TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Rar turbo fÃ¥r minus i ladetrykk

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #344113  av Mk3killan

Hva er det som egentlig skjer her nå, Jeg var ute og ralla litt, også plutselig så jeg att jeg begynte og få minus 0,9 i ladetrykk og greier ?? dette har ikke skjedd før, greit at jeg kansje har hatt -0,3 og -0,4 men aldri så høyt som nå
pluss at jeg synes den ekstra oljetrykks måleren begynte og oppføre seg rart. denne er koblet på en sånn sandwich ting på oljefilteret, Oljetrykke på den orginale måleren var fin. Det var også noen små oljedråper på den 2,5 tommers slangen som går inn på turbo der som hard pipen står. Var det nettopp turboen min som tok seg en laang jule ferie nå eller ?? Håper noen kan hjelpe meg litt ut her og komme med deres meninger.
 #344114  av Supramk3turbo

Lader du minus 0.9 bar under pådrag?? Hvordan går bilen egentlig??
 #344115  av Levin GT

0,9 bar i vacum er ikke unormalt.
Det har nok ingenting med turboen din å gjøre sålenge den fungerer normalt på ladetrykk.
Godt vacum er faktisk et ganske bra tegn på at du har en tett og god motor, men hva grunnen er til at den plutselig har endret seg er ikke godt å si..
Vacumet vil nok endre seg litt fra motoren er kald til den blir varm men den vil ikke endre seg så mye som 100%.
En liten oljedråpe der hvor turboen suger inn luft er heller ikke farlig.Det er et tegn på at turboen din begynner å bli slitt,men den kan fint fungere lenge før den må byttes.
 #344117  av Mk3killan

Jeg skjønner ikke hva dette kommer av iallefall. For som sakt når jeg har kjørt normalt ikke sant faktisk holdt fartsgrenser så ligger måleren og viser minus 0,4 til 0,5 et sted. Når jeg smeller gassen i bånn så fyker den jo av sted og jeg lader et sted i mellom 0,9 og 1,0 bar. Frem til det som skjedde nå i stad. Da begynte måleren og vise minus 0,9 og jeg tror ikke bilen begynte og lade mer en 0,5 under pådrag. Våget liksom ikke og ralle så mye på, før jeg finner ut om det er trykt og kjøre med gåen turbo om dette er tilfelle.
 #344118  av Levin GT

Mk3killan skrev:Jeg skjønner ikke hva dette kommer av iallefall. For som sakt når jeg har kjørt normalt ikke sant faktisk holdt fartsgrenser så ligger måleren og viser minus 0,4 til 0,5 et sted. Når jeg smeller gassen i bånn så fyker den jo av sted og jeg lader et sted i mellom 0,9 og 1,0 bar. Frem til det som skjedde nå i stad. Da begynte måleren og vise minus 0,9 og jeg tror ikke bilen begynte og lade mer en 0,5 under pådrag. Våget liksom ikke og ralle så mye på, før jeg finner ut om det er trykt og kjøre med gåen turbo om dette er tilfelle.
Når du bremser ned på gir vil vacumet være høyere.Kan det være at du er blitt lurt av det?
Sålenge alt virker normalt når du har ladetrykk så er nok alt i orden vil jeg tro..
 #344119  av Mk3killan

Det er jo litt godt og høre fra dere at dere ikke tenker turboen er gåen. Men som en sa her så er det sånne stålpakning inni turboen hva skjer om disse ryker da ? hvor går oljen da ? Hadde som sakt noen tynne tynne små dråper med olje på hardpipen min og jeg skjønner iallefall ikke hvor disse kommer fra !. Og så var det jo at den eksterne oljetrykks måleren begynte og vise veldig lavt trykk. Enda den orginale måleren viser det den skal vise. Flott at dere viser interesse iallefall.
Er det veldig farlig og kjøre med en gåen turbo ? Jeg tenker hva er det verste som kan skje ? vil ikke kjøre rundt om det er fare for motor liksom.
 #344123  av Levin GT

Mk3killan skrev:Det er jo litt godt og høre fra dere at dere ikke tenker turboen er gåen. Men som en sa her så er det sånne stålpakning inni turboen hva skjer om disse ryker da ? hvor går oljen da ? Hadde som sakt noen tynne tynne små dråper med olje på hardpipen min og jeg skjønner iallefall ikke hvor disse kommer fra !. Og så var det jo at den eksterne oljetrykks måleren begynte og vise veldig lavt trykk. Enda den orginale måleren viser det den skal vise. Flott at dere viser interesse iallefall.
Er det veldig farlig og kjøre med en gåen turbo ? Jeg tenker hva er det verste som kan skje ? vil ikke kjøre rundt om det er fare for motor liksom.
2JZ eller 7M-GTE du har?
 #344126  av Mk3killan

Hei igjen ja, Det er en 7m gte jeg har ja. Men jeg tok meg en ny tur med bilen og nå virker alt som det skal. Lader som bare pokker, går godt også. Så jeg har ikke peiling på hva som kan ha skjedd jeg. Får nå er alt slik som det var.
Men fint at du tok deg tid til og svare i allefall. Blir uansett om ikke så alt for lenge en T61 bolt on turbo.
 #344127  av Mk3killan

Noen som har noe ide om hvor vanskelig det er og få løs den orginale manifolden som sitter på en 7m gte ? Jeg håper og tror at det er noe jeg klarer å få til selv. Bytte turbo og manifold den lekker som ei sil ser du. Er vel gjerne en dags arbeid og to og få fjernet alt som sitter i veien for manifold og få løsnet og skiftet om til en brand new en.
 #345076  av Noxan8

Mk3killan skrev:Jeg skjønner ikke hva dette kommer av iallefall. For som sakt når jeg har kjørt normalt ikke sant faktisk holdt fartsgrenser så ligger måleren og viser minus 0,4 til 0,5 et sted. Når jeg smeller gassen i bånn så fyker den jo av sted og jeg lader et sted i mellom 0,9 og 1,0 bar. Frem til det som skjedde nå i stad. Da begynte måleren og vise minus 0,9 og jeg tror ikke bilen begynte og lade mer en 0,5 under pådrag. Våget liksom ikke og ralle så mye på, før jeg finner ut om det er trykt og kjøre med gåen turbo om dette er tilfelle.
Mk3killan skrev:Noen som har noe ide om hvor vanskelig det er og få løs den orginale manifolden som sitter på en 7m gte ? Jeg håper og tror at det er noe jeg klarer å få til selv. Bytte turbo og manifold den lekker som ei sil ser du. Er vel gjerne en dags arbeid og to og få fjernet alt som sitter i veien for manifold og få løsnet og skiftet om til en brand new en.

kansje problemet ditt ligger her?? lite eksos = lite ladetrykk, kan også føre til økt vacum.
 #345081  av Mk3killan

Det er jo i grunn så sant som det er skrevet det, der da. :) men ting funker jo bra nå. Men den eksos lekasjen må jeg få fikset alikevel. Det må jo være et vis tap av effekt.