TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• ATF eller Manuell girolje pÃ¥ -97 Carina 5trinns?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #348099  av Paul HÃ¥kon

Har litt trøbbel med girkassen. Lurer på hvilke erfaringer folk har med girolje. På autodata står det at den skal ha 75w90 olje for manuell kasse.
Har samtidig snakket med flere mekanikere som sier at denne manuelle kassen går best på dexron 3 automatgirolje.
 #348218  av csstian

Kommer litt ann på hva som feiler kassa da.Men synkroringer har jeg byttet en del av på disse.Da hjelper det ikke med nå annen type olje eller tilsetningsstoffer.
Jeg har kunn kjørt 75/90 på disse kassene
 #348252  av Amund

Hvilken motor?
Nokon av girkassene som går på 3SFE motoren skal ha automatolje,(camry blandt anna), berre å høyre med toyota så kan dei fortelle deg det.
 #348292  av Paul HÃ¥kon

Toyota sier også at det ikke skal atf olje på denne.
Hadde først problemer med 1. og 2. gir, demonterte og fant defekter på synkronringene, byttet disse, fant ingen flere feil.
Nå girer den nesten greit mange kilometer og giringer, før den plutselig er hard å få ut av gir, og ikke vil inn i gir.
Ny girwire er det og. Clutch er bra....

Drittbil :p
 #348516  av 2fast4u

Paul Håkon skrev:Toyota sier også at det ikke skal atf olje på denne.
Hadde først problemer med 1. og 2. gir, demonterte og fant defekter på synkronringene, byttet disse, fant ingen flere feil.
Nå girer den nesten greit mange kilometer og giringer, før den plutselig er hard å få ut av gir, og ikke vil inn i gir.
Ny girwire er det og. Clutch er bra....

Drittbil :p
Ikke ukjent at 2C-T og S50 var en dårlig kombinasjon, holdt ikke å bytte kun synk.ringer,
ble brukt deler fra Avensis kassene for å få dette til å holde.
Og har skaden først skjedd så nytter det ikke med annen olje, må skiftes deler.

Skiftet du noe mer enn bare synk.ringene ?

:wink:
 #348564  av Paul HÃ¥kon

Før jeg demonterte kassen og byttet synk ringer på første og andre gir, hadde jeg kun problemer med de girene.
Nå virker den som en gammel halvslitt kasse på alle girene, helt til den plutselig er vanskelig å få ut av det giret den står i, og vanskelig å få inn i hvilket som
helst gir, inkludert 1. og 2. gir.

Har kun byttet synk ringer på 1. og 2. ingenting annet.