TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• ombygning av org.oljekjøler 2jz

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #344234  av Nicolay

Hei,

planen er å bygge om oljekjølersystemet på 2jz'n min så jeg ikke har den orginale lenger, men bare en ettermarked kjøler da motoren blir brukt i drifting vil jeg ikke at kjølevannet skal påvirke oljetempen. oppvarming bryr jeg meg ikke så mye om for motoren blir varmet skikkelig før bruk, men det liten fordel at det varme kjølevannet kan varme opp olja enda mer så derfor skal jeg fjerne hele greia å kjøre bare med en ekstern kjøler.

problemet mitt nå er hvordan jeg kan få festet oljefilter sandwitch platen eller filterflytter adapteren siden den oljetilførsels bolten går gjennom oljekjøleren og er alt for lang. er det noen som har gjort dette før eller vet om det finnes et kit for dette? bilder kommer iløpet av julen for å vise hva jeg mener dersom noen her ikke skjønte det :P
 #344259  av FS-Styling.no

Vet ikke heeeelt hvordan det er på TT....Men står oljekjøleren inni filteret??? Hørtes spesielt ut......oljetilførsels bolten går gjennom oljekjøleren.......

Jeg har nå skrudd ut filteret og lagt på sandwitch med oljetrykksføler og oljetempføler samt tur/retur til oljekjøler..... Oljetempen ble i kosehumør etter dette...

Men vet ikke hvordan TT er da..
 #344266  av bjornalf

driver å gjør dette på bilen min åsså:) den bolten som stikker inn i blokka må du kappe av slik at den blir lang nok. og gjenge opp med 3/4 unf gjenger hvis du har kjøpt et ettermarkeds kit til din supra. slik skal jeg gjøre på min supra.

hvis det fulgte med stål og ikke aluminium adapter til filter bolten kan du kappe bolten og få sveiset denne delen på den originale bolten. da slipper du å gjenge opp. litt vanskelig å forklare.

http://www.garagewhifbitz.co.uk/ selger en ferdig bolt som passer med en gang. så slipper du å gjøre noe som helst :)
Vedlegg
denne bolten må kappes til riktig lenge og gjenges opp.
denne bolten må kappes til riktig lenge og gjenges opp.
jdm_oil_cooler.jpg (19.61 kiB) Vist 695 ganger
når du er ferdi skal bolten se slik ut. er ikke lik bolt mangler hull i midten men du skjønner.
når du er ferdi skal bolten se slik ut. er ikke lik bolt mangler hull i midten men du skjønner.
17050.jpg (12.28 kiB) Vist 695 ganger
 #344412  av Nicolay

takker for supert svar :) skjønnte akkurat hva du mente. skal bestille meg et kjøler kit så får jeg se når det kommer hva jeg må gjøre. forrestens skal motoren i en nissan :lol:
 #345393  av Nicolay

det jeg har tenkt litt på i det siste etter å ikke ha funnet noen ferdig bolt er hvilken av disse boltene som er best å bruke, med bolt nr.1 må jeg kappe og gjenge opp evt. sveise på overgangen som du forklarte bjornalf, med bolt nr 2 så er det en del hull i som gjør at oljen går gjennom kjøleren og de må tettes for oljen skal gå rundt bolten,inn i filteret og ned gjennom midten av bolten og inn i blokka, men siden bolt nr 2 er kortere vil det kanskje være bedre å bruke denne? itillegg er det også feste for oljefilteret på bolt 2.

bolt 1
Bilde

bolt 2
Bilde