TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• DEN STORE OFF TOPIC TRÃ…DEN!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #347417  av inzane2012

Drafter skrev:Var sinnsykt deilig kjøre vær idag :D
Sol og tørre veier..
Er'e flere her som har lufta MR2 sin i helga eller?
bruker mr2'n min året rundt jeg ;) syns den er for morsom å kjøre til å stue den vekk halve året :)
dessuten har jeg ikke garasje til å lagre den i, ei heller råd til egen vinterbil ;)
 #347470  av bose

ke25-toyoglide skrev:Ja det er ikkje så kritisk på prius, som på de andre bilene.
Men det er ikkje så enkelt som Toyota vil ha det til at det bare er å holde hardt på bremsen så bremser den.
Det brukerne sier som har hatt problemer, er at når de kjører på veldig ujevn veg så forsvinner bremsene helt, også kommer de tilbake rett etterpå.
Dette kan være et problem viss du kommer i en sving og det er masse humper, og det er en uventet hindring foran.
Det sekundet det tar før bremsene virker kan være forskjellen på ulykke og ikkje ulykke.
Med den elendige brøytingen vi har hatt iår, og masse hullete veger etter kjettingkjøring, så kan sikkert det være nok til "å slå ut bremsene"
Det virker nesten som om det er ABSen eller noe slik som forteller at hjula er låste og derfor tvinger bremsen til å ikkje bremse uansett kor hardt du bremser.
Men viss du bare holder bremsen inne. så vil de begynne å bremse igjen når du har komt over det partiet som "slo ut bremsene".
vanskelig å beskrive, men det er slik eg er forklart det.
Ja sånn går det når bilprodusentene må kompasere for folks udugelighet, terskel-bremsing er ikke så forbanna vanskelig å lære seg! :)
Rent personlig så syns jeg ABS kan brenne, og enda et tegn på utviklinga faktisk begynner å gå i feil retning!
 #347476  av ke25-toyoglide

Terskel mremsing har eg ikkje hørt før, men gjør regne med det er å bremse mest mulig uten å låse :?:
ABS er flott, det kan bremse bilen bedre enn du har mulighet til uten ABS.
Viss det er delvis glatt så kan ABS hele tiden bremse på det/ de hjula som har feste.
I en test med en proff sjåfør, testa de ut en bra ABS mot en proff sjåfør uten ABS.
Det var halve bremsestrekningen på ABSen, og en forskjell på nesten 50 meter. Den uten ABS hadde 50 når ABS stod stille. Tror utgangspunktet var 80, ikkje høgere ihvertfall.
Det er mye.
Det beste en kan få til uten ABS vil vere å bremse best mulig på det dårligste hjulet og då vil de andre 3 hjulene ha mer bremsekraft som du ikkje får utnyttet.
 #347479  av bose

Ja altså det å finne terskelen der hjula låser seg. Nå har jeg vendt meg til å kjøre uten ABS i all slags før, og hver gang jeg kjører en bil med ABS, så blir jeg bare irritert når den slår inn! :lol:
 #347482  av inzane2012

toyoglide, den der fulgte jeg ikke helt...
menter du at biler med abs har kortere bremselengde enn biler uten??

husker når jeg tok glattkjøringa, så kobla han kjøre-læreren min ut abs'n på sin bil og da hadde jeg 4-5m kortere bremselengde på såpeglatte teflon plater enn det jeg hadde med abs'n på...
men så fort du låser hjulene så mister du jo all mulighet for styring, og det er DET abs'n skal hjelpe med, at du ikke skal bruke opp alt grepet på bremsing, men ha litt igjen så du har mulighet for å styre litt og...
 #347489  av celicat23

Legen: På grunn av størrelsen & hvor langt ned visdomstanna ligger, så er det en mulighet for at nærvene til en del av leppa di blir påvirket, og du kan miste føelsen i en del av den. Men det er bare en 2% sjangse for at det skjer.

Vinner jeg lotto? Neeeeida. Har jeg føelse i leppa? Neeeeida. ARGH!!!

Får se hvordan "det kan bli permanent" går da... Driiiit.

Noen med gode forslag om hva som kan spises, når man ikke klarer og tygge en kjeks engang? Suppe, pudding & yoghurt er hva jeg har funnet så langt..
 #347496  av Drafter

inzane2012 skrev:toyoglide, den der fulgte jeg ikke helt...
menter du at biler med abs har kortere bremselengde enn biler uten??

husker når jeg tok glattkjøringa, så kobla han kjøre-læreren min ut abs'n på sin bil og da hadde jeg 4-5m kortere bremselengde på såpeglatte teflon plater enn det jeg hadde med abs'n på...
men så fort du låser hjulene så mister du jo all mulighet for styring, og det er DET abs'n skal hjelpe med, at du ikke skal bruke opp alt grepet på bremsing, men ha litt igjen så du har mulighet for å styre litt og...
Hvis man vet hva man driver med og klarer å ligge på punktet til at hjula akkurat ikke låser seg får man kortere bremsestrekning uten abs.. er nok rett som toyoglide sier : )
Dersom du ikke gjør som flertallet å får panikk..
 #347511  av ke25-toyoglide

På teflon har en nok ganske jevnt glatt føre, men på landeveg så er det mer ujevnt.
Gode ABS bremser bremser maksimalt på alle hjul.
Men viss du prøver å bremse, så låser det ene hjulet seg og så slipper du opp igjen, men då kan det være masse bremsekraft igjen på de andre hjulene.
Kanskje er det tørr asfalt på innerhjul og is på ytterhjula.
Då bremser ABS masse på innerhjula, mens den bare pulserer på ytterhjula.
 #347523  av mr292

Har vært borti ett litt spesiellt bremsesystem fra en gammel traktor der bremsene sto på en egen aksel som var nedgiret fra drivakselen.
poenger er jo at det skal bli lettere for bremsene og bremse, og mye av varmgangen går i de mekaniske overføringene. legger ved en liten paint skisse som viser dette. kansje arne rebel (eller noen andre med store ambisjoner og liten forstand) kommer til å teste det, eller i det hele tatt vurdere det. kommer jo til å bli en del ekstra vekt og plass da, men er kansje mange som ikke har sett et slikt system.

Bilde
 #347529  av inzane2012

ke25-toyoglide skrev:På teflon har en nok ganske jevnt glatt føre, men på landeveg så er det mer ujevnt.
Gode ABS bremser bremser maksimalt på alle hjul.
Men viss du prøver å bremse, så låser det ene hjulet seg og så slipper du opp igjen, men då kan det være masse bremsekraft igjen på de andre hjulene.
Kanskje er det tørr asfalt på innerhjul og is på ytterhjula.
Då bremser ABS masse på innerhjula, mens den bare pulserer på ytterhjula.
ja det stemmer sikkert som du sier :) er ikke noen ekspert på bremser, bare sier det som ble fortalt på av kjørelæreren min, at generelt sett så har biler uten abs kortere bremselengde, men du mister all styring under full bremsing, mens med abs så har du ofte litt lenger bremselengde men du beholder en del av styringa under full brems ;)
  • 1
  • 527
  • 528
  • 529
  • 530
  • 531
  • 1172