TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Anbefalinger av type olje og filter..

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #336781  av magnesmurf

Det har nok mye å gjøre med samarbeidsavtaler, men har nok også litt å gjøre med å spare penger.
Tror ikke bilprodusentene vil betale for nye motor til en kunde som har fylt dårlig olje på bilen sin.

Men som sagt, de fleste oljer av kjent merke duger nok til å gjøre jobben.
 #336798  av bose

Jeg har hadde mye forskjellig på min forgie bil. Jeg registrerte store forskjeller (på oljetrykksmåleren) fra merke til merke...
La blandt annet merke til at Castrol holdt et høyere tomgangstrykk enn Mobil1 når motoren var skikkelig varm!

Ved normal kjøring så bruker jeg Castrol Magnatec 5W-40
Og når sommeren nærmer, som fører med seg mye aktiv kjørong, og evnt banekjøring,så bytter jeg til Castrol TWS 10W-60 (som nå ser ut til å være erstattet med Edge 10W-60.?)
 #336806  av Ã¦len2

Snakket med Castrol tech suport om olje valg til 3sgte, han sa edge 10-60w var ideelt hvis bilen skal brukes hardt, bane etc.
Til gatebruk holder det med en helsynt 5-40w eller 10-40w olje.
Norsk turboservice sverger til delsynt olje 10-40 eller 15-40, dette for at de sier den litt tykkere konsistensen bremser turboen bedre, men de snakker jo kunn på turboens beste vegne.
Men begge sier at en skal være forsiktige med ettermarkeds oljefiltre av billig kvalitet.
Pga ventilen i filteret.
Org Toyota skal vistnokk være bra.
 #336810  av bose

virker som om jeg og castrol og jeg er ganske enige da:P
nå har jeg kun erfaring med 4AGE, hva turboer liker av viskositet er jeg dog ikke helt sikker på...

Orginalfilterer er det som fungerer best, sålenge det er riktig filter! envt TRD filter, de er nokk hakket bedre ved aktiv kjøring...
 #338012  av Stian AB

Drafter skrev:Det er castrol, castrol og atter castrol som gjelder!
Har hatt en del dårlig erfaring med billig oljer, bla. biltema sin :cry:
Hva med AGIP sin olje? Motoren min bruker litt olje, men nå kjører jo jeg på helsyntetisk 10-40..Blir tykkere olje neste gang, vurderer Agip..
 #347315  av Drafter

Stian AB skrev:
Drafter skrev:Det er castrol, castrol og atter castrol som gjelder!
Har hatt en del dårlig erfaring med billig oljer, bla. biltema sin :cry:
Hva med AGIP sin olje? Motoren min bruker litt olje, men nå kjører jo jeg på helsyntetisk 10-40..Blir tykkere olje neste gang, vurderer Agip..
Hel syntetisk 10-40?
Jeg trodde 10 tallet sto for at det var del syntetisk..
Og 5 sto for hel syntetisk?
Eller er jeg helt på bærtur :P

Kjører i hvert fall med Castrol Magnatec 10w-40 på min og original filteret : )
 #347321  av Mr_Storbrua

10w-40 da betyr vel 10w viskositeten på olje ved vintertemp, husker ikke hva de regner med, eller om det er kald olje.

Men 10 står for viskositet på kald olje, og 40 er viskositet på varm olje..

Correct me if I'm wrong..
 #347325  av magnesmurf

10W er viskositet om vinteren, 40 er om sommeren.

Når jeg tok fagbrev som bilmekaniker lærte jeg om nøyaktig måletemperatur for de forskjellige viskositets angivelsene. Men det har gått i glemmeboka for lenge siden.

Mener at vintertemp ble målt rundt 20 kuldegrader. Og sommertemp ved høy temperatur (50? grader) Men de tempeaturen er bare å ta med en klype salt.

Men for å si det enkelt, og som nevnt tidligere i tråden. Den anbefalte viskositeten til mr2 (0w-30) som ble oppgitt etter standarden på 90tallet, tilsvarer idag 5w-40.

Beste anbefaling som nevnt tidligere i tråden. 5w-40 castrol GTX til vanlig bruk, og 0w-40 Castrol edge til banebruk.
 #347341  av inzane2012

jeg kjørte 5w-40 mobil1 super helsynt på motoren min fra jeg kjøpte bilen min, men merket at den olja forsvant fort ut igjen, byttet over til mobilsuper 10w-40 delsynt, og nå har forbruket gått ganske mye ned, og det merkes på motoren og at dem får bedre smøring... nå begynner riktignok min å nærme seg 225k km, så da er ofte påtide å bytte over til en litt tjukkere olje med mindre motoren har nettopp blir nyoverhalt...
 #347351  av Mr2Even

I feks w10-40 olje står "W10 " for viskositeten på oljen når motoren er kald og "40" når motoren er varm..
Jeg anbefaler å kjøre på delsyntetisk W10-40 og bytte ofte, feks hver 7000km. Dette er lurt fordi da slipper man gammel olje som brenner seg fast og skaper fastbremte oljeringer på stemplene og dermed oljeforbruk med mer..

Skal man kjøre på bane vil jeg anbefale Royale-purple.
 #347353  av Andreazz

Her er et olje kupp tips:
COOP Bygg selger MOBIL1 10W-40 og 5W-50 olje. Stort sett til ca halv pris fra hva en bil-sjappe skal ha. Innimellom har de COOP medlems tilbud på de også. Kjøpte 5-50 oljen til under 100lappen pr. liter her for en stund siden.
 #347356  av mr292

Andreazz skrev:Her er et olje kupp tips:
COOP Bygg selger MOBIL1 10W-40 og 5W-50 olje. Stort sett til ca halv pris fra hva en bil-sjappe skal ha. Innimellom har de COOP medlems tilbud på de også. Kjøpte 5-50 oljen til under 100lappen pr. liter her for en stund siden.
jepp, har kjøpt mobil1 oljen fra coop byggmix 10W-40W tror jeg betalte 299 for en 4 liters dunk (om det er 4 liter)
 #347726  av stianøverland

jeg lurer på å koste på bilen royal purple til våren. ellers har den alltid blitt kjørt på castrol tsw.

men får se hva det blir :)
 #347760  av inzane2012

mr292 skrev:
Andreazz skrev:Her er et olje kupp tips:
jepp, har kjøpt mobil1 oljen fra coop byggmix 10W-40W tror jeg betalte 299 for en 4 liters dunk (om det er 4 liter)
stemmer det, kjøpte nettopp ny 4l kanne med 15W-40 der for 299kr :)
helsynt mobil1 på coop obs/xtra/byggmix koster ett par hundre kr mer