TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Auduns MR2 MK2

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #348894  av Audun F

Farge på bilen: Mest sansynlig Arancio Borealis
Budsjett: Aner ikke - 10-15000 kanskje?

Jeg aner ikke om hva som er standard eller maks på MR2, men kunne godt tenkt meg i alle fall 17" eller 18" - har hatt 17" på sommerfelg før. Syntes det er fint både med små/mange eiker eller med kant... Ikke sikker før jeg ser hva jeg vil ha ;) Har kikka på fargekoda felger også, kanskje svarte hadde vært fint, svarte 5 eika felger f.eks...

Bottom line - vet ikke helt enda. Men prøve å makse hva jeg kan få lovlig på bilen i alle fall. Skulle gjerne rulla hjulbuen også, men usikker på fremgangsmåten... Først og fremst så konser jeg om motor akkurat nå, DHL kommer med delene mine i morra, så da er det ikke stort som mangler før jeg kan starte sammenstilling :)
 #348907  av magnesmurf

Her står en del nyttig info:
http://www.mr2.com/forums/mk-2-mr2/Toyo ... s-why.html
+35 offset is only flush on 8" width up front and 9" width in back - offset needed for flush fitment changes based on width.
Flush front
8+35, 7.5 +29, 7 +23
Flush rear
9.5 +41, 9 +35, 8.5 +29, 8 +23
17" går helt fint. 18" går bra bak, men foran kan det bli litt problem med bredde på felger. Du vil også ha ganske lav profil på 18" både foran og bak. Det er derfor å anbefale 17" felger hvis du vil ha litt komfort i bilen.
Driter du i komfort kan du få på 18".

Mer info: http://mr2.gordaen.com/wt_calc.php

SJekk også denne tråden: viewtopic.php?f=57&t=34487
Det er noen steder i norge du får kjøpt felger med ulik bredde.

Du skal hvertfall ha følgende specs på felgene:

Boltsirkel: 5x114,3 evt 5x112 med slingebolter til å feste hjulene.

Inpress ET30-ET45. Litt avhengig av hvor langt ut du vil ha kanten på hjulet, samt felgens bredde. Bilen er bare godkjent fra toyota med innpress 37-45.
 #349449  av Audun F

hmsilset skrev:tøff farge :) hva med disse http://www.llantaseuropa.com/files/4821 ... 20beta.jpg
De der så jo svært kule ut :) Regner med du hører fra meg når det nærmer seg felgvalg - om et års tid ;)
magnesmurf skrev:Her står en del nyttig info:
Takker! Ser ut som om jeg må lære meg litt om felg etterhvert også...
 #349456  av magnesmurf

Felg er ganske enkelt :) Så det er heldigvis ikke så mye du må lære deg.

Det meste kompliserte er inpress. Det handler om hvor mange millimeter du forflytter monteringsflaten i forhold til senter av felgen på tvers. Eksempelvis er Et45 i innpress når man har forflyttet center 45 millimeter innover.

Dette høres igrunn litt komplisert ut, når man ikke ser felgen.
Bruk derfor denne dekkkalkualtooren, og prøv å endre innpress på felgen der. Du ser da hvordan senter av felgen flytter seg på skissen.

Denne er helt genial til å regne ut det meste med dekk ;)

Man kan sammenlikne rulleomkrets på forskjellige dekkstørrelser osv. Anbefaler deg virkelig å bruke ti min på denne siden. Da er du så godt som utlært på felg og dekk etterpå :wink:

http://www.voxwheels.com/
 #349505  av Audun F

Da har man fått litt over sikt over de siste delene som har kommet inn. Det som det er bilde av under er ikke alt, i tillegg så kom det en ny A/C radiator og litt anna stuff. Nå må jeg bare få sandblåst og lakka de siste delene så begynner jeg på sammenstillinga :D
Litt flere sensorer... Kan eventuelt gjøre ren de gamle og ha i reserve / Oksygensensor / Nye Bosch tennpluggkabler - skulle vel være de samme som jeg hadde, men de gamle er jaggu dårlige i forhold! / Ny radiator som matcher viftene fra sist gang
Litt flere sensorer... Kan eventuelt gjøre ren de gamle og ha i reserve / Oksygensensor / Nye Bosch tennpluggkabler - skulle vel være de samme som jeg hadde, men de gamle er jaggu dårlige i forhold! / Ny radiator som matcher viftene fra sist gang
063.jpg (281.12 kiB) Vist 1569 ganger
Nye stab bak, de gamle hadde rusta bort / Nytt regreimdeksel / Nye bremseskiver, den store utgaven som jeg allerede har på bilen / Nye klosser og bremseslanger...
Nye stab bak, de gamle hadde rusta bort / Nytt regreimdeksel / Nye bremseskiver, den store utgaven som jeg allerede har på bilen / Nye klosser og bremseslanger...
066.jpg (218.46 kiB) Vist 1569 ganger
King Bearings til veiva/rådene / Enda en sensor! / Nytt "spjeld" / Og enda en sensor...
King Bearings til veiva/rådene / Enda en sensor! / Nytt "spjeld" / Og enda en sensor...
067.jpg (224.02 kiB) Vist 1569 ganger
Mer moro til bilen - flere sensorer og lingende...
Mer moro til bilen - flere sensorer og lingende...
068.jpg (202.03 kiB) Vist 1569 ganger
Begynner å dra seg til med lakkinga også :)
Begynner å dra seg til med lakkinga også :)
069.jpg (233.37 kiB) Vist 1569 ganger
Håper på å kunne begynne sammenstilling innen et par uker - kommer litt ann på utetemperatur og hvor mye ekstra det er å gjøre på jobben...

Gleder meg til dette her! Men kommer nok til å trenge litt hjelp fra dere ;)
Sist redigert av Audun F den 02 jun 2010 01:07, redigert 1 gang totalt.
 #349509  av hmsilset

Får nok mest ros av meg, og dette kommer til å bli bra da :D Alle som tar vare på mr2ene sine og pusser opp eller skifter ut alt som er nødvendig etterhvert er bra,sånn at jeg skal ha strøkne mr2er å kjøpe også når jeg er 80 :D
 #349531  av Audun F

mr2storbrua skrev:Husker du hvor mye de nedre staga kosta? Kjøpte du de av Toyota i Norge?
Noen av de få delene jeg har kjøpt rett fra Toyota det her ;)

Delenr:
5365317020 (264,12 + moms)
5365417010 (264,12 + moms)
stianøverland skrev:hvor lenge er det til bilen skal lakkes :) ?
Hehe, tja - kanskje senere i år. Først motor, så kan jeg strippe bilen helt slik at jeg kan få vekk det som er av rust og sveiset det som skal til. Deretter blir det jo tilpasning av styling-kit (litt støping av egne deler også) OG så kommer lakkinga... Så, _kanskje_ senere i år ;)
 #349836  av Audun F

Det viste seg at det spjeldet jeg fikk ikke var 100% det samme som det jeg hadde fra før av - så da passa ikke spjeldsensoren lenger - bestille ny (jippi). Har skrudd av alt som kan skrus av på inntaket da og kan anbefale "Redskapsvask" fra Felleskjøpet til å gjøre rent - det får vekk møkka - åkke som ;) Skulle visst blandes ut 2 dråper på litern, men er ganske effektivt uten vann også :mrgreen:
Redskapsvask - husk å bruke hansker...
Redskapsvask - husk å bruke hansker...
070.jpg (241.23 kiB) Vist 1569 ganger
Da var også inntaket ferdig plastra og klar for lakking
Da var også inntaket ferdig plastra og klar for lakking
071.jpg (225.21 kiB) Vist 1569 ganger
Noen som har erfaring med hva man burde gjøre med synlige pakninger - for å unngå å lakke de i stykker? Slik som pakningen mellom pinnen og resten av inntaket i dette bildet. What to do? Smøre på noe eller?
Noen som har erfaring med hva man burde gjøre med synlige pakninger - for å unngå å lakke de i stykker? Slik som pakningen mellom pinnen og resten av inntaket i dette bildet. What to do? Smøre på noe eller?
072.jpg (204.03 kiB) Vist 1569 ganger
Har bestillt opp litt mer deler sammen med ny spjeldsensor + et stag til å ha i motorommet for avstiving.

Kan forresten anbefale http://www.toyotapartscheap.com og http://www.toyotapart.com. Der handles det en del for tiden ;)
Sist redigert av Audun F den 03 jun 2010 04:32, redigert 1 gang totalt.
 #350811  av Helgeland

tøft prosjekt. kjekt og følge med..

hvor bestilte du radiatoren fra?
og hvorfor gikk du for aluminium i stedet for orginal?

men koonge prosjekt!
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 73