TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • oppgradere IC pÃ¥ mr2 sw20

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #345088  av James
 
skal til innkjøp av ny oppgradert IC til mr2en. Hvor mye ektra effekt er det å hente kontra en den orginale?
Har sett på XSpower sin og de litt rimligere på Ebay.. Noen formeninger og erfaringer? :)
 #345089  av JK86
 
veit greddy sin upgrade ic er helt vill. sinnsykt bra. xs er sikkert ikke dum den heller.
 #345097  av lasse
 
Får jo veldig mye forskjellig, selv kjører jeg med KO-racing sitt intercooler kit, er visst "e-bay" intercoolere de har, men med disse kitene følger det jo med vifte, rør, slanger, plate rundt ic (for å tvinge all luften igjennom ic, så den ikke går rundt).
Eneste jeg kan sammenligne med er jo den originale, og jeg har ingen bremsepapirer fra når jeg hadde den originale, men ved banekjøring sleit jeg med å holde trykket jevnt med den originale (varm luft tar mer plass) med den nye er det mer stabilt (detter ikke så mye når bilen blir skikkelig varm), men det er jo mange som har hatt god erfaring med vannkjølt da, det er kanskje noe å vurdere?
 #345098  av marlboro1310
 
Hadde selv Phoenix Power på min gen3 turbo og var superfornøyd, noe som er det råeste,største og beste intercoolerne til Mk2 turbon, før man evt velger å ta alternativ plassering ibruk (hele bagasjerommet) til IC-anlegg.
 #345183  av James
 
takker for svar. :) Kan se for meg det blir noe type KO-racing. Syns den virket grei. Greddy sin koster en del mer i forhold og vannavkjølt/IC i bagasjerommet blir ikke nødvendig med den effekten jeg kommer til å ha (270-300hk)
 #345187  av marlboro1310
 
finn deg en Phoenix Power IC, du vil aldri angre... :D min hadde 280 på hjula, altså innenfor den effektramma du har satt...
 #345191  av lasse
 
Selve ic'en i kitet til ko racing er vel egentlig en kopi av greddy sin, så den funker nok bra den.
Jeg bremsa jo 294hk på hjula (1,15bar) med denne kjøleren...
 #345193  av marlboro1310
 
OT:294 på hjula med stock ECU+basic bolt-on mods tror jeg ikke før det foreligger ett dynorunprint... (høres bare for godt ut tuil å være sant, ikke sært ment altså) :wink:

til saken, så har vi kanskje glemt av HKS sine IC`er...de koster endel selvfølgelig... :roll:
 #345221  av lasse
 
marlboro1310 skrev:OT:294 på hjula med stock ECU+basic bolt-on mods tror jeg ikke før det foreligger ett dynorunprint... (høres bare for godt ut tuil å være sant, ikke sært ment altså) :wink:

til saken, så har vi kanskje glemt av HKS sine IC`er...de koster endel selvfølgelig... :roll:

download/file.php?id=42530&mode=view

:wink:
 #345230  av marlboro1310
 
I rest my case :wink:
 #345275  av Morten
 
marlboro1310 skrev:til saken, så har vi kanskje glemt av HKS sine IC`er...de koster endel selvfølgelig... :roll:
Jeg hadde HKS i gamle dager, og vil ikke anbefale den (eller greddy eller xs eller noen andre sidemonterte luftkjølte for den saks skyld) OM du har noen som helst tanker om å kanskje oppgradere litt en gang seinere. HKS IC'en har bedre flow enn den orginale, og mener også fra hukommelsen det er den med størst overflate av de til orginal posisjon, noe som vil hjelpe ang kjøling når du er innenfor flowen den faktisk klarer. Men allerede ved 350rwhp på min hadde den 0.3 bar trykktap (ved 1.4bar i innsugsmanifold var det 1.7bar på utgangen av turboen).

I mitt hode er det kun en ting som funker og som kan kalles interCOOLER i en mr2 med sitt varme motorrom, nemlig vannkjølt :wink: Uansett effektnivå du ligger på så er det heller aldri negativt med lavere innsugstemperaturer og mindre trykktap mellom turbo og ventiler. :mrgreen:
 #345290  av donk2k
 
lasse skrev:
marlboro1310 skrev:OT:294 på hjula med stock ECU+basic bolt-on mods tror jeg ikke før det foreligger ett dynorunprint... (høres bare for godt ut tuil å være sant, ikke sært ment altså) :wink:

til saken, så har vi kanskje glemt av HKS sine IC`er...de koster endel selvfølgelig... :roll:

download/file.php?id=42530&mode=view

:wink:

GEN 3 ?
 #345294  av lasse
 
donk2k skrev:
lasse skrev:
marlboro1310 skrev:OT:294 på hjula med stock ECU+basic bolt-on mods tror jeg ikke før det foreligger ett dynorunprint... (høres bare for godt ut tuil å være sant, ikke sært ment altså) :wink:

til saken, så har vi kanskje glemt av HKS sine IC`er...de koster endel selvfølgelig... :roll:

download/file.php?id=42530&mode=view

:wink:

GEN 3 ?
Jepp
 #345300  av James
 
Morten skrev:
marlboro1310 skrev:til saken, så har vi kanskje glemt av HKS sine IC`er...de koster endel selvfølgelig... :roll:
Jeg hadde HKS i gamle dager, og vil ikke anbefale den (eller greddy eller xs eller noen andre sidemonterte luftkjølte for den saks skyld) OM du har noen som helst tanker om å kanskje oppgradere litt en gang seinere. HKS IC'en har bedre flow enn den orginale, og mener også fra hukommelsen det er den med størst overflate av de til orginal posisjon, noe som vil hjelpe ang kjøling når du er innenfor flowen den faktisk klarer. Men allerede ved 350rwhp på min hadde den 0.3 bar trykktap (ved 1.4bar i innsugsmanifold var det 1.7bar på utgangen av turboen).

I mitt hode er det kun en ting som funker og som kan kalles interCOOLER i en mr2 med sitt varme motorrom, nemlig vannkjølt :wink: Uansett effektnivå du ligger på så er det heller aldri negativt med lavere innsugstemperaturer og mindre trykktap mellom turbo og ventiler. :mrgreen:
hmm...hvor er monterer mann pumpe og radiatoren på en mr2 ? Om det ikke er for mye arbeid er det ikke heeelt umulig at jeg beveger meg ut på noe slikt :)
 #345320  av Morten
 
James skrev:hmm...hvor er monterer mann pumpe og radiatoren på en mr2 ? Om det ikke er for mye arbeid er det ikke heeelt umulig at jeg beveger meg ut på noe slikt :)
Er flere måter å gjøre det på. Personlig har jeg en liten ekstra radiator foran radiatioren fremme, med slanger trukket langs kjølerørene for motorens kjøleveske. Pumpe og et lite reservoar har jeg fremme i frunken. Lurer på om erling har dette montert i et hjørne i bagasjen, i såfall er dette sikkert enklere. Trenger ikke rare reservoaret heller egentlig, da det jo kommer en del liter i systemet kun i slangene/rørene. Men kan være lurt å ha i bakhodet å lage til en fornuftig mulighet for påfylling samt utlufting der det trengs. :wink: