TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ct26 Stage 1,2,3 VS ct27

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #343534  av celica_st185

Holder for tiden på å bygge om den ene celicaen til å kjøre rally kl. 13 (Kommer prosjekttråd snart :)), og trenger i den forbindelse en turbo som er bygget i orginalt ct26 hus. Har sett på stage 3 ct26 hos Fensport, og ct27 hos Atsracing. Noen som har prøvd noen av disse som kan gi en anbefaling av den ene eller andre? Finnes det andre gode alternativer til en ca 300 hester som er av oppgradert innmat i orginalt hus?
 #343584  av sleeper

gi lyd fra deg på msn når du har tid... så tar vi det der..;.-)
 #343613  av MOTORSPORTHUSET

du er nøtt til og bruke ct26 kompessorhuset siden det er det di ser.
gik turbo kan bygge om hele turboen og bruke kompressorhusetct26 på en go garret t3 turbo.
og sette i restriktor på 34mm.

så setter du det org dekslet over eksosiden så gå det nok greit.
i homologeringspapirene må du ha std el gr.a egentlig. gr.a ct26 koster over 30t.
 #343653  av Kanakkas

celica_st185 skrev:Har du god erfaring med bruk av GIK turbo?

Jeg har ihverfall god erfaring med dem.. ryddige og greie, og levert til rimelig tid.
 #344496  av defred

Skal du kjøre bilen i rally i norge må jeg skuffe deg og si at du må nok kjøre med orginal turbo. Men effekt mesig er ikke det noe problem så lenge du kjører på 102 oktan racefuel eller E85. Regelverket sier at kun homoligerte deler kan brukes ,så det eneste alternativet utenom orginal turboen er GpA varianten men den koster 50 store. Som et alternativ er steg 3 CT26 en mulighet. Videre må du kjøre med 34 mm. restriktor på turboen. Så uten datasprut og bedre drivstoff får du i utgangspunktet mindre effekt en orginalt. Har sendt deg en PM så ring meg så skal jeg sette deg inn i regelverkerket, er ikke bare og bygge bil helt etter eget skjønn. Da kommer du til og få start nekt med bilen din.
 #344497  av defred

MOTORSPORTHUSET skrev:du er nøtt til og bruke ct26 kompessorhuset siden det er det di ser.
gik turbo kan bygge om hele turboen og bruke kompressorhusetct26 på en go garret t3 turbo.
og sette i restriktor på 34mm.

så setter du det org dekslet over eksosiden så gå det nok greit.
i homologeringspapirene må du ha std el gr.a egentlig. gr.a ct26 koster over 30t.
Som aktiv rally kjører og styre medlem i TRN (Team Rally Nasjonal, en inntresse organisjasjon for nasjonale rally klasser) synes jeg det ikke er bra at du oppfordrer til juks! Jeg jobber for at regelverket skal gjøres om i klasse 13, men dette er en langsom prosess. En ting er nedgiring og støtdempere men vi snakker ikke om gatebil effekt i rallybiler!
 #344500  av MOTORSPORTHUSET

hvordan kan ct 26 steg 3 være lov når det står til og med mål på turbinene i homologeringspapirene.?
regler er regler skjønner det men 185 bilen blir jo ikke konkuransedyktig uansett.
det han hadde gjort var jo og fått no mer holbart og litt mer lettkjørt.
man burde absolutt se litt mellom fingrene på disse reglene. og ikke ruinere folk
ved og tvinge på dem deler til usansynlige priser.
org ct26 på rally er nærmest ubrukelig og holder et par løp kansje..

jeg snakket med jensen på nbf om dette og han var helt enig og reglene blir nok endret en
gang trodde han så man kan ha det litt gøy til normale priser.
 #344503  av defred

MOTORSPORTHUSET skrev:hvordan kan ct 26 steg 3 være lov når det står til og med mål på turbinene i homologeringspapirene.?
regler er regler skjønner det men 185 bilen blir jo ikke konkuransedyktig uansett.
det han hadde gjort var jo og fått no mer holbart og litt mer lettkjørt.
man burde absolutt se litt mellom fingrene på disse reglene. og ikke ruinere folk
ved og tvinge på dem deler til usansynlige priser.
org ct26 på rally er nærmest ubrukelig og holder et par løp kansje..

jeg snakket med jensen på nbf om dette og han var helt enig og reglene blir nok endret en
gang trodde han så man kan ha det litt gøy til normale priser.
Er enig i at ting bør være billigere, men regelverket er som det er og inntil det er forandret så må vi forholde oss til det. Er det noe vi ikke ønsker i rally er
det helt cowboy tilstander. Og det er nok en sannhet med modifikasjoner hva Jensen har svart deg, tror nok han svarte på generelt grunnlag. Jeg har utarbeidet et formelt forslag om nytt tekninsk reglement til klasse 13, i forbindelse med TRN. Dette ble overlevert til Jensen og bare lagt vekk. Så at Jensen er veldig positiv til dette er jeg uenig i, men vi gir oss ikke. Har tro at klasse 13 skal på sikt bli den store nasjonal klassen i norge. Det man må være klar over er at rally er dyrt, det kommer det til og være selv med et nytt regelverk.
 #344508  av sbornoe

Jeg har en St205 94 mod. Som jeg bygget om fra gatebil til rallybil, Jeg har kjørt med orginal turbo og restriktor 4 løp, med mindre en orginal effekt og nå opp mot maks effekt med restriktor. Har ingen garanti hvor lenge denne turboen holder, men da må jeg bare bytte. Gr.a Regelene finner du på http://www.Fia.com Jeg holder meg til det som er lov, hadde ikke vært noe kult og få start nekt på et løp som du kanskje har betalt 5000,- for og være med på! Helt enig med Defred, vi kan ikke ha ville tilstander i Rallynorge! Det er en grunn til at de reglene er der, og så lenge de er der, blir det likt for alle!!! Jeg har også kjørt løp med ca 200hk pga, Restrikor og orginal ecu. Har lært veldig mye i denne prosessen :) Bare ta kontakt hvis det er noe du lurer på. God Jul, lykke til med Rally byggingen :) Bilen min finner du på http://Thestig.no
 #345072  av celica_st185

Har snakket med han som skal godkjenne bilen, så det blir ikke ett problem sånn sett. Det med turboen er egentli ikke så veldig viktig effektmessig nå i begynnelsen. Det viktigste blir holdbarhet så jeg kan fullføre noen løp og ha det gøy :) Har snakket med ATS og Fensport ang. sterkere innmat, og koster fra ca 6k til nærmere 15k. Kan jo bruke samme størrelse turbinhjul som det står i homologeringspapirene, men blir hvertfall bygget med sterkere lager og tykkere aksling. Skal sjekke opp dette nøyere før jeg handler noe turbo.

Tar enn telefon til deg en av di nærmeste dagene Defred, så kan vi snakkes da.