TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Skifte a Camber control link

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #347259  av ST205/1995

Er det så lett som det ser ut å skifte disse? 2bolter på hvær side? Trengs man noe form for spesialvertøy?
Klarer man det uten problem alene eller må man være to? Hvor lang tid må man beregne
fig8
fig8
fig8s.jpg (57.08 kiB) Vist 2755 ganger
 #347537  av castman

Hvor lang tid det tar kommer helt an på hvor hardt det sitter / hvor dreven du er. Ville anbefalt å satt kon bolten med press, (får kjøpt slikt pressverktøy på biltema f.eks) for deretter å gi armen en liten kakk med hammer. Så spretter den av ganske fort av :) Dumt å slå og hamre slik at det blir slark i den nedre bærearmen også. Da tar det ikke lang tid før en ny klonke lyd kommer. Og denne er ganske dyr også, 4300,- kr :P Går alt etter boka så bør denne jobben være unnagjort på en time.
 #347563  av ST205/1995

Med min flaks, kommer vel lyden fra nedre bærearm :(
4300,- pr stk? eller for begge?
Hva slites normalt først ? Control linken eller bærearmen?
På NAF test var det merket av for nedre innfestning støtdemper, det må jo være control linken. Eller?

Pressverktøy? Mener du en tesj da?
Må vel gå fint med en toarmet tesj?

Tror jeg tar det til helga, da har jeg bilverksted til rådighet.
 #347618  av castman

Jeg byttet control linken på begge sider, men det var fortsatt litt klunking igjen. Da byttet jeg begge bærearmene og da forsvant all klukingen. Men tror control linken slites en del fortere så er store muligheter for all klunkingene forsvinner.
Er ikke sikker på hva det pressverktøyet heter, mulig det heter tesj som du sier. Vanligvis med to eller tre armer.
4300 kr er bare for en. Veldig dyre deler på disse gt4`ene...
 #347619  av castman

Når jeg tenker meg om så tror jeg du kan kjenne om det er slark i kon bolten fra bærearmen. Kjenn etter rykninger når du legger press på bolten. Skal være tight uten anmerkninger til slark.
 #347636  av ST205/1995

Ok, må få sjekket dette.
Men er det ikke mlig å skifte foringen som sitter i bærearmen? Må hele skiftes?
 #347639  av ST205/1995

6800,- for begge levert fra England. Inklusive toll/avgift.

"Bare" ca 5000 hvis man klarer å snike dem inn som gave.
Dyre deler :(

Er vel håpløst å få ta i uoriginale bærearmer til GT-Four?
 #347661  av castman

ST205/1995 skrev:Ok, må få sjekket dette.
Men er det ikke mlig å skifte foringen som sitter i bærearmen? Må hele skiftes?
MÃ¥ nok skifte hele stangen. Tror ikke det er noe foring inne den kon bolten. Er nok bare metalet som har utvidet seg og dermed blitt slark dannelse. Har aldri sett noen som har kun byttet denne kon bolten i hvert fall :)
 #347662  av castman

ST205/1995 skrev:6800,- for begge levert fra England. Inklusive toll/avgift.

"Bare" ca 5000 hvis man klarer å snike dem inn som gave.
Dyre deler :(

Er vel håpløst å få ta i uoriginale bærearmer til GT-Four?

Hjelper jo godt om du klarer å få dem for 5k da :)

Har dessverre ikke sett så mye uorginalt til st205ene gitt..
 #347700  av ST205/1995

Ok. Men da skal det vel veldig mye til for å slite ut bærearmen. Bilen har gått 108000, vet du sånn ca hvor mange km bærearmene normalt holder?

Hvis konbolten er festet i bærearmen uten foring, skulle man jo tro dette holdt lenge.
Men hvis det derimot oppstår bare bittelitt slark vil det jo slites veldig fort.

Noen som eventuelt har et godt bilde av hvordan innfestningen av konbolten i bærearmen er konstruert. Klarte ikke finne noe godt bilde på nett.
 #356125  av ST205/1995

defred skrev:Var veldig grei skuring og skifte på min. Tok vel 10 min. :D
Særlig. Hvis du klarer det på 10 minutter bør du jo søke jobb som WRC mekaniker. Mine satt som sveiset. Måtte bruke hydraulisk tesj og varme. Smalt som et rifleskudd når de løsnet.