TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Regler angÃ¥ende montering av skilt?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #348135  av magnesmurf

Noen som kan bla frem hvilke regler som gjelder for montering av skilt foran på bilen?

Husker at det var en del krav, fra tiden jeg jobbet som mekanikker, men hva kravene var husker jeg ikke.
Bør stå i kjøretøyforskriften en plass.

Høyde over bakken, fritt rom rundt skilt osv.

Lurte på å flytte skiltet litt, men må sikre meg at jeg ikke blir tatt for det og skiltet må flyttes tilbake.
 #348139  av magnesmurf

Takk for linken.

Mye surt å lese der, samt noe forrvirrende :P

"bil originalt har plass til stort kjennemerke foran eller bak der fabrikanten har avsatt plass til dette, skal slikt kjennemerke brukes der."
"1. Kjennemerket foran skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av kjennemerket er 25 cm eller mer, mens høyden fra vegbanen til øverste kant skal være mindre enn 80 cm."
"Kjennemerke skal være godt synlig"

Den forrvirrende delen:
"Kjennemerke skal være godt synlig i et område avgrenset av 4 plan gjennom kjennemerkets 4 sidekanter. Disse plan skal sideveis og utover danne en vinkel på minst 30° med bilens lengdeakse. Det øverste plan skal danne en vinkel på minst 30° oppover, målt i forhold til horisontalplanet, og det nederste plan må være horisontalt eller danne en vinkel nedover. Såfremt kjennemerkets øverste kant er høyere enn 120 cm fra vegbanen, skal det nederste plan danne en vinkel på minst 15° nedover i forhold til horisontalplanet."

Dette betyr egentlig at plasserer du kjennemerket noe annet sted enn der fabrikanten har laget plass, kan du tas for det.
Da blir det bråk hvis jeg flytter skiltet litt :P
Best å ikke fjerne hullene til den orginale skiltrammen :roll:
 #350708  av TrustNo1

Skiltet mitt er kanskje litt merkelig plassert, og sikkert ikke strengt talt lovlig. Men jeg har hatt bilen i mange år, vært igjennom to EU kontroller og aldri fått noe påpek på dette.

Bilde
 #350954  av magnesmurf

Jeg kommer til å plassere skiltet anderledes enn orginalt. Har allerede tatt det av, og driver for tiden og eksperimenterer med ulike måter å feste det på.
Vil helst ikke lage noen nye hull noe sted, og vil helst unngå å bruke strips... Strips ryker, og jeg vil ha bilen mest mulig pen og hullfri.
 #350955  av ArildM

På importbilen min var det svenske plastskiltet limt fast på nedre del av støtfangeren slik som på bilen over.
Måtte kutte det løs, satt som fankern.
 #350957  av TrustNo1

magnesmurf skrev:Jeg kommer til å plassere skiltet anderledes enn orginalt. Har allerede tatt det av, og driver for tiden og eksperimenterer med ulike måter å feste det på.
Vil helst ikke lage noen nye hull noe sted, og vil helst unngå å bruke strips... Strips ryker, og jeg vil ha bilen mest mulig pen og hullfri.
Skiltet mitt er festet med slik tjukk dobbelsidig tape. Har ikke falt av enda på 5 år, så vil tro at det er bra nok om du kjøper sikkelig tape og gjør godt rent før du fester det.

Foreslår at du tester tapen først på en annen flate, prøver å vaskene den bort med rødsprit eller lignende for å se hvorvidt det går an å få vekk alle rester.
 #351001  av Daniel HS

Er vel enkelt å sjekke om det er lovlig, sett bilen på noe som er dønn flatt og i "vater". Også finner du den gamle gradskiven du brukte i 4. klasse og holder ved siden av bilen å sjekker vinkelen.. ;)