TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Problemer med termostaten

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #345153  av Scotty

Har litt problemer med termostaten.. starter bilen og lar den stå litt, så er plutselig motortemp-måleren helt på max. Kjører litt, så går tempen ned innimellom, men stiger til topp igjen hele tiden. Hadde nylig det samme problemet, men tok å fylte på ca 1 liter frostvæske, og da var det fint igjen. Så har altså oppstått igjen. Hører forøvrig kjølervæska flytte seg rundt når jeg kjører.

Noen som vet? Termostaten ødelagt? Fryst?

Takk på forhånd!
 #345169  av Supramk3turbo

Det kan nok være thermostaten ja. Men om du måtte fylle en liter kjølevæske tyder vel det på at det forsvinner noe et sted, har du luftet systemet skikkelig etter du fyllte sisst?? Jeg ville fyllt opp skikkelig å luftet ut all luft, sett varmen på fullt så du får luftet registeret også :D Vist problemet fortsatt er der, å det ikke forsvinner noe kjølevæske ville jeg satset på thermostaten.
 #345175  av Scotty

Glemte å nevne at jeg har hatt av termostaten/øverste radiatorslangen flere ganger, så det har mistet litt kjølervæske fra det.. så tviler på at det lekker noe, har ihvertfall ikke vært noen antydninger til det på garasjegulvet. Har ikke luftet systemet nei.. hvordan gjør jeg det? Skal sies at det ikke frister å jobbe med bilen i -25 grader..heh.
 #345178  av Supramk3turbo

Hehe, det er litt små kaldt ute om dagen ja :D Når jeg lufter min pleier jeg å lage til en trakt som passer å tetter greit rundt flensen på radiatoren, Fyll opp så du ser vannet litt oppi trakten, start bilen å la den gå seg varm og fyll på etter behov. Skru varme apparatet på fullt som sagt, så du får luftet registeret. Da vil du mest sannsynlig se det komme litt bobler å luft innimellom. Du kan også kjøre opp turtallet litt i perioder for å få litt fart på vannet. Ser du ikke flere bobler er du mest sannsynlig ferdig med å lufte, men pass på at den blir varm nok til at thermostaten åpner, skal vell åpne på rundt 80 grader eller sånn.
 #345363  av Haugrud

Eller du skrur ut vanntemp. føler/ skrue på termostatshus eller lignende for å slippe ut luft..skru ut en sånn, fyll på vann til det renner ut gjennom det hullet og du er ferdig..viktig å sjekke temp og at vifter går etterpå.
 #345367  av ArildM

Er ikke bare vannpumpen som begynner å bli dårlig da?
Evt for dårlig konsentrasjon med kjøleveske?
 #345371  av mulle-mek

kan jo være bhg :roll:
er jo mulig at vannet blir presset ut når du kjører
 #345389  av Scotty

Fant sånn halvveis løsninga.. så at der bilen hadde stått på tomgang så hadde det lekket endel kjølervæske, så var at nivået var for lavt. Fyllt opp igjen, sjekka om det lakk fortsatt, men hadde stoppa. Er vel visstnok noe "vanlig" at det lekker noen ganger i slike forhold? (-30 grader)

Motor skal ihvertfall byttes etterhvert så..
 #345390  av mulle-mek

huff syns de er kallt i -20 stakkars dere :D
 #345391  av Supramk3turbo

He he, jeg sjekket supran min i dag. Står til vinterlagring, men står kaldt. Det var det slush i radiatoren gitt :D Satt en varme ovn under motoren :D