TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 4age blir ikke skikkelig varm

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #344203  av Kennethb
 
Heisann..
Jeg har en mk1 som ikke blir skikkelig varm..
Fan controll relay er koblet bort av forige eier, så viftene går hele tiden.. har prøvd å koble de ut, men samme symptom. Blir selvfølgerlig varm på tomgang da, men når jeg kjører dropper temperaturen masse..
Blir så kald som at den synker til bare et bitte lite stykke over første streken på tempmåler (pre facelift, så bare to streker på måleren, "kald" og "død" motor.. hehe
Noen som vet hva dette er? Regner med termostat, men vil forhøre meg litt før jeg steller meg til å skru i 17 minus.. :( hehe

Alle forslag tas imot med takk..
 #344208  av mr292
 
er nok termostaten ja, er motoren kald skal den "hoppe over kjølingen". å i ditt tilfelle virker det som dette ikke skjer, om vifta går konstant har ikke noe å si, for den skal jo hoppe over radiatoren uansett om motoren ikke er varm.
 #344217  av ArildM
 
Har samma problem på min KE25 :? Må termostaten byttes, eller kan en gjøre noe med den en allerede har?
 #344246  av Sven
 
Koster det samme i norge omtrent...
 #344637  av Kennethb
 
da var ny thermostat montert..

Jeg får skikkelig driftstemperatur, men det blåser fortsatt ikke skikkelig varmt, litt varmere ble det, men ikke sånn som det skal være..
Noen tips?
 #344638  av lasse
 
Jeg vil da tippe at du har fått luft i systemet...
 #344645  av ArildM
 
Kan også være en ide å spyle systemet, kan være mye skitt som har samlet seg opp :)
 #344673  av Kennethb
 
tviler på at det er luft, da den har vert sånn siden jeg fikk den, den har vert tømt for kjølevann of fylt opp 5-6 ganger..

Har også prøvd å kjøre på med hageslange, og ha alle lufteventiler oppe, uten at dette hjalp noe nevneverdig..

på tide med nytt varmeregister? Kan ikke tenke på noe annet.. er jo ikke så mye som kan være galt..

Føler i allefall at både thermostat og luft i systemet er eliminert nå..
så da er det bare at det er tett i form av dårlig vann flow eller at det rett og slett er masse dritt på det så det ikke varmer luften skikkelig som er igejnn??..

Noen som vet om det er krøkkete å ta ut? (som noe jeg gidder å begynne på i 10 minus hvis jeg har litt pågangsmot..?
 #345086  av mr292
 
er er bra du har fått riktig driftstemperatur i hvertfall, kan ikke tenke meg problemet ligger noen annen plass enn i varmeapparat registeret nå, men ikke ta meg på ordet for d.
Edit: har du prøvd å skyve/vri bryteren til varmeapparatet mot rød/high, i stedet for blått/low? :wink:
 #345394  av Kennethb
 
hehe.. ja det har jeg prøvd..

Fant feilen nå.. strømpen på vaieren som går fra reguleringen til ventilen som åpner for varmtvannet til registeret var ikke festet i festet sitt, så nå tror jeg det skal funke bare jeg får motoren i sammen igjenn..
Tok hadde trykk i kjølevannet, så trodde topp pakningen var gåen, så nå er motoren delt i fillebiter igejnn, men så ut som topp pakningen var hel, så lurer på om jeg har en sprekk i toppen, da motoren har kokt skikkelig veldig mye en gang... hele 15000 km siden sist den var i biter. :(

Noen som har en komplett topp og ferske ventiltetninger liggende.. ?