TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • økt effekt uten turbo?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #347720  av avaasdf
 
Oppdatert liste av mods som gir effektøkning uten turbo:


- Øke sylindervolum
- Stempel for høyere kompresjon/plansliping av topp
- Bearbeide kanaler og ventiler i toppen (porting)
- Eksos
- Innsug
- Kamakslinger
- Datasprut til å styre bensin
- Høyoktans bensin

Viktigst av alt: Alle disse faktorene må stemme overens.

(takk til velo for supert svar.. :)
Sist redigert av avaasdf den 14 mar 2010 13:41, redigert 2 ganger totalt.
 #347758  av avaasdf
 
Noen flere ideer? skriv gjerne hva dere tror de vil gi av økning.. Vi bruker en supra nonturbo motor som utgangspunkt.. :)
 #347763  av mulle-mek
 
justerer du tenninga så fyll 98 oktan
 #347764  av avaasdf
 
hum, jeg fyller allerede 98 jeg? kanskje jeg ikke skulle gjort det? klarer du og stille den eller mulle? <3 hehe
 #347768  av Mr_Storbrua
 
Går vel an å montere eksostemp føler(husker ikke forkortelsen) å finne ut hva ideel temp er, å stille tenninga så mye man tør, uten å få for høy eksostemp?
 #347790  av mulle-mek
 
avaasdf skrev:hum, jeg fyller allerede 98 jeg? kanskje jeg ikke skulle gjort det? klarer du og stille den eller mulle? <3 hehe
de klarer jeg og ikke noe problem å kjøre 98 okt uten å justere heller
bare noen små hester på kjøpet :D
 #349835  av velo
 
Dealen er å få mest mulig trykk i sylinderen mellom TDC -> BDC ikkesant? For å få høyest mulig trykk må en ha så mye oksygen som mulig, riktig mengde bensin i forhold til oksygenet, så mye kompresjon som mulig uten at det oppstår fortenning og en rask forbrenning. I tillegg så må en få fjerna avgassene effektivt.

Ergo:
- Øke sylindervolum
- Stempel for høyere kompresjon/plansliping av topp
- Bearbeide kanaler og ventiler i toppen
- Eksos
- Innsug
- Kamakslinger
- Datasprut til å styre bensin
- Høyoktans bensin

Viktigst av alt: Alle disse faktorene må stemme overens.

EDIT: ..og justeres riktig seff.

Som nevnt så gir jo innsprøytning av nitrogenoksid også effektøkning (NOS, NOX eller hva folk liker å kalle det)
Sist redigert av velo den 18 mar 2010 20:19, redigert 1 gang totalt.
 #350326  av Levin GT
 
Redusere motstand tjener man effekt på:

elektrisk kjølevifte.
elektrisk oljepumpe.
elektrisk vannpumpe.

Å ta for mye av en topp for å øke kompressjon er ikke alltid like lurt for jo mer man tar av desto feilere blir registeret,man kan selvsagt redde det litt inn igjen med justerbare drev,men hvis man da i tillegg bruker cam'er med høyere løft og større overlapp og lobe seperation er faren for å bøye ventiler veldig stor.
 #357919  av Elzin
 
kompressor :P hihi
 #358316  av velo
 
Levin GT skrev:Redusere motstand tjener man effekt på:

elektrisk kjølevifte.
elektrisk oljepumpe.
elektrisk vannpumpe.
Du sparer jo ingenting på elektrisk olje- og vannpumpe! Både olja og kjølevæska må uansett transporteres rundt HELE tida, og elektrisk sådan vil jo bare gi dynamoen mere å jobbe med.
 #358462  av Leif Gunnar
 
Trenger ikke nødvendigvis mer HK i maskinen, så lenge en kan spare vekt rundt omkring.
Om dette er en bil som skal bygges for bane, så er det bare å ribbe bilen HELT. Få bort ALT som ikke har funksjon.
Bruke lette materialer der det går ann.

Men om det kun er snakk om å få motoren opp, så er vel det meste sagt. Fjerne det som trekker unødvendig motorkraft og strøm.

Men som sagt, vekt har så utrolig mye å si for en bil :)