Kollisjonsbjelkene i fangerne veier nok endel (uvisst hvor mye), men bilen blir nok ikke noe særlig tess i en evnt. kollisjon etterpå. Har vurdert dette selv, men ikke gjort det. Mindre død vekt helt ytterst på bilen vil jo merkes på kjøreegenskapene.
FireWalk skrev:Jeg mener å huske jeg leste i et blad for mange år siden der NAF hadde foretatt en test som viste at om man kjører i 80 km/t med et vindu helt nedsveivet så mister man ca 10 hestekrefter.
Jeg lurer på hvor mye man da mister ved taket nede. Jeg har 400 hk på min og jeg merker MARKANT forskjell på akselrasjon om sommeren når taket er nede, selv i rundt 80 km/t.
Om det er snakk om å lette bilen for å få mer HK pr KG ratio så tror jeg fort man vil miste mer enn man vinner uansett ved å skape mer drag.
Eh hæ? Åssen er det mulig? :p Det har jeg aldri merket. Det skal jeg teste på rudskogen til sommern, hva som går fortest med eller uten tak. Pleier alltid å kjøre uten for å fjerne noen kg. Å fjerne vekt fra taket er jo det beste stedet å ta vekt fra.
På best motoring testet de hva som gikk fortest av med og uten tak på bl.a. S2000, 350Z, Boxster, Merce clk og et par til. Alle var faktisk marginalt kjappere rundt Tsukuba med taket nede.
FireWalk skrev:
Karbonpanser vil lette bilen en del, men vil samtidig foringe kjøre-egenskapene da bilen jo er litt for lett i fronten i utgangspunktet.
Tvilsomt. All vektreduksjon er positivt. Dette kan man løse med hjørneveiging og skikkelige hjulvinkler.
FireWalk skrev:
Men om man letter MR2en med så mye som 100 kg så er det ikke mye en vinner uansett.. vi snakker under et sekund.. Da syntes jeg egentlig ikke det er verd bryderiet 
På bane stoor forskjell, på vei ser jeg ikke helt vitsen.