TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Mission Impossible? Godkjenne 2 gen. 3SGTE

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #346901  av Stian AB

Har skrivd litt om dette i prosjekttråden min at jeg har planer om å få turbomotoren i min mr2 gti godkjent.
Motoren er fra 3gen, men den skal godkjennes som 2gen med 225hk..Det er planen ihvertfall :D

Vet det finnes andre tråder her inne om akkurat det samme, men de fleste er gamle og jeg vil starte denne tråden for å informere dere om åssen det går med godkjenninga av min bil..

Sendte en mail til Toyota Norge for 2-3 uker siden der jeg spurte pent om avgasspapirer til 3sgte 2gen motoren. Skrev også at den motoren kom orginalt i både mr2 turbo og celica gt4 i europa. Fikk jeg noe svar tilbake? Neida!
Derfor ringte jeg dem i dag for å høre. Unnskyldningen dems var at de hadde sendt svarer på mailen til feil adresse:O
Jeg fikk svaret på spørsmålet mitt om avgasspapirer både muntlig via tlf og på mail 2 min senere:

Denne er dessverre kun godkjent i USA og her kan vi dessverre ikke hjelpe deg med papirer.

Det stemmer vel ikke!?

Ringte Toyota Drammen i dag også for å høre om jeg kunne få tak i komplette delelister fra både 91mod GTI (som er bilen jeg har) og fra en 93mod Mr2 Turbo (som er bilen med 2gen motoren). Dette var umulig for dem å få tak i, siden de ikke hadde slike delelister selv engang :evil:

Så hittil har jeg ikke kommet noen vei. Det eneste jeg har fått tak i er en orginal 93 mr2 brosjyre fra usa, der det står litt info om både gti og turbo, men ingen nyttig info til godjenning.
 #346907  av magnesmurf

Skal bli interessant å se om du får til noe som helst angående dette prosjektet. Både med tanke på hva toyota gidder å hjelpe deg med, og hva BT gidder å hjelpe deg med.

Tror nesten du må vise til en identisk godkjent bil på skilt, for å få din godkjent.

Trodde egentlig det var mulig å få godkjent den amerkianske utgaven med turbo her i landet? Hvorfor ikke prøve på det hvis du har komplett bil?

Alternativt, kjøp en USA utgave med 2,2 litern og blankt vognkort. Da kan du jo bare flytte over alt sammen uten at det merkes...
 #346908  av Stian AB

[quote="magnesmurf"]Skal bli interessant å se om du får til noe som helst angående dette prosjektet. Både med tanke på hva toyota gidder å hjelpe deg med, og hva BT gidder å hjelpe deg med.

Hittil har Toyota vært til NULL hjelp..Håper på at noen her inne som jobber på toyota leser dette å kan svare meg på om det faktisk er umulig for en ansatt på delelageret å skrive ut delelister på Mr2 GTi og Mr2 Turbo?
 #346914  av Stian AB

Sendte mail til Toyota Europa nå, håper på det positivt svar fra dem :D
Det må da finnes avgasspapirer på 2gen GTE motoren!
 #346916  av mr2storbrua

Stian AB skrev:Denne er dessverre kun godkjent i USA og her kan vi dessverre ikke hjelpe deg med papirer.
Det som er sikkert er hvertfall at ingen MR2'er (uansett turbo eller sugemotor) er importert inn til Norge av Toyota selv. Derfor vil det kanskje være enklere å være litt mindre spesifikk, og spør etter avgasskrav til 3S-GTE, og kanskje fortelle at du mener den samme som står i Celica GT4?

Hvorvidt de kan skrive ut hele delenummerlista på en hel bil vet jeg ikke, men det vil uansett bli MYE papir, og dersom de må skrive ut en og en side fra EPC vil det også være mye arbeid. Prøv å forenkle det litt med å kun be om papir på bremser (caliper burde kanskje holde) og demper, fjører og fjørbein.
 #346920  av hmsilset

Det er ikke vits å godkjenne en 3gen som 2gen om du skal godkjenne.Om du skal godkjenne motoren og ikke har full dokumentasjon og ett nr på motoren
så kan de jo finne ut?
 #346931  av Stian AB

mr2storbrua skrev:
Stian AB skrev:Denne er dessverre kun godkjent i USA og her kan vi dessverre ikke hjelpe deg med papirer.
Det som er sikkert er hvertfall at ingen MR2'er (uansett turbo eller sugemotor) er importert inn til Norge av Toyota selv. Derfor vil det kanskje være enklere å være litt mindre spesifikk, og spør etter avgasskrav til 3S-GTE, og kanskje fortelle at du mener den samme som står i Celica GT4?

Hvorvidt de kan skrive ut hele delenummerlista på en hel bil vet jeg ikke, men det vil uansett bli MYE papir, og dersom de må skrive ut en og en side fra EPC vil det også være mye arbeid. Prøv å forenkle det litt med å kun be om papir på bremser (caliper burde kanskje holde) og demper, fjører og fjørbein.
Sa ifra at 3sgte motoren satt i celica gt4 også, men fikk samma svar.
 #346934  av ErikG

http://www.toyodiy.com/parts/q.html her kan du finne delenumrene selv.

Er ikke bare en 2 minutters jobb akuratt og skrive ut hele delenummerliste. Er forsåvidt ingen liste heller. Er sinnsykt mye jobb! Så skjønner dem godt på toyota om de ikke ønsker å bruke alt for mye tid på deg, når du mest sannsynlig ikke er en fast kunde som de kan tjene penger på engang.

Har selv jobbet litt med å prøve å få godkjent et motorbytte med en motor som ikke er typegodkjent. Egentlig det eneste de krever er et utslippspapir på at motoren er typegodkjent. Det er problemet med japanske og amerikanske motorer.
 #346960  av Morkets

Å få hjelp av Toyota Norge er bare å glemme. Jeg kontaktet mitt lokale Toyota verksted å spurte om de kunne være behjelpelig med typegodkjenning ved motorbytte. De var overraskende positiv til det, men de måtte skaffe dokumentasjonen på hva som måtte byttes i tillegg til motoren fra Toyota Norge. Bremser etc etc. Da de ringte tilbake sa de at svaret de fikk fra Toyota Norge var kort og brutalt. Nei, det er helt uaktuelt. Det er ikke det Toyota verksteder skal drive med. De ba også mitt lokale Toyota verksted informere meg om at jeg ikke trengte å kontakte noen andre Toyota verksteder for å få hjelp med dokumentasjonen som trengs.Siden de må kontakte Toyota Norge uansett...
 #346967  av Stian AB

Morkets skrev:Å få hjelp av Toyota Norge er bare å glemme. Jeg kontaktet mitt lokale Toyota verksted å spurte om de kunne være behjelpelig med typegodkjenning ved motorbytte. De var overraskende positiv til det, men de måtte skaffe dokumentasjonen på hva som måtte byttes i tillegg til motoren fra Toyota Norge. Bremser etc etc. Da de ringte tilbake sa de at svaret de fikk fra Toyota Norge var kort og brutalt. Nei, det er helt uaktuelt. Det er ikke det Toyota verksteder skal drive med. De ba også mitt lokale Toyota verksted informere meg om at jeg ikke trengte å kontakte noen andre Toyota verksteder for å få hjelp med dokumentasjonen som trengs.Siden de må kontakte Toyota Norge uansett...
Oi, det kaller jeg brutalt ja! Toyota Norge eier ikke service for sånne som "oss"..
 #346982  av Jonas85

Toyota Norge hjelper kun folk som betaler for å få bilen sin fikset hos en forhandler.. og det er en del toyota kunder i Norge, så de driter i om du blir ufornøyd, desverre..
Jeg vil heller anbefale deg om du ikke allerede har begynt å bytte motor, at du selger bilen du har og finner deg en original turbo mr2 fra usa e.l.
Da kan du jo bytte motor og trimme så mye du vil, for utseendemessig er det ikke stort forskjell på 2.gen og 3 gen motor..
Og når bilen uansett er registrert som turbo skal ikke dette være noe problem. :)
Men de fleste her i landet med en ombygget mr2 har ikke registrert dem om.. så hvorfor gidde..?
Norge er et drittland når det gjelder slike ting. Alt for å ødelegge for de som liker bil..
 #346989  av Stian AB

Jonas85 skrev:Toyota Norge hjelper kun folk som betaler for å få bilen sin fikset hos en forhandler.. og det er en del toyota kunder i Norge, så de driter i om du blir ufornøyd, desverre..
Jeg vil heller anbefale deg om du ikke allerede har begynt å bytte motor, at du selger bilen du har og finner deg en original turbo mr2 fra usa e.l.
Da kan du jo bytte motor og trimme så mye du vil, for utseendemessig er det ikke stort forskjell på 2.gen og 3 gen motor..
Og når bilen uansett er registrert som turbo skal ikke dette være noe problem. :)
Men de fleste her i landet med en ombygget mr2 har ikke registrert dem om.. så hvorfor gidde..?
Norge er et drittland når det gjelder slike ting. Alt for å ødelegge for de som liker bil..
3gen motoren har vært i bilen min siden lenge før jeg kjøpte den, så det får jeg ikke gjort så mye med.
Grunnen til at jeg vil ha den godkjent er jo hvis jeg blir stoppa i teknisk eller av politiet med turbomotor i en 156hk bil..hehe
Da blir det vel en "liten" bot regner jeg med..
Nå står det ikke åssen type mr2 jeg har i vognkortet, står bare TYPE: ---
Men på effekt står det 115kw, altså 156hk:(
 #346993  av James

Er hvertfall sjeleglad for at min er flyttegods og at det ikke ligger inne noe om den i registeret til BT. slepper unna mye dritt der... selv om jeg konstant kjører omveier til de forskjellige plassene jeg skal bare å slippe unna kontroller..