TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Plansliping av 4age blokk ?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #349866  av Arne rebel

Jeg sitter å lurer på om jeg skal planslipe 4age blokka fordi rundt et par kjølekanaler er det ujevnheter som ikke er alt for store, men jeg orker ikke å ta motoren ifra hverandre igjen visst den lekker der. Spørsmålet mitt er da om hvor mye kan jeg slipe uten at jeg må bytte toppakkning slik at kompressjonen blir feil? Dette er en smal-port med 10.3 komp.
 #349974  av Xlr8

kommer vell kansje litt an om toppen har blitt tatt noe serligt.
http://www.turbomotor.dk/formel_kompretion.xls
slå inn litt tall i exel programmet der så får du vert fall ett intrykk om hvordan kompen blir
tror nok 10.5:1 går greit vertfall kansje litt greit og kjøre 98 etterpå men tror ikke de byr på noen store problem
 #349977  av Morten

Hvor mye er det snakk om? 0.1mm, eller opptil flere mm?
 #349978  av Morten

Hvor mye er det snakk om? 0.1mm, eller opptil flere mm?
 #350167  av Arne rebel

Jeg har fått bladmåleren på 0,05 under men ikke 0,1 så jeg regner med det holder med 0,1mm....Der det er korrugert (se bildet) er der pakkningen skal ligge, så jeg bør slipe for å være på den sikre siden.
Bilde
 #350189  av Morten

0.1mm er ikke noe problem i forhold til kompresjon og oktan. Gi gass :wink:
 #350328  av Levin GT

0.2 er heller ingen problem..Jeg tar alltid 0.2 på mine motorbygg.
Ser ut som du kunne trengt en honing på den blokken og...
 #350359  av Arne rebel

Da tar jeg 0,2mm på blokka. Ja skal også hone sylinderene, selv om den ikke skal ha gått mer enn 120 000 er det nesten ikke spor igjen? Fikk melding av Oslo sylinder service idag at veiva var polert og kontroll målt, så jeg får hente den og levere blokka...dårlig planlegging av meg. Pleier dere å plane toppen når dere først er igang, for jeg ser det er noen "søkk" i den som eks rundt sylinderene, men de er ikke målbare...?
 #350430  av Morten

Pleier å sjekke den ut ihvertfall, så kommer ting an på hva sjekken sier.