TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Teknisk godkjenning av Mr2 Widebody

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #346811  av mr2storbrua

celicat23 skrev:
mr2storbrua skrev:Skal jo ikke trenge TÜV når det ikke er en vital del... Men selvfølgelig så er det ikke sikkert BT ser sånn på det.. Men kan jo være litt mer optimist selv om du ikke får TÜV-papirer :wink:
TUV papirer gir ingen automatisk godkjenning av noe uansett, så greit og sjekke :wink:
Helt riktig, jeg bare syns at det ikke er noen grunn til å se så negativt på det (virker jo omtrent som han har tenkt å skrinlegge planene allerede) bare fordi det ikke følger med TÜV-papirer. TÜV-papirene gir ingen garanti, og de er heller ikke en nødvendighet for å få dette godkjent.

Vil du være sikker, snakk med BT!
 #346818  av ad92

Kan komme langt med høflighet og ett smil. Er vanlige dødlige de som skal godkjenne bilene de også. Skader vertfall ikke å prøve!
 #346822  av magnesmurf

Tror ikke det skal være noe stort problem å godkjenne et bodykit. Dette bodykittet matcher jo tross alt en orginal bil, og det bør ikke være noen grunn til at de ikke skal godkjenne det, annet enn hvis du møter det rette ra**hølet.
Har skjelden hørt om at BT kicker på styling. Så lenge du holder deg på matta når det gjelder trimming, ikke fikler med bremsene eller styring+forstilling bør godkjenningen gå ganske bra.
Som nevnt tidligere er det jo mennesker der og, selv om noen av dem er litt vanskelige.

Vent med å sette på breie hjul til etter godkjenning bare ;)

Hvis det er verdt noe, så har jeg snakket med tre tidligere ansatte på biltilsynet om dette. Alle de mente at det ikke burde være noe problem, så lenge du ikke går utenfor krav om lyktemonteringens høyde\bredde osv. I dette tilfellet endrer du vel bilens dimensjoner litt med tanke på lengde. Men bortsett fra det trenger du vel egentlig ikke engang å få stemplet noe i vognkortet.
 #346874  av trd2000gt

Som sagt skal jeg snakke med biltilsynet før jeg eventuelt legger planene på hylla, men jeg bare forbereder meg på det og begynner og se på andre muligheter så jeg ikke blir skikkelig skuffa hvis jeg skulle få et nei.
 #349741  av mr2storbrua

trd2000gt skrev:Widebodykitet er skrinlagt pga at jeg ikke får godkjent det og komplett border kit med tüv er bestilt og på vei.
Snakka du med BT? Hva sa de?
 #349747  av trd2000gt

mr2storbrua skrev:
trd2000gt skrev:Widebodykitet er skrinlagt pga at jeg ikke får godkjent det og komplett border kit med tüv er bestilt og på vei.
Snakka du med BT? Hva sa de?
De sa at jeg måtte ha tüv-papirer på kitet for å få det godkjent. Skal ikke være lett å få til noe i kommunistnorge desverre, men men border kitet er ikke så helt ille det heller :D
 #349748  av mr2storbrua

Syns det høres merkelig ut. Trenger jo ikke tüv-papirer på dempere, og vil nå påstå at det er mer vitale deler enn et bodykit... Ser heller ikke hva du egentlig forandrer i forhold til det som står dokumentert om bilen. Fysisk størrelse vil fortsatt være den samme (mer eller mindre), mulig vekta blir ørlite forandra.

Spurte du om du var nødt til å ha tüv-godkjenning på bodykit for å få det godkjent, eller spurte du bare om det var mulig å få godkjent bodykit og så fikk til svar at du trenger tüv-papirer? Er godt mulig at du bare har snakka med en som ikke har peiling, også har han svart at du trenger tüv siden du allerede har nevnt det. Så har han vært på den sikre siden...

Men border-kitet blir i det minste litt mindre jobb å montere. Er vel gjerne en del billigere også?
 #349752  av celicat23

"Vanlige" body kit (dvs. kit som ikke forandrer dimensjonene på bilen sånn som widebody kit) trenger du ikke TUV papirer på, finnes ingen krav for det. Hvis du møter på en idiot fra BT som mener du skal ha TUV på kit'et du nå har bestilt så kan du høre med han hvor i loven det står noe om det.
 #349770  av magnesmurf

Jeg hørte med et par folk som har jobbet i BT tidligere.

Når det gjelder bodykits skal ikke TUV papirer være nødvendig. Er tross alt ganske mange som lager egene bodykits. Og i tillegg er det nok ingen som kikcker på akkurat det, i en teknisk kontroll.

Du får nok heller mangler på trimming, senk osv hvis det ikke er godkjent. Men har aldri hørt om noen som har fått mangel på at det er montert bodykit uten godkjenning.
 #350028  av trd2000gt

Jeg snakket med en på Risløkka Trafikkstasjon, på avdelingen for ombyggning av kjøretøy. Det er de biltilsynet ba meg kontakte om siden det er dem som har peil på nettopp det, og han sa at jeg måtte ha tüv for å få de godkjent.

men så måtte jeg fått godkjent endring av sporvidde også, pluss at det hadde kommet på over 10 000,- mer så det var nok like greit og bare ta border kitet, hadde blitt så mye styr med det andre.

Største bekymringa mi nå er hvor jeg kan få tak i Work vs-xx felger til bilen min! Noen som vet? :)
 #350094  av ErikG

Hmm, snodig. Brodern fikk godkjent sitt hjemmelagde breddekit på en audi a3 uten noe problemer. Godkjent breddet 8cm bak tror jeg det ble, men han prøvde ikke å godkjenne endret sporvidde. Kan være det var det du røyk på.
 #350679  av klukke

ADVARSEL!!! no kommer dt masse spørsmål...

Kordan e passformen på border kitet?
Ka e alternativet i tüv godkjente sett?
kem bestilte du hos?
ka ligger det på i pris?
 #350886  av trd2000gt

ErikG skrev:Hmm, snodig. Brodern fikk godkjent sitt hjemmelagde breddekit på en audi a3 uten noe problemer. Godkjent breddet 8cm bak tror jeg det ble, men han prøvde ikke å godkjenne endret sporvidde. Kan være det var det du røyk på.
nei det var mangel på tüv papirer som var problemet.
 #350888  av trd2000gt

klukke skrev:ADVARSEL!!! no kommer dt masse spørsmål...

Kordan e passformen på border kitet?
Ka e alternativet i tüv godkjente sett?
kem bestilte du hos?
ka ligger det på i pris?
Har ikke hentet kitet enda, henter det i løpet av neste uke.
bestilte hos bs bildeler.
kitet kostet ca 11,000.