkstedbøker angående motor,understell o.s.v. Noen som veit hvor jeg kan få tak i det hen??
 #338081  av Supramk3turbo

Dette kan bli spennende :D Snakker vi total restaurering?? Alt som nytt?? :D Lykke til
 #338096  av KNsmurfen

Supramk3turbo skrev:Dette kan bli spennende :D Snakker vi total restaurering?? Alt som nytt?? :D Lykke til
Takk for det :D
Total restaurering ja. Så jeg har en god del å finne på fremover. Men det går litt sakte akkurat nå,har en god del hagearbeid før vintern :( pluss at jeg jobber en god del.. Men jeg har god tid..Bilen skal ikke være ferdig før i 2011.. Det er målet. Er'n ferdig før så gjør ikke det noe.!!
 #338185  av KNsmurfen

celicat23 skrev:Kult! Gøy og se noe sånt som dette bli tatt vare på også, og ikke bare dø som vinterbil for en eller annen.
Nei,noen må jo være igjen :D
De fleste av disse bilene er vell døde regner jeg med.
Er synd egentlig.Er fine biler.!!! SÃ¥ dette blir vell ett sjeldent eksemplar tipper jeg..!!
 #338505  av KNsmurfen

Fikk gjort litt idag også. Skur ikke hver dag og heller ikke så mange timer av gangen. Er redd for at jeg fort kan bli lei. Så da skrur jeg når jeg har lyst og tid til det.
Så idag fikk jeg ut radiator,noen spylervæske tanker. Er faktisk 3 stykker av dem :D (lyktespyler,frontvindu og en til bakvinduet)
Luft filter boksen er også ute.Så det forsvinner flere og flere deler fra bilen. Og hyllene blir fortere og fortere fulle.hehehe
Bilder kommer etterhvert..!!
 #339132  av KNsmurfen

Da har jeg finni ut litt mere info om bilen.
Karrosseriet er TA60 mens resten er TA40. Alltså en midt imellom bil. Er litt av TA40 og litt av TA60. Snakk om forrvirring :roll:
For på chassi plata står det TA40 :roll: :roll: :roll:

Motoren heter 2T
Girkassa er en T40 4 speed
 #339203  av Roye

Det er nok en TA40-facelift.
TA40 som ser mere ut som TA60, men det er en TA40.

For meg som er en A6-chassie patriot, er denne like langt unna TA60 som KE30 :lol: :P
 #339212  av KNsmurfen

Roye skrev:Det er nok en TA40-facelift.
TA40 som ser mere ut som TA60, men det er en TA40.

For meg som er en A6-chassie patriot, er denne like langt unna TA60 som KE30 :lol: :P
Hehehehe...
Ja det er det jeg trur også. Men ifølge den karrosseriboka jeg fikk fra Toyota Norge. Så stemmer ikke det som står der i henhold til hva jeg har her..hehehe
Skal sende en mail til dem for å undersøke litt mere og kanskje få litt mere info.!!!
 #343169  av KNsmurfen

Her har det vært stille lenge..hehehe
Har ikke skrudd så mye pga mye jobbing. Men har nå fått kommet litt igang igjen.Det går sakte men sikkert fremover og det forsvinner noe deler fra bilen.Begynner å noe ribbet.Men det er fortsatt mye igjen.Legger ut litt bilder så dere kan se fremgangen(som er ganske liten ennå) :?
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
 #343375  av Roye

Det er styresnekke på den, og ikke tannstang...??
 #350318  av KNsmurfen

Vell,det har vært stille her veldig lenge nå.
Men det har da skjedd litt..Motor/girkasse + en del annet har jeg fått ut..
Så det begynner å bli ett tomt skall nå..

Men det har vært litt mørkt en stund og motivasjonen har vært dårlig,siden Toyota norge ikke kunne hjelpe meg..
Jeg mangler fortsatt service/reprasjons bøker noe jeg gjerne skulle hatt.
Deler er også veldig usikkert ennå.. Skal få satt opp ei må ha liste snart.. Kanskje noen her kan gi meg noe tips og hjelp etterhvert.!!!

Bilder kommer etterhvert.!!