TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Trist problem med MK2

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #347280  av kjeltring.no
 
Var og henta en MR2 MK2 i går, som desverre hadde litt mangler...
Den har skjørtebank på et sylinder når motoren er kald som går seg til når den blir varm.

Så lyser oljelampa konstant... den har olje på pinnen og oljetrykk i toppen.
Litt irriterende at den ikke fungerer som den skal, da blir man å overse
en av de viktigste failsafene i bilen.

Da lurer jeg på om dette er et kjent problem og hvor denne giveren sitter så jeg
kan ta en titt på det.

Det er i allefall greit mtp at bilen har skjørtebank når den er kald.
 #347281  av Haugrud
 
Det med oljenivålampa er et vanlig problem på disse motorene...denne føleren sitter på bunnpanna. Du kan jo se om det er dårlig kontakt, skifte føleren eller koble den helt av og peile regelmessig.
 #347331  av mr2storbrua
 
Snakker vi turbo- eller sugemotor her? Dersom det er byttet til turbomotor så vil den gule oljelampa lyse hele tiden, med mindre man fjerner pæra eller kortslutter koblingen.

Det er altså to oljelamper på en MR2 MK2, en som lyser rødt (oljetrykk) og en som lyser gult (tror det er enten nivå eller temp den varsler om).
 #347433  av marlboro1310
 
når den røde lampa som angir oljetrykk kommer på, er det som regel høvelig over. GTiene har en fin safe akurat her...den sier ifra med ett gult lys med bilde av en oljekanne eller noe slikt, da skal man legge på 1L for at den skal være på maxpunktet igjen.(de var nok klar over at den ble å bruke olje)
På turboen, originalt så finnes visstnok ikke denne orange\gule varsellampa om at oljenivået er lavt...da må man være mere manuelt påpasselig, men det er man jo automatisk når man eier en sånn bil.
Som mange av dere sikkert er blitt vant med, så er det noe rundt 1000-2000km det går før man må helle på 1L olje...på 3SGE`en.
 #347626  av FireWalk
 
De amerikanske 3S-GTE motorene ble levert med nivågiver i bunnpanna. Men de japanske ble ikke det. :)
 #347918  av TrustNo1
 
På min amerikanske lurer jeg faktisk nesten på om det er motsatt. At den røde lampa varsler for nivået mens den gule for trykket. Men den røde oljekanne lampen har en strek under som symboliserer nivået

Den har bare lyst en gang for meg (for sikkerhets skyld når jeg hentet bilen) , men mener å huske at den lampa var rød så jeg var litt ekstra nervøs. Fyllte på litt olje og lampa slukket. Ikke hatt noe problem siden
 #348672  av predator
 
Den lysr til meg også . Den røde. Er JDM Turbo.
Har peilet oljen ganske så ofte, men har ikke minsket noe. (Ett par mm under max) skal skifte olje før sommeren. Og giver, hvis den er gåen da..
 #348688  av lasse
 
Den røde skal være oljetrykket, giveren til denne sitter i toppen på 3s-gte ihvertfall...
 #348690  av funkyfung
 
FireWalk skrev:De amerikanske 3S-GTE motorene ble levert med nivågiver i bunnpanna. Men de japanske ble ikke det. :)
Dette stemmer ikke helt :? var på min orginale jdm turbo :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
 #348697  av FireWalk
 
hvilken årsmodell? Jeg har hatt både Amerikansk 3S-GTE og Japansk 3S-GTE. Den japanske hadde ikke nivågiver men den amerikanske hadde. Var henholdsvis 92 og 93 modell.
 #348723  av predator
 
Den Funkyfung snakker om er en 92 mod :)