TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Magnes BlÃ¥ 95 Mr2.

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #343758  av magnesmurf
 
Og har lakkert deksel til reservehjulsrommet idag. Skal montere forsterken til anlegget der, og vil ha det seende litt pent ut.
Skal bli noen plater trukket med blått stoff i dekslet etterhvert.

Prøvde å treffe blåfargen best mulig i forhold til bilen. Men måtte bruke spesiell lakk, fordi dekslet er såpass mykt i plasten.
Har brukt Polycarbonid maling fra tamiya. (hobbymaling til å lakkere lexan karosserier til radiostyrte biler)

Resultatet ble hvertfall bra :)
Vedlegg
deksel 001.jpg
deksel 001.jpg (600.17 kiB) Vist 739 ganger
deksel 002.jpg
deksel 002.jpg (606.24 kiB) Vist 739 ganger
 #343775  av magnesmurf
 
Kunne også tenkte meg et gassdempersett til reservehjulsrom-panseret.

Fåes på twos r us. Men fant ikke ut av betilling til europa da dte var en ekstern link som ikke virket. Hvis noen skal bestille derfra elller har peiling på det, så gi lyd fra dere.

Gassdempersettet:
http://www.twosrus.com/catalog/product_ ... ucts_id=35
Vedlegg
x frunk stereo åpner.jpg
x frunk stereo åpner.jpg (42.06 kiB) Vist 734 ganger
 #343776  av inzane2012
 
kan og anbefale motorlokk løfteren fra twosrus :) funker utmerket og gjør det lettere å kommet til motoren da du slipper den hærsens stanga som holder oppe lokket ;)
 #343777  av magnesmurf
 
Den til motorlokket passet ikke med orginalt luftfilter så vidt jeg kunne se?
Greit å bestille fra twosrus?
Skjønte ikke så mye siden den eksterne linken ikke virket...
 #343780  av ArildM
 
twosrus er en kjempegrei side å bestille fra, kjapp levering og har aldri hørt om noe tull ellers.
 #343787  av inzane2012
 
magnesmurf skrev:Den til motorlokket passet ikke med orginalt luftfilter så vidt jeg kunne se?
Greit å bestille fra twosrus?
Skjønte ikke så mye siden den eksterne linken ikke virket...
nei, må ha uorg filter, vist du er flink metall arbeider kan du kanskje lage ett nytt fest så den passer på andre siden da, ellers må du sette på ett skikkelig sports filter, noe som jeg vil anbefale deg å gjøre uansett, ble som natt og dag når jeg satte på mitt Pipercross viper filter ;) får nesten en liten "turbo" lyd når jeg acis'n kobler inn ved 4200rpm ;)
 #343790  av ArildM
 
Pipercross er tingen ja! Enig i den du :)
 #343793  av magnesmurf
 
Hadde tenkt å montere nytt luftfilter etterhevrt. Bør ikke spille så stor rolle om jeg setter inn KN filter eller pipercross. Eller har dere merket noen forskjell?
 #343794  av inzane2012
 
magnesmurf skrev:Hadde tenkt å montere nytt luftfilter etterhevrt. Bør ikke spille så stor rolle om jeg setter inn KN filter eller pipercross. Eller har dere merket noen forskjell?
tviler egentlig på at det er store forskjellen i ytelse mellom KN og Pipercross, og en gti'en så kaaaanskje du merker pittelitt bedre gassrespons, men lyden blir 10 ganger bedre med ett skikkelig sportsluft filter, jeg ble vertfall veldig fornøyd når jeg fikk på mitt PX viper filter, kostet en del da, men det var verdt det ;)
 #343795  av magnesmurf
 
KN filter koster jo halvparten av pipercross, og har med nye rør osv for å lage bedre passform i motorrommet. Så prøver meg nok på KN først ;)

Akkurat bestilt de løfterene til "panseret" på bilen. Billig porto var det også. Håper de ankommer kjapt!
 #343951  av magnesmurf
 
Idag fikk jeg splitter nye japanske Kouki Baklys :) Kjøpte dem nye fra toyota. Dyrt! :o Over 3000kr.

Skal atpåtil "ødelegge" dem, ved å bytte ut blinklysglassene i dem. Venter på blinklysglass fra protocast i england. I utgangspunktet er de glassene gjennomsiktige, men skal prøve å male dem røde fra innsiden, og få helrøde baklys. Atpåtil skal jeg lakke de sotede feltene i baklyset svarte. Håper på et porno resultat!

Bilder av hvite blinklysglass,
Og av helrøde baklys, slik jeg håper resultatet blir. :D
mr2 hvite baklys.jpg
mr2 hvite baklys.jpg (146.88 kiB) Vist 679 ganger
høst 09 045svartbaklysrød.JPG
høst 09 045svartbaklysrød.JPG (178.42 kiB) Vist 679 ganger





Er også i gang med å finne riktig farge på det nye trekket til setene. Blir nok LSC interiors som får jobben. Og foreløbig er den beste fargen jeg har funnet den på bildet:
Den heter suede Marine.
Vedlegg
seter i mr2.JPG
seter i mr2.JPG (394.17 kiB) Vist 677 ganger
 #344041  av magnesmurf
 
Driver og styrer med baklysene nå.

Har brukt kvelden på å koble sammen et ledningsnett, som er lovlig her til lands og som har doble kjøre og bremselys, samt tåkebaklys.

Løsningen ble følgende:
Valgte å bruke relè isteden for dioder. Grunnen er at dioder blir varme ved gjentatt bruk (feks bremsing, bremslys)

Koblet tåkelys og bremselys på samme pære. Har et vekselrelè mellom de kretsene. Så bremselysskretsen går gjennom relèet i hvilestilling, og lampa lyser når man bremser. Tåkelyset går gjennom den andre kretsen, slik at når man bruker bremselys og tåkelyset lyser, går ikke spenningen til bremselyset inn på pæra i det hele tatt.

Satser også på at de fleste verksteder her til lands kan såpass lite om bilen, at de godkjenner den med kun det venstre tåkebaklyset innkoplet. På det høyre gidder jeg ikke bry meg å lage samme opplegget. Der blir det kun doble bremse og kjørelys.

Og skulle noen verksteder kicke på oppplegget ved eu godkjenning har jeg et reserve orginalt euro spec ledningsnett liggende.

Var en del jobb med lodding, kabelsko osv. MEn hvis noen lurer på fremgangsmåte kan jeg alltids tegne opp koblingkrets på en skisse og legge ut.
 #344047  av Audun F
 
magnesmurf skrev:[...]Koblet tåkelys og bremselys på samme pære. Har et vekselrelè mellom de kretsene. Så bremselysskretsen går gjennom relèet i hvilestilling, og lampa lyser når man bremser. Tåkelyset går gjennom den andre kretsen, slik at når man bruker bremselys og tåkelyset lyser, går ikke spenningen til bremselyset inn på pæra i det hele tatt.[...]
Dette lurer jeg fælt på hvordan du har fiksa. Tenkte på å gjøre dette selv også, men det innbefatta mye ledningstrekking og brytere :)

SÃ¥... hvordan fiksa du det?
 #344055  av magnesmurf
 
Skal lage en skikkelig post om den imorgen i tråden min.

Er ikke SÅ mye jobb. Er snakk om et rele og litt skjøting av ledninger:) Du trenger et vekselrelè, kabelsko, loddeutstyr og verktøy til av-isolering og til kabelsko.

Skal tegne en elektro skisse i paint imorgen.
 #344096  av magnesmurf
 
Her kommer en skikkelig post om hvordan jeg koblet baklysene, for å få doble kjørelys og bremselys, samt tåkelys.

Først og fremst: Du trenger enten to ledningsnett, eller et ledningsnett fra en gammel USA mr2 fra før 1994. (den med gamle baklys)

Du må jo ha to stk pæreholdere som tar pærer med både kjøre og bremselys.

Har prøvd å tegne opp hvordan du skal koble et vekselrelè i kretsen. Dte er vedlig viktig at det er et vekselrele.
I prinsippet bytter relet mellom å gi pæra strøm fra tåkelyskrets og fra bremselyskrets.
Husk på å montere releet inni bilen (på andre siden av foringen) så relet får plass.

Prisippet er som følger: Når vekselrele er strømløst går spenning fra bremslys tvert gjennom releet, og til pæra. Når man setter spenning på tåkelysene (skrur dem på) aktiveiserer du relet, og dette veksler om til å gi spenning fra +krets fra batteri (eller fra tåkelyskretsen, avhengig av hva du bruker på pinne 87 på tegningen.

En annen løsning på dette problemet er å montere en diode fra tåkelyskrets og en diode fra bremselyskrets, og la begge ledningene flettes sammen til en ledning etter diodene. Men dioder har ulemper: Varmgang og spenningstap.

Skisse over kobling inn på rele er vedlagt. Det er verdt å merke seg ledningenes farger:
-bremselysledningen er Grønn med hvit stripe.
-kjørelysledningen er grønn.
-Tåkelysledningen er grønn med gul stripe.
-Blinklysledningen er grønn med svart stripe.
-Felles joringspunkt for alle lampene, ledningen er hvit med sort stripe.

Husk på å splitte opp all elektroteip osv. Og ha lange ledninger når du kobler. Det er mye bedre med litt for lang ledning enn litt for kort ledning. Sistnevnte gjør at jobben må gjøres på nytt.

Og til sist: Har ikke testet ledningnettet etter det ble ferdig igår, men i teorien skal det virke helt fint. Så da bør det virke i praksis og.

Selv har jeg kun giddet å gjøre dette med det venstre tåkebaklyset. Det er kun krav til et venstre tåkelbaklys, ikke et høyre. (men bilder som er levert med begge deler, skal ha begge deler fungerende) Mitt høyre er kun koblet med doble kjøre og bremselys.
Vedlegg
rele 87a.JPG
rele 87a.JPG (42.81 kiB) Vist 640 ganger
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 103