TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• HJELP, HJELP! BT vil ta skiltene mine! MKIV

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #344641  av avaasdf

Nå er det usedvanlig dårlig stemning her, Fått brev i posten med inkalling til "stikkprøve kontroll" hos Hafslund Trafikkstasjon. Stikkprøve my ass!
Ringte i sta og prøvde og si at 10 dagers frist var litt lite i julen, og at bilen sto på vinterlagring, dermed veldig vanskelig og få ut. Da ble faktisk dama i andre ender forbanna, og kom med fler usaklige komentarter og avsluttet med at de ville kreve bilen avskiltet!

Noen tips til hva jeg skal si/Gjøre? Bilen ble vist i den stand den nå står i.
Uorginale modds: 17" felg, Stor eksos, luftfilter.
Burde jeg dytte stålull i eksosen for støydemping? Og jeg burde vel strupe effekten så mye som mulig med et mindre luftfilter?

Hva skal jeg medbringe av papirer? Akuratt nå føler jeg at jeg burde ta med så lite som mulig, de kan ikke bevise at dokumentasjonen er for dårlig hvis de ikke får den av meg? Det er ikke noe krav om at jeg skal ta vare på slikt når bilen ble regga for nesten et år siden!?

Burde jeg ta med advokat? eller veit dere om noen som kjenner systemet som kan bli med og hjelpe min sak? Eller er det ikke farlig i det heletatt?
 #344643  av JePe

Hvor mye mer effekt enn originalt tror du at du har bare med de modsa da?
Felgene er vel ikke så langt ifra original dim så det burde vel gå greit, om du ikke har for stor forskjell på ET!?

Får du ikke lånt originaleksos av noen da? Hørt flere har brukt stålull i eksosen, men hvis de skal ha effekt test på rulla kan det jo fort hende du blåser stålulla ut igjen under testen, å det kan heller ikke bli så populært kansje..

Jeg ville tatt med så mye dokumentasjon som mulig tror jeg, for lite dokumentasjon vil jo gi dem større grunn til å avskilte!?

Jeg føler med deg her, dette må være forferdelig frustrerende! Begynner å bli temmelig håpløst hele denne greia BT har starta på nå! :roll:

Er vel en non-turbo du har?

Jeg har originaleksos og luftfilter liggende, men det er til Twin turbo så det hjelper vel kansje ikke så mye. Er også bortreist for øyeblikket..
 #344653  av hmsilset

Om bilen din er uten turbo og bare småmods så er det jo ikke noe å frykte.Dem kan ikke kreve at du møter opp på så kort varsel midt i ferien for en jævla stikkprøve på en bil som står vinterlagra, uten noen som helst mistanke.Det er trakkasering rett og slett.Jeg ville ikke sagt noe som helst til dem, og kontakta advokat fort som f.. Jeg er nesten sikker på at de ikke kan gjøre sånt uten noen beviser og at du har blitt stoppa i kontroll de siste tiden.Og skilta kan dem ikke ta om saken er under behandling.
 #344660  av Stiansen

Fikk brev i Mai på min jeg også, om stikk-kontroll. Var ikke noe spes, bilen var original stort sett. Det som var at dem mente Supraen var en spesiell bil, også hadde jeg vært på et verksted litt ute i distriktene for å ta EU-kontroll.

Det de gjorde var å ta en full EU-kontroll på bilen nede på BT. Men den hadde ingen feil, så det gikk greit og hørte ikke noe mer.
Men snedig i denne saken at du får brev helt uten videre synes jeg... Er meget merkelig, med tanke på at bilen står vinterlagra og sikkert ikke vært ute på veien på ei god stund.

Ta med så mye dokumentasjon som mulig, og gjør det du kan for å få tak i org. eksosanlegg.. (Lån et av japanauto?) Solfilm også bør tas av om du har det, bare så dem ikke har noe å pirke på.

Å ta skiltene dine uten grunn ser jeg ingen grunn til at de kan gjøre heller.. Men så vet man jo aldri med den gjengen der, større samling av idioter skal man vel i grunn lete lenge etter.

Lykke til! :)
 #344678  av mr2storbrua

Siden bilen står til vinterlagring kan du jo spørre om de tar regninga for leie av henger også... Er jo uforsvarlig å kjøre på sommerdekk nå :wink: vil jo få salt på den selv om du kjører den på henger, så er skikkelig kjipt det der. Jeg har avskilta min frivillig mens den står til vinterlagring for å spare penger på forsikringa...
 #344680  av Morten

BT er i sin fulle rett til å innkalle til stikkprøver/etterkontroll. De SKAL gjøre det på en viss prosent for å kontrollere kvaliteten på verkstedenes EU kontroller. Ikke nødvendigvis noe værre enn at ditt navn tilfeldigvis ble trukket opp av hatten denne gangen. :wink: Virker jo ikke som om du har så mye å frykte med såpass orginal bil som du har heller.

Er 3 ting du kan gjøre i praksis.
1: ta bilen ut av vinterlagring og vis den hos BT nå. Om de gir deg mangellapp på hjul eller eksos (eller noe annet), ja da vil jeg vel tro du får påpakning om å rette feilene og komme tilbake igjen akkurat som med alle andre biler som har feil på kontroller.
2: levere inn skiltene nå siden bilen er vinterlagret, for så å forevise den på våren så du kan hente ut skiltene igjen (de blir oppbevart i 6mnd, etter dette blir de makulert og du må betale for å få fabrikert opp nye skilt (etter bilen er godkjent seff)).
3: drite i å møte opp nå og utsette driten til våren. Konsekvens da er at bilen blir merket med avskiltingsbegjæring og OM de ser den klipper de skiltene og du må både vise bilen (og få den godkjent) + betale ett ekstra påskiltingsgebyr siden den har vært avskiltet.

For meg virker dette som om den berømte fjøra er blitt til fem høns..... 8)
 #344681  av avaasdf

huh, er litt smånervøs. Har lest en del nå og de kan ta skiltene hvis eier har fremvist feilaktige papirer under registrering. Det kan bli litt kinky, siden jeg kjøpte bilen "halvreggistrert" og aner egentlig ikke hva forgie eier har fremvist av info.. Eksosen var stor når bilen ble vist, med sportskatt på.. Ja den er jo NA, men hvor mye effekt har jeg ekstra pga eksos og luftfilter? Hva med og putte alufolie forran filteret? :P hehe
 #344682  av hmsilset

Å kødde med filteret vil bare gi rare målinger..Ser ikke at du har gjort noe feil.isåfall er dt de som gdkjente den som bør klandres(om du ikke har gjort mye etterpå)
 #344689  av ke25-toyoglide

det er forsvinnende lite å hente på eksos og filter, det forsvinner i at bilen er noen år gammel, og i tillegg så måler du hjulhk, ikkje motorhk.
Ring opp til de igjen og snakk med en annen saksbehandler. forklar igjen at bilen ikkje har vinterdekk, er til vinterlagring og vanskelig å få tak i (viss den er det) Men at du selvfølgelig er villig til å komme med bilen til våren. De vil nok spørre om hvorfor du ikkje har avskiltet bilen, og det har du sikkert et svar på. (tenkte ikkje på det, visste ikkje kor lenge den skulle stå avskiltet......)
 #344705  av FS-Styling.no

De kan uansett ikke gi deg et krav når de måler hjul hk for ingen som vet eksakt tap på drivverk, så begynner det med det styret der, så skaff advokat!
 #344707  av avaasdf

snakka med en sjef på bt i dag, han sa at effekt osv ikke ville bli målt og innsisterte på at det var en "random" utplukking.. Inkallingen ble sendt den 20/12 med oppmøte dato den 28/12. Altså 8 dager før, midt i julen! Vi fikk utsatt til den 6/1 når jeg sa at bilen var på vinterlagring og at det ikke var vinterdekk på bilen.

Jeg fikk 2 valg, enten så blir bilen kjørt opp den 6, eller så skal skiltene leveres.

Trur jeg skal skrive en klage på usaklig/frekk oppførsel på ene damen på hafslund, samt ekstrem lav frist i ferien. Er helt hårreisende at de kan holde på slik, hvis været ikke blir bedre her kan jeg faktisk ikke kjøre opp bielen uansett. Bilen fungerer jo ikke på glatt føre!
 #344708  av hmsilset

Synes du kan klage på så frekk behandling ja.Jeg hadde kommet til å sendt den med en kranbil eller noe.De kan ikke kreve vinterdekk på bilen når den ikke er i bruk??
 #344712  av bjornalf

avaasdf skrev:snakka med en sjef på bt i dag, han sa at effekt osv ikke ville bli målt og innsisterte på at det var en "random" utplukking.. Inkallingen ble sendt den 20/12 med oppmøte dato den 28/12. Altså 8 dager før, midt i julen! Vi fikk utsatt til den 6/1 når jeg sa at bilen var på vinterlagring og at det ikke var vinterdekk på bilen.

Jeg fikk 2 valg, enten så blir bilen kjørt opp den 6, eller så skal skiltene leveres.

Trur jeg skal skrive en klage på usaklig/frekk oppførsel på ene damen på hafslund, samt ekstrem lav frist i ferien. Er helt hårreisende at de kan holde på slik, hvis været ikke blir bedre her kan jeg faktisk ikke kjøre opp bielen uansett. Bilen fungerer jo ikke på glatt føre!

funker ikke på vinter?? kjørte opp min supra med turbo!! altså endel mer moment fra drammen til bodø på klink is hele veien og piggfridekk.. gikk helt fint. hvis du har litt kontroll på gass foten. og det bør jo ikke vøre verdens største problem med en NA:)
 #344713  av Fred

Ojamei...
Lever skiltene
Si at du vil bestille en visningstime til bilen rett over påske.
Er ikke så vanskelig vel?
Er det feil i papirene nå, så er det samme feilen til våren også.
Hadde riktignok hatt litt bedre tid til å fikse opp eventuelle ting før veiene tørker hvis du hadde vist nå, men det virker jo fryktelig vanskelig så...

De har anledning til å kreve visning, enten ved "random" utplukking, eller så er det nok at de har sett en bil som ser uorginal ut. Da kan du få lapp i posten om at det må vises. Kommer ingen vei med det, en kompis har prøvd å det var ikke lettvint.
 #344716  av JePe

Er ikke noe problem å kjøre Supra på snø og is nei, jeg er på juleferie i Ålesund nå og har kjørt fra Oslo og opp, er bare å kjøre fornuftig det så går det utmerket! :D