TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Problem med TPS sensor! Trenger hjelp til diagnosering..

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #347860  av FireWalk

Datasprutet sier at TPS er på 100% hele tiden. Dvs, at throttle er fult åpen hele tiden. Dette begynte når jeg satte sammen motoren nå. Merkelig nok fungerte det fint før jeg demonterte motoren, og nå funker det plutselig ikke. Merkelig.

Men uansett. Det er 4 pinner på tps sensoren:

VC
VTA
IDL
V2

Hva er hva? Jeg har bare 3 ledninger på min. er vel pluss, minus og signal.. Men hvilken av disse pinnene er pluss, minus og signal? Kobler man feil brenner man vel opp sensoren, og det er jo lite kjekt når man har kjøpt en ny.

Og er det noen som vet pris på en ny hos toyota? Eller vil det lønne seg å gå for noe custom ? Er jo en Denso sensor så regner med den er ganske standard.
 #347884  av FireWalk

kanskje et vanskelig spørsmål dette. Er det noen som hadde giddet å sjekke fargene på ledningene som går til tps sensoren sin og si meg hvilke pinner de går til? Så vet jeg hva som er 5volt inn og jord iallefall. Jord burde være svart og 5v burde være rød. Signal er vel grønn eller hvit.
 #347895  av mr2storbrua

Hjelper denne tråden noe? http://www.toyotanation.com/forum/showt ... p?t=224864
Connect an Ohmmeter to terminals IDL and E2 of the TPS after removing the connector.
Da ser det ut som en av de er jord, og den andre er signal vel?
 #347915  av FireWalk

jeg er ikke flink til å lese kobling skjemaer. Er ingen elektriker. Men det jeg tror er at vc er 5 volt inn, e2 er jord og vta er signalet ut. Idl er jeg ganske sikker på er delt signal til ac og cruise control. Men siden jeg har data sprut er ikke den koblet til. Kan noen bekrefte om dette stemmer? Eller er jeg på jordet nå?
 #347925  av Morten

IDL er bare en tomgangstrigger (idle) så det er den du ikke bruker (den er ren høy/lav, ikke lineær som signalet er).

BGB på nett vil jo gi deg pinout på de signalene du trenger. Et alternativ er å ohme det ut med et multimeter. TPS sensoren er kun en variabel motstand så når du måler på jord og pluss vil du ikke ha kontakt. Mens både jord+signal og pluss+signal vil gi en lesbar motstand som varierer med spjeldåpningsvinkelen. Siden ECU normalt vil ha et 0-5V signal der ~0V er lukket og ~5V er full åpning vil pluss+signal ha mye motstand ved liten lukking og mindre og mindre ved mer åpning (jord+signal vil oppføre seg motsatt)

EDIT: VTA er signalet og VC +5V signalet inn, VTA pinne3 og VC(+)pinne4, IDL som du ikke trenger å bruke er pinne2 og jord pinne1
 #347926  av Morten

Mener brun er jord, 5v VC grønn med rød strek og signal hvit.... men er en stund siden jeg rota med det så skal ikke garantere. :roll:
 #347945  av FireWalk

Takker Morten!

Men kan sensoren min være brent opp? Det var ikke jeg som koblet opp datasprutet sist, og siden det har den vært litt vrien. Ofte jeg må rigle på ledningene for at den skal fungere. Men nå funker den altså ikke i det hele tatt. Lurer på om dersom den kan ha blitt feilkoblet, om den da kan ha brent opp slik at den gir alt for høy spenning ut hele tiden? Siden datasprutet forteller meg at spjeldet er mer eller mindre helt åpent hele tiden. Variabelen fra ingen gass til full gass gir bare 1% utslag på tps sensoren.. Så noe må jo ha skjedd.. ?

Noen som vet hva det koster for en ny på toyota, eller om det finnes en annen billigere tps sensor som bolter rett på spjeldhuset? :)
 #347946  av Morten

Det er som sagt kun en variable motstand, så skal litt til å ta knekken på den. Hvis du kobler fra pluggen og ohmer selve TPS'en mellom de pinnene der signal og +5V går, hva resultat får du da?
 #347950  av Morten

20k er nok et greit sted å starte

Lynkjapp sjekk på ebay kom om med denne som den billigste (delenr utifra amerikansk 92 turbo):

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Toyota-T ... ccessories

MEN utifra det du allerede har skrevet tipper jeg heller på koblingsfeil (dårlig kontakt/kortslutning) enn gåen TPS :wink:
 #347951  av FireWalk

BGB manualen sier at verdiene skal være som følger:

Mellom:

VTA-E2 (Lukket) = 0,2 - 0,8 k ohm
IDL- E2 = 2,3 k ohm eller mindre
VTA-E2 (Full åpen) = 3,3 - 10,3 k ohm.

Mine verdier (målt med 20k på multimeteret)

VTA-E2 (Lukket) = 0,12
IDL-E2 = 0,02
VTA- E2 = 5,61

hmm...
 #347952  av Morten

Ser vel greit ut det? Neste da blir å sjekke kablinga. Det mest naturlige er vel om det er litt dårlig isolering i ene eller andre enden på de kablene, så 5v ledningen og signal ledningen er i kontakt?
 #347953  av FireWalk

VTA-E2 (Lukket) hos meg var jo 0,12 når det i manualen står det skal være mellom 0,2-0,8 når den er lukket?

Jeg skal ta å klippe av endene på ledningene og måle igjen. Kan jo være det har vært et brudd inni der siden den har vært så ustabil. jeg var så sikker på at det var brudd i selve tps sensoren, at en av pinnene var løsnet f.eks.

Da er det vel jording eller 5volten som er dårlig kontakt i isåfall, den hvite sensor ledningen burde jo fungere greit siden ecu jo får beskjed om forandringer i gassposisjoinen (dog bare innenfor ca 1% av hva det skal være, men det kommer jo av at spenningen er feil om jeg har forstått dette riktig, og da må problemet være relatert til + eller - ledningen)
 #347956  av FireWalk

målte 5 volt mellom pluss og minus inn til sensoren. Riglet på ledningene og virker ikke som det er noe brudd.

Skjønner ikke dette! Eneste måten å måle den hvite sensor signal ledningen på er vel å kobkle ut stickeren fra datasprutet og måle kontinuitet fra pin 21 til enden av ledningen. Men iogmed at jeg får opp verdier på skjermen som forandrer seg når jeg trykker på gassen så MÅ det jo være kontinuitet. Alt peker jo på at sensoren da må være ødelagt? Men når den måles og ser ut til å virke så vet virkelig ikke jeg lenger altså?

Dette gir jo ingen mening..:\