TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Oksygensensor nede pÃ¥ katalysator 3SGTE.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #349346  av kake

Har skiftet til Aussie DP og satt på den øverste oksygensensoren med 2 bolter. På katalysatoren sitter det en nede og, men den har rustet fast. Hva gjør denne, og er den nødvendig? 3SGTE Rev2 JDM.
Vedlegg
kat.jpg
kat.jpg (193.35 kiB) Vist 1218 ganger
 #349350  av mr2storbrua

Jeg har også Aussie DP. Tror kanskje den måler eksostemp eller no sånn. Er uansett bare å varme litt så kommer den ut den også. Hadde også litt problemer med den :wink:
 #349357  av magnesmurf

Masse rustløser. Helst et ordentlig industri produkt (ikke wd40).

Kjøp en liten gassflaske med varme hode (fåes på tess)

Kjør på med rustløser og la virke i en time. Bruke plenty av varme, slik at både eksos og sensor er rødglødende.

Så er det bare å skru løs etterpå :wink:

Ps. Arbeidshansker er en fin ting når man håndterer varme ting :wink:
 #349506  av w-132

God dag, eg har og sjifta eksosanlegg, å eg fekk ikke sensoren min heller, men snakkte med eit verksted som kjener godt til mr2, å dem sa eg ikke trengte den sensoren, den målte bare om det va den rette eksosblandingen heller noe sånt co2 blandingen. husker ikke heilt, men min bil går heilt fint uten den sensoren :D
 #349513  av mr2storbrua

http://www.toyodiy.com/parts/p_J_1997_T ... l?hl=89465

Det er EGT-sensor... Med tanke på at den koster ca $480 så går jeg ut ifra at den har en relativt viktig funksjon. Kan jo være at det kun er for sikkerheten, f.eks. at turbotrykket senkes og bensinen økes dersom eksosen blir for varm?
 #349549  av magnesmurf

EGT sensor = Exhaust Gas Temperature.

Den måler tempen på eksos gassen. Og vil nok som nevnt øke mengden bensin i blandingen til motor, for å kjøle eksos. Den vil troligvis også kutte pådraget\kjøøre bilen i "nøddrift" ved for høy temperatur.

Vil påstå at denne sensoren har en temmelig viktig funksjon :wink:
 #350742  av Tanche

sensoren måler avgassen og senner et signal til Ecu'en og "forteller" om motoren har mager eller fet blanding, slik at euc'en kan regulere hvor mye bensin kontra luft motoren skal ha.
 #350743  av mr2storbrua

Tanche skrev:sensoren måler avgassen og senner et signal til Ecu'en og "forteller" om motoren har mager eller fet blanding, slik at euc'en kan regulere hvor mye bensin kontra luft motoren skal ha.
Den sensoren du snakker om er lambda-sonden, eller oksygen-sensor. Denne sitter lengre oppe på DP...