TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Har de lov til dette?!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #349862  av mralp

Hvilken lov kommer til anvendelse ved reparasjon av bil?

Dersom du får utført et arbeid på bilen av en næringsdrivende kommer lov om håndverkertjenester til anvendelse. Loven er ufravikelig. Dvs. at det ikke kan avtales vilkår som er mindre gunstigere for deg som forbruker enn det som følger av loven.

Referanse: Lov om håndverkertjenester:

Fastsetting av prisen.

(1) I den utstrekning prisen ikke følger av avtalen, skal den reknes ut på vanlig måte for tilsvarende tjenester på avtaletiden (gjengs pris), dersom ikke denne prisen er urimelig. Er det ingen slik gjengs pris, skal forbrukeren betale det som er rimelig etter tjenestens art, omfang og utføring og tilhøva ellers.

(2) Er det gitt prisoverslag, skal prisen ikke overstige det oppgitte beløp vesentlig, og i alle fall ikke med mer enn 15 prosent. Dette gjelder likevel ikke dersom en annen prisgrense uttrykkelig er avtalt eller tjenesteyteren har rett til pristillegg etter § 33.
 #349864  av sindrejl

inzane2012 skrev:
sindrejl skrev:
inzane2012 skrev:men å si at alle sammen er svindlere og bare er ute etter å loppe kundene for penger blir litt drøyt...

kan ikke se at noen har sagt noe slikt her?
les mellom linjene ;) men pass deg så du ikke blir påkjørt av toget ;)
kan ikke se at noen har nevnt noe tog her?

:D
 #349990  av cameleon

De er pliktet til å forhøre seg med kunder før de fortsetter med noe ekstra arbeid, men seff funker det ikke slik. Har selv aldri hatt noe problem med de ulike bilverkstedene. Bruker alltid å få fastslått en pris først, FØR jeg sier OK til rep. Dette er jo noe folk flest aldri gjør, men det er den enkleste samt sikreste måten å unngå overraskelser når en skal betale regninga.
 #349993  av inzane2012

første gang jeg sendte inn bilen min til toyota førde på storservice så fikk jeg overslag på ca 7000kr for hele greia, når bilen var ferdig ringte dem og sa ifra om at jeg kunne hente bilen, og at prisen kom på 3500kr ;) så noen ganger går det mye bedre enn en tror ;)