TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Speedometer vaier til ST185..hjelp ! FIKSET :)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #344347  av CelicaDream

Jeg har skiftet begge vaiere, men det fungerer fortsatt ikke, hva kan være feil da ?
Sist redigert av CelicaDream den 10 jan 2010 01:04, redigert 1 gang totalt.
 #344378  av CelicaDream

MOTORSPORTHUSET skrev:et 1eller 2 drev i kassa- kjempejobb :shock:
Hmm..Girkasse fungerer den---får jo kjørt bilen, noe dårlig sync fra 5 gir til 4 gir, men det er alt....Jeg kikket litt nærmere på denne delen:

http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1992_T ... l?hl=83770

Speedometer Cable Adapter Assy Part 83770 - 17010....Kan kanskje være den som er gåen !?
 #344379  av Morten

Er det ikke greit å feilsøke litt før en bytter deler da? :wink: F.eks begynn der kabelen går inn på kassa. Hvis du har satt bilen på bukker og i gir og en kompis snurrer på hjula, går denne da rundt? Om den gjør det er jo delen inni kassa ok. Sjekker du tilsvarende om wire'n faktisk roterer når du triller, ja da vet du at alt er ok frem til dit og kan konsentrere deg om det etter punktet osv. Kanskje enklere å starte med å se på kabelen at den roterer da, og så hoppe frem/bakover i systemet avhengig av resultat. :lol:
 #344380  av CelicaDream

Morten skrev:Er det ikke greit å feilsøke litt før en bytter deler da? :wink: F.eks begynn der kabelen går inn på kassa. Hvis du har satt bilen på bukker og i gir og en kompis snurrer på hjula, går denne da rundt? Om den gjør det er jo delen inni kassa ok. Sjekker du tilsvarende om wire'n faktisk roterer når du triller, ja da vet du at alt er ok frem til dit og kan konsentrere deg om det etter punktet osv. Kanskje enklere å starte med å se på kabelen at den roterer da, og så hoppe frem/bakover i systemet avhengig av resultat. :lol:
Jeg var nok kanskje litt kjapp med å bestille deler, regnet med at det var vaier som røk først. :roll:

Men jeg testet den gamle vaieren med cable 1 og 2 montert sammen, og disse fungerte greit.
SÃ¥ jeg regner med at det er Adapter Assy som er defekt da de 2 andre vaierene fungerer !?
Er det stor jobb å bytte den Adapter Assy da? Den som sitter på selve girkassa ? Må jeg demontere hele girkasse pga. å montere den lille delen ?
 #344388  av kennethx

Nei, går greit å bytte den, skru ut en skrue, og trekk den ut. Så enkelt er det kanskje ikke, for den sitter gjerne litt fast, men har selv byttet denne delen, det som var skjedd med min var at denne 90 graderen snurret bare rundt en vei, ergo når jeg rygget sa det knas og diverse deler gikk i stykker blandt annet 83798 på tegningen din, men også akslingen som går videre derfra og inn i kassen. Endte til slutt opp med å kjøpe alle delene fra aksling til og med siste spedovire nye, kostet mange tusen, men nå virker spedometeret i allefall :)
 #344391  av CelicaDream

kennethx skrev:Nei, går greit å bytte den, skru ut en skrue, og trekk den ut. Så enkelt er det kanskje ikke, for den sitter gjerne litt fast, men har selv byttet denne delen, det som var skjedd med min var at denne 90 graderen snurret bare rundt en vei, ergo når jeg rygget sa det knas og diverse deler gikk i stykker blandt annet 83798 på tegningen din, men også akslingen som går videre derfra og inn i kassen. Endte til slutt opp med å kjøpe alle delene fra aksling til og med siste spedovire nye, kostet mange tusen, men nå virker spedometeret i allefall :)
Jeg bestiller denne delen i januar, så skal jeg gi beskjed hvordan dette har gått :) :shock:
 #344392  av sleeper

Hadde samme problemet på min..
det rare var at når jeg hadde bilen på bukker så funket det drevet helt fint så lenge vaieren ikke var koblet til.. men med en gang vaieren ble koblet til så stoppet den..
Grunnen var rett og slett fordi det ene plast drevet inni der hadde løsnet fra akselen og dermed bare spant den når den fikk litt motstand.. byttet drevet og så var alt fint igjen.

( men et tips er jo og ta av vaieren og montere en drill på vaieren..trykk til på drillen og se om speedometeret funker... )
 #344396  av CelicaDream

sleeper skrev:Hadde samme problemet på min..
det rare var at når jeg hadde bilen på bukker så funket det drevet helt fint så lenge vaieren ikke var koblet til.. men med en gang vaieren ble koblet til så stoppet den..
Grunnen var rett og slett fordi det ene plast drevet inni der hadde løsnet fra akselen og dermed bare spant den når den fikk litt motstand.. byttet drevet og så var alt fint igjen.

( men et tips er jo og ta av vaieren og montere en drill på vaieren..trykk til på drillen og se om speedometeret funker... )

Bra tips det med drillen...Jeg skal sjekke opp dette snarest, før jeg bestiller dette drevet. men jeg regner med at siden dette kun var plastikk så er vel dette defekt...Men takk for all info rundt dette :)
 #344485  av CelicaDream

MOTORSPORTHUSET skrev:et 1eller 2 drev i kassa- kjempejobb :shock:
Skjønte hva du mente med 1 el 2 drev etter jeg fikk pratet med toyota.....Jeg krysser bare fingrene at det kun er det øverste drevet som er defekt, for da slapp jeg å splitte girkasse, ifølge toyota !
 #345043  av CelicaDream

Dersom det er det øverste drevet som er defekt som vist på link nedenfor viser, da slipper jeg å demontere girkassa !? er det slik å forstå?

Adapter Assy Speedometer Cable og Key, Adapter Assy

Og hvis det er dette drevet så må kassa ut ?

http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1992_T ... _3304.html
 #345104  av kennethx

CelicaDream skrev:Dersom det er det øverste drevet som er defekt som vist på link nedenfor viser, da slipper jeg å demontere girkassa !? er det slik å forstå?

Adapter Assy Speedometer Cable og Key, Adapter Assy

Og hvis det er dette drevet så må kassa ut ?

http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1992_T ... _3304.html

Skifter fint alt på de tegningene der uten å ta ut/demontere kassen. Hele satsen på tegning to kan du dra ut av kassen, bare skru ut den ene skruen som holder den fast først.
 #345108  av Amund

Skifta dei delene der på Kenneth sin, og går heilt greit å gjere med motoren i bilen. Er tilogmed mulig å skifte frå elektrisk til mekanisk giver på celica uten å ta ut kassa! (men har ikkje sagt det var god plass :wink: )
 #345117  av CelicaDream

Amund skrev:Skifta dei delene der på Kenneth sin, og går heilt greit å gjere med motoren i bilen. Er tilogmed mulig å skifte frå elektrisk til mekanisk giver på celica uten å ta ut kassa! (men har ikkje sagt det var god plass :wink: )
Takker for svar :) Jeg får Adapter Assy og Key imorgen, så da får vi se hva som skjer :)
 #345118  av CelicaDream

Har da bestemt meg for å bytte alle delene til speedometeret :) Først skal bytte noe så kan man bytte alt :)

Skal montere disse delene også. http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1992_T ... _3304.html

Men jeg ser det står Oil Seal etc. på noe av delene, betyr det da at jeg må tømme girkassa for olje før jeg tar ut denne Speedometer Shaft delen ?