TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Plages med bytte av lys i dashen

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #348938  av ThorT18

Hei!

Skal bytte til blå lysdioder i dashen samt sjekke noen pærer. Jeg sliter. Får ikke opp den ytre "skjermen" rundt dashen. Den sitter fast ved A/C-området. Den er helt løsnet på venstre side og helt over til A/C-området. Hvordan får jeg løsnet denne skjermen ved dette området?(håper dere skjønner hva jeg mener).

Skal sies at jeg såvidt klarer å lirke ut speedoboksen(den hvor pærene er plassert på baksiden). Det er 3 store kontakter koblet til denne. Jeg har klart å løsnet to av disse tre. Disse to var på venstresiden. Jeg klarer ikke å lirke ut kontakten som er på høyresiden(mot A/C-området). Er derfor jeg håper det går ann å løsne opp skjermen på denne siden. Noen som har erfaringer fra dette, og vet hvordan jeg kan løse det?
 #348940  av ThorT18

Fixet! Fikk ut instrumentboksen! Nå er det pæreskift på g! :-) Nå får jeg håpe at jeg ikke plages når jeg skal sette på plass driten :twisted:
 #348946  av ThorT18

Vel, da lyser det fint blått lys over hele dashen, MEN; oljetrykkslampa(den røde) lyser ikke når jeg vrir tenninga om et hakk :( heller ikke den gule varsellampa for drivstoff :shock: åssen kan det ha seg?
 #349081  av Johnnyboy

Hadde akkuart samme problemet med min, Og det var at de små pæreholderne ikke var helt på plass, Var bare å "vri" de helt på plass så funka det, Hjalp hvertfall på min :)

Foresten vett hva de pærere som lyser opp varmeapperatet/Ac heter eller hvor eg kan få taki i nye? :) Alle mine har kvelda.
 #349773  av ThorT18

Nei, det er egentlig ganske enkelt. Det jeg gjorde var å ta av rattet først. Deretter er det bare å lokalisere alle skruene som holden plastdekselet rundt instrumenteringen på plass. Denne er ganske stor. Når du har fått løsnet denne kan det være en idè å koble ut kontakter som sitter fast. F.eks: tåkelys, instrumentlysstyrke etc.

Så er det et plastdeksel i midten mellom ratt og instrumentering. Dette kan du fjerne. Deretter vil du se selve instrumentskiva. Denne løsner du ved å skru ut 4-5 skruer som holden den på plass. Når denne er løs, må du koble ut tre store kontakter som er festet til denne skiva på baksiden. Disse har en klipsfunksjon, så er ganske greit. Etter at de har løsnet, så er det bare å ta ut skiva. På baksida kan du skru ut pærer og skifte dem osv.

Jeg valgte å ikke ta av det store plastdekslet rundt instrumenteringen. Jeg bare løsnet det. For å løsne det helt må du løsne på en vaier til A/C. Dette er for å løsne høyresiden av plastdekselområdet. Vaieren kan løsnet i motorrom og ved pedalene en plass har jeg skjønt :roll: