TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Forhandler brøt reservasjon, hva gjør man?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #345647  av rx300

Har en kamerat som fredag fikk låne og kikke på en bruktbil av den dyrere typen, som han likte godt og ville kjøpe. Han fikk på e-post et tilbud av selger, som han tenkte å akseptere, måtte bare ordne med bank på mandag, og fikk også bekreftelse på at bilen ble reservert til mandag.

Mandag morgen ringer derimot selger og forteller at bilen ble solgt på lørdag, tydeligvis av en selger som ikke var kjent med reservasjonen. Han beklager egentlig ikke noe heller, sier bare at sånn er det og ikke noe å gjøre noe med, hadet. Min kamerat som stod med røret i hånden for å ringe og akseptere tilbudet, hadde ordnet med bank osv, ble helt paff og fikk ikke ut et fornuftig ord, dette var "drømmebilen".

Det er snakk om en meget stor og kjent merkeforhandler, og bilen det er snakk om var drosjekjørt, strøken, men pga høy km vesentlig lavere priset enn tilsvarende biler på markedet (6-sifret beløp). Den kom derfor innenfor beløpet min kamerat kan/vil betale, og han har derfor ikke noe alternativ til denne bilen. Hva gjør man? Han hadde jo skriftlig at bilen var reservert til ham, har det noe for seg å lage rabalder?
 #345654  av Zupra

Hei.
Jobber selv med salg og det er dessverre slikt som skjer. Det trenger nødvendigvis ikke være den selgeren sin feil heller, siden han mest sannsynlig hadde veldig lyst til og selge en bil. Men det er andre salgskåte selgere som "later" som de ikke har fått med seg at bilen er reservert og selger den. Vi har policy på at det skal ganske mye til for og reservere en bruktbil siden det er førstemann med kontrakt som gjelder. Spesielt når man jobber i et konsern.
Dessverre men slikt skjer, og tror personlig det har lite for seg og lage rabalder på dette. Selv om en beklagelse bør jo absolutt være på plass. Og muligens prøve og finne en tilsvarende bil til kompisen din også. Med en litt ekstra god pris som kompensasjon..

Hvilken bil var det han var ute etter?
 #345656  av rx300

Zupra skrev:Hei.
Jobber selv med salg og det er dessverre slikt som skjer. Det trenger nødvendigvis ikke være den selgeren sin feil heller, siden han mest sannsynlig hadde veldig lyst til og selge en bil. Men det er andre salgskåte selgere som "later" som de ikke har fått med seg at bilen er reservert og selger den. Vi har policy på at det skal ganske mye til for og reservere en bruktbil siden det er førstemann med kontrakt som gjelder. Spesielt når man jobber i et konsern.
Dessverre men slikt skjer, og tror personlig det har lite for seg og lage rabalder på dette. Selv om en beklagelse bør jo absolutt være på plass. Og muligens prøve og finne en tilsvarende bil til kompisen din også. Med en litt ekstra god pris som kompensasjon..

Hvilken bil var det han var ute etter?
Huff... bruktbilselgere... 8)

Er jo tydeligvis veldig dårlige rutiner da, og en skriftlig bekreftelse fra nevnte firma er ikke verdt noe som helst. Det hører med til historien at han har spurt om bilen flere ganger, da den har lagt på Finn en stund, men fikk da beskjed om at den var reservert - til forskjellig person hver gang. Når det nå endelig ikke var reservasjon på den og han fikk tilbudet og reservasjon på seg, så holdt de ikke reservasjonen mot ham.

Jaja, får se hva som skjer. Han sendte mail til bruktbilsjefen på mandag for å be om forklaring og om de kan hjelpe med annen bil, har ikke fått noe svar ennå, får han ikke det så blir det videresending til direktør med kopi til norsk importør. Går ikke an å holde folk for narr på den måten. Alle kan gjøre feil, men da bør det ryddes opp i.

Vil ikke si biltypen nå, da blir det litt for lett å finne frem til forhandler og jeg vil ikke "oute" noen ennå :)
 #345670  av Drift-It

tror nok ikke heller du kommer noe vei, men om han hadde et skriftlig tilbud burde jo dette være gyldig.
selger bør i alle fall være behelpelig med og skaffe lignende bil og kansje fire litt på prisen.
utover dette er det vel ikke alverdens de kan gjøre? gjort er gjort. uansett hvor kjipt det er.
 #345679  av ErikG

Jeg skjønner egentlig selger godt. Det du sier at den har vært reservert flere ganger før til forskjellige personer og at den har ligget ute lenge. Det vil si at andre kjøpere, useriøse sådan har ødelagt for kameraten din ved å reservere bilen, men ikke kjøpt den. Så nå når det kommer en og skriver kontrakt med en gang skjønner jeg godt at de selger, selv om den er reservert. Om kameraten din f.eks hadde fått avslag fra banken så hadde de plutselig ikke hatt noen kjøpere på den. Det koster MYE å ha en dyr bil stående. Er sannsynligvis en bil som er tatt i innbytte så det koster å ha den stående. Skjønner ikke hvorfor det å reservere en bil ikke skal gjelde begge veier?

Tror ikke han kommer noen vei med å klage på det. Om han er heldig kansje han får noe hjelp til å finne en tilsvarende bil, men som du sier så var det en bil av de skjeldne så spørs da.
 #345683  av rx300

ErikG skrev:Jeg skjønner egentlig selger godt. Det du sier at den har vært reservert flere ganger før til forskjellige personer og at den har ligget ute lenge. Det vil si at andre kjøpere, useriøse sådan har ødelagt for kameraten din ved å reservere bilen, men ikke kjøpt den. Så nå når det kommer en og skriver kontrakt med en gang skjønner jeg godt at de selger, selv om den er reservert. Om kameraten din f.eks hadde fått avslag fra banken så hadde de plutselig ikke hatt noen kjøpere på den. Det koster MYE å ha en dyr bil stående. Er sannsynligvis en bil som er tatt i innbytte så det koster å ha den stående. Skjønner ikke hvorfor det å reservere en bil ikke skal gjelde begge veier?
Enig i at reservasjon gjelder begge veier, og det var slik min kamerat trodde det var også. Han skulle kjøpe bilen.

Hvis de ikke vil reservere så sier de det da, så hadde han nok skrevet kontrakt på flekken på fredag. Han sendte jo mail ens ærend til selger for å spørre om han kunne ta helg i trygg forvissing om at bilen ikke ble solgt, hvilke selger bekreftet. Finansene var bare en formalitet unna, men siden det var fredag ut på dagen så ble det veldig upraktisk. Hva i all verden er vitsen med å skrive at den er reservert til mandag ellers? Eller er det slik at man aldri kan stole på en bruktbilselger, uansett hvor han jobber, skriftlig eller ikke?

Det minste de kunne gjort hvis det var så at de tenkte å blåse i reservasjonen, var å ringe ham på lørdag og si at de skrev kontrakt med en annen hvis han ikke skrev selg med en gang.

Men det verste var egentlig den arrogante holdningen selger viste når han ringte og sa den var solgt, som om det var helt greit. Så det er vel helst en unnskyldning som er på sin plass, andre tog har nok gått, ellers mister de en god fast kunde.
 #345692  av ke25-toyoglide

en reservasjon er en skriftlig kontrakt, som forhandler er bundet av.
Då er han i prinsippet pliktig å skaffe en slik bil eller tilsvarende til den prisen.
Om det er så lett å vinne gjennom med det er noe anna.
Viss du har hatt utgifter pga dette så er det nok lettere å få de dekka. (f.eks. lånegebyr, taksering)
Er du NAF medlem så er det veldig greit å sjekke juridisk der.
 #345725  av apehest

Jeg hadde lagd rabalder, det er nesten ikke grenser for hva man kan oppnå om man har snakketøyet i orden.
 #345740  av ke25-toyoglide

Argumentasjonen med at det er andre ikkekjøpere som har ødelagt holder ikkje.
Då må isåfall selger slutte med reservering, ikkje bløffe.
Og at "andre " selgere har solgt den holder ikkje det heller.
risikerer å selge biler flere ganger og då jo.
Komer og skal hente en bil du har kjøpt og betalt så sier de at de hhar solgt den til noen andre. Eller du leverer bilen inn på reparasjon og skal hente den så har de solgt den.
Det holder ikkje, slikt skal de ha kontroll på.
Viss du blir møtt med en kald skulder så legg ihvertfall ut bedri(f)ten her slik at vi andre kan ta lærdom av det.
 #345778  av JK86

ja. støtter den ass. få ut navn og adresse så bvi andre her er obs når vi er og handler..fungerer oxo som skremselpropaganda når man blir negativt nevnt her inne. folk pleier og skjerpe seg og fikse ting da
 #345790  av rx300

Siste utviklig, etter e-post til adm.dir etter at bruktbilsjef ikke lot høre fra seg, ble det litt fart i sakene. Adm dir ringte opp min kamerat og var oppriktig sjokkert over behandlingen han hadde fått. De hadde nulltoleranse for slike feil i deres bedrift, så nå skulle han ta tak i saken, finne ut hva som hadde skjedd og så ta kontakt igjen i løpet av mandag. Blir spennende det.
 #345810  av rx300

Pitchyou skrev:Nå ble jeg spent på hvilken bil dette kan være? Du får det nesten til og høres ut som bilen er lagd av gull els!
Bilen er fin nok den :) Men om bilen koster 50.000 eller 1.000.000 burde være uvesentlig for om man skal holde en skriftlig avtale eller ikke, synes jeg. Den til 50.000 kan bety vel så mye for kjøper som den til 1.000.000, og samme respekt skal vises om kjøper går i Armani-dress eller striskjorte. Dette har direktøren tydeligvis skjønt, selgerne muligens ikke. Nå kostet ikke bilen hverken 50.000 eller 1.000.000 da. ;)