TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Pris pÃ¥ import av 99mod turbo?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #344169  av mr2storbrua
 
USA går bra, men da kan du ikke gjøre noe modifikasjoner, alt med være standard, til og med felger. Dette er pga den blir registrert på unntaksregelen.

I USA har de MR2 fra 1990-1995. Nå husker jeg ikke helt effekten i den amerikanske turbomotoren, men mener det er litt under 225 hk, mulig det var 205 hk. Et rask søk på forumet eller wikipedia, så finner du ut av det :wink:
 #344173  av predator
 
Vil det si at den må være orginal før godkjenning?
Eller i 10 år?
 #344180  av marlboro1310
 
Så lenge bilen ER en GTS og ikke en GTi så er det ingenting å godkjenne...bilen regges på untaksregelen som tidligere sagt, men alt må være originalt ellers blir papirmafiaen på Biltrangsynet vanskelige...
Vet ikke hva du mener med disse 10årene, men ettersom jeg har fått med meg, så slipper man å betale hk-avgift om man øker effekten i bilen når den har vært i Norge mere enn 10 år registrert (dette gjelder ikke dem som bygger bilen fra GTi til GTS)
 #344181  av Audun F
 
marlboro1310 skrev:Så lenge bilen ER en GTS og ikke en GTi så er det ingenting å godkjenne...bilen regges på untaksregelen som tidligere sagt, men alt må være originalt ellers blir papirmafiaen på Biltrangsynet vanskelige...
Vet ikke hva du mener med disse 10årene, men ettersom jeg har fått med meg, så slipper man å betale hk-avgift om man øker effekten i bilen når den har vært i Norge mere enn 10 år registrert (dette gjelder ikke dem som bygger bilen fra GTi til GTS)
NÃ¥ ble jeg fryktelig nysgjerrig her... Vil det til si at jeg ikke kan bytte motor i min '92 MR2 som er importert fra USA? :?:
 #344185  av inzane2012
 
Klubbzone skrev: NÃ¥ ble jeg fryktelig nysgjerrig her... Vil det til si at jeg ikke kan bytte motor i min '92 MR2 som er importert fra USA? :?:
du har egentlig ikke lov til å bytte ventilhetter på orginal felgene en gang, for å vere skikkelig pirkete ;)
 #344191  av Audun F
 
inzane2012 skrev:du har egentlig ikke lov til å bytte ventilhetter på orginal felgene en gang, for å vere skikkelig pirkete ;)
Det var som satan... Godt jeg ikke har rivd hele bilen fra hverandre og bygger den opp igjen nå da :mrgreen:

Er dette noe man vil få problemer med siden? Type avskilting etc... :?
 #344207  av predator
 
marlboro1310 skrev:Så lenge bilen ER en GTS og ikke en GTi så er det ingenting å godkjenne...bilen regges på untaksregelen som tidligere sagt, men alt må være originalt ellers blir papirmafiaen på Biltrangsynet vanskelige...
Vet ikke hva du mener med disse 10årene, men ettersom jeg har fått med meg, så slipper man å betale hk-avgift om man øker effekten i bilen når den har vært i Norge mere enn 10 år registrert (dette gjelder ikke dem som bygger bilen fra GTi til GTS)
Det du sier her er at hvis jeg betaler toll og engangsavgift på bilen, den er helt orginal- så er det bare og hente skilta? Eller må man ha noen andre ymse ting/papirer? (Gjelder da selvf en GTS)
 #344224  av inzane2012
 
Klubbzone skrev:
inzane2012 skrev:du har egentlig ikke lov til å bytte ventilhetter på orginal felgene en gang, for å vere skikkelig pirkete ;)
Det var som satan... Godt jeg ikke har rivd hele bilen fra hverandre og bygger den opp igjen nå da :mrgreen:

Er dette noe man vil få problemer med siden? Type avskilting etc... :?
vet ikke hvor strenge di er på å håndheve det der da, tviler på at du hadde fått avskilta bilen om du hadde såtte på gull-ventilhetter på felgene da :) og om du har lyst på litt senk og fete felger, så går det jo alltids ann å sette på det orginale igjen når du skal på eu-kontroll om du er redd for at bilen skal bli avskilta :)
 #344233  av Zepticon
 
mr2storbrua skrev:USA går bra, men da kan du ikke gjøre noe modifikasjoner, alt med være standard, til og med felger. Dette er pga den blir registrert på unntaksregelen.

I USA har de MR2 fra 1990-1995. Nå husker jeg ikke helt effekten i den amerikanske turbomotoren, men mener det er litt under 225 hk, mulig det var 205 hk. Et rask søk på forumet eller wikipedia, så finner du ut av det :wink:
Finens det ikke TUV på disse da? går et par i norge som ikke er på untaksregel men på TUV.
En av disse er tatt inn av Lidulf Nilsen Bilomsetning værtfall.
 #344249  av mr2storbrua
 
Mener du TÜV godkjenning av bilen? Det har jeg ikke hørt om, men det finnes USDM-biler som ikke er registrert på unntaksregelen. Men det er en stund siden de ble registrert, det går ikke lenger nå.

Dersom du skal importere en US-bil, må du nok søke om få registrert den, ta en telefon/besøk til BT og hør med dem.

Det har ikke noe å si om bilen er 1 år, 10 år eller 30 år. Er den registrert på unntaksregelen kan den ikke modifiseres. Hvor strenge de er på er en annen sak, men du kan nok ikke få godkjent motorbytte til 3S-GTE på en US-bil som er registrert på unntaksregelen. Ikke til 3S-GE heller, er jo 5S-FE(?) som sitter i US N/A-bilene originalt. Men dersom du bare bytter motor til lik motor, burde det være mulig å få godkjent.
marlboro1310 skrev:Vet ikke hva du mener med disse 10årene, men ettersom jeg har fått med meg, så slipper man å betale hk-avgift om man øker effekten i bilen når den har vært i Norge mere enn 10 år registrert (dette gjelder ikke dem som bygger bilen fra GTi til GTS)
Mener du at de som faktisk klarer kunststykket å få godkjent ombygging fra 3S-GE til 3S-GTE må betale ekstra-avgift selv om bilen har vært registrert i Norge i mer enn 10 år?
 #344251  av Audun F
 
mr2storbrua skrev:[...]Det har jeg ikke hørt om, men det finnes USDM-biler som ikke er registrert på unntaksregelen. Men det er en stund siden de ble registrert, det går ikke lenger nå.[...]
Hvor kan jeg se om bilen min er registrert på unntaksregel eller ikke?
 #344252  av mr2storbrua
 
Tja, tror det skal stå i vognkortet om den er det. Vet du når den er registrert? Vet ikke hvor lenge det ikke har vært mulig med vanlig import fra USA, men vil tippe 1 år eller 2 siden...
 #344254  av Audun F
 
Førstegangsregistrert i Norge 08.10.98, så er jo over 10 år siden... Finner ikkeno spesifikt i vognkortet akkurat som sier noe om unntak. Har også søkt litt rundt og ikke funnet så mye spesifikt om hvordan jeg finner ut dette. Regner med jeg må ta kontakt med BT for å få dette på det rene. :?
 #344255  av mr2storbrua
 
Siden det er så lenge siden vil jeg anta at den er registrert på vanlig måte... Men er vel noen her som har registrert på unntaksregelen som bekrefte/avkrefte om det skal stå i vognkortet?
 #344256  av marlboro1310
 
Master vet mye om dette, han kjøpte en USDM Mk2...

ang de 10årene og effektøkning så er det vel innenfor en form for rimelighetens grenser at kjøretøyet kan økes effekt i uten å betale HKavgift, 10-20% eller noe rundt der. Ombygging fra GTi til GTS må søkes om, og må følgelig også betales avgifter hos Tolldirektoratet for effekt utover den originale i bilens opprinnelighet.