TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Skifte av registerreim / stÃ¥r denne en tann feil? (side2)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #350055  av TrustNo1

Hei

Jeg har planer om å bytte registerreim i løpet av kort tid på min 3s-gte slik at jeg har alt klart før sommeren :D
Hvilke deler lønner deg seg da å bytte? Strammehjul/vannpumpe/pakninger etc?
Er det lurt å handle slike deler hos toyota, eller er det mye å spare på å handle andre steder? Får man komplette sett med alle deler som lønner seg å skifte?
Jeg søkte litt på forumet, og fant en forklaring her på hva som må gjøres http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... anical.htm Er dette en grei guide, eller har noen andre anbefalinger?
Har løftebukk og det meste av vanlig vertkøy, men noe spesiellverktøy man bør ha?

Kan legge til at jeg aldri har byttet regreim tidligere, men har skrudd endel på mr2'n så ikke så alt for redd for å sette i gang.

Tips/erfaringer taes imot med takk :)
Sist redigert av TrustNo1 den 26 mar 2010 13:56, redigert 1 gang totalt.
 #350059  av john_e

Du bør bytte registerreimreim, alt av løpe/strammehjul og vannpumpa samtidig :)

Vannpumpa ville jeg i alle fall kjøpt hos Toyota, men reim og hjul vil jeg tro at går greit å handle på f.eks. mekonomen.
Når det gjelder selve utførelsen kan du sette bilen på støttebukker bak, for så å bruke metoden der du setter jekk under bunpanna, og løsner det høyre motorfestet osv.
Selv har jeg bare gjort dette på 3sge, men det skal visst også funke på 3sgte :)
 #350133  av Tanche

Guiden du har funnet er tatt fra den orginale motorboka og er veldig enkel å følge. er enig i at du bør skifte strammehjul og løpehjul, men ville ikke skiftet vannpumpe så lenge det ikke er tegn til lekkaskje eller slark i pumpa..
 #350138  av mr2storbrua

Tanche skrev:Guiden du har funnet er tatt fra den orginale motorboka og er veldig enkel å følge. er enig i at du bør skifte strammehjul og løpehjul, men ville ikke skiftet vannpumpe så lenge det ikke er tegn til lekkaskje eller slark i pumpa..
Med tanke på at det er nesten null jobb å gjøre dette i tillegg, så ville jeg investert de få hundre kronene det koster for en ny vannpumpe, istedet for å risikere at denne ryker senere...
 #350146  av TrustNo1

mr2storbrua skrev:
Tanche skrev:Guiden du har funnet er tatt fra den orginale motorboka og er veldig enkel å følge. er enig i at du bør skifte strammehjul og løpehjul, men ville ikke skiftet vannpumpe så lenge det ikke er tegn til lekkaskje eller slark i pumpa..
Med tanke på at det er nesten null jobb å gjøre dette i tillegg, så ville jeg investert de få hundre kronene det koster for en ny vannpumpe, istedet for å risikere at denne ryker senere...
Takker for tilbakemeldingene.

Jeg er ikke ute etter å spare på mest mulig her, så tror nok jeg velger å skifte pumpa. Men dersom det kan være mye å spare på å bestille delene online, så kunne det jo vært aktuellt. Noen aktuelle sider å bestille fra eventuellt?

Viktigste for min del er å få gjort unna mest mulig nå, så jeg slippe å tenke på bekymringer til sommeren :)
 #350151  av john_e

Jeg har opplevd hvor kjedelig det er at gamle vannpumpa begynner å sprute en uke etter regreimsbytte, så mitt råd er å bytte den med en gang ;)
 #350162  av mr2storbrua

TrustNo1 skrev:Jeg er ikke ute etter å spare på mest mulig her, så tror nok jeg velger å skifte pumpa. Men dersom det kan være mye å spare på å bestille delene online, så kunne det jo vært aktuellt. Noen aktuelle sider å bestille fra eventuellt?
http://www.twosrus.com/catalog/product_ ... cts_id=591 Regreim for 2.gen 3S-GTE: $40
http://www.twosrus.com/catalog/product_ ... cts_id=372 Strammehjul for 3S-GTE: $16
http://www.twosrus.com/catalog/product_ ... cts_id=592 Vannpumpe for 2.gen 3S-GTE: $140

Vet ikke hvor mye dette koster hos toyota, men her kommer det på $196 (ca 1150 NOK), pluss frakt og moms. Mulig du finner det på ebay også, men er hvertfall trygt, billig og raskt å handle hos twosrus.
 #350164  av TrustNo1

Takker

Har handlet fra twosrus en gang tidligere (Tenningsdeler) og fornøyd med servicen der.
Ser også noen anbefaler å bytte løpehjul. Er det tannhjulene som sitter på veiv/kamaksel?
Hva heter disse på engelsk eventuellt?

Det er ikke noe som må demonteres som krever nye pakninger for å komme til? Kjedelig å stå uten det når man setter i gang :)
 #350165  av mr2storbrua

Når jeg kikka nærmere på strammehjulet jeg linka til, så ble jeg litt usikker på hva det egentlig er. Virker som det bare var noen nye bolter +litt anna for å lette stramme strammehjulet. Altså at det ikke inkluderte strammehjul. Mulig noen andre her vet det?

Løpehjul tror jeg er et reimhjul som bare er festet til blokka uten justeringsmuligheter. Funksjonen er vel egentlig det samme som strammehjul, altså å holde reima stram, med unntak av det ikke er mulig å justere for å stramme reima.
 #350181  av TrustNo1

Ok.

Men selve tannhjula til kam/veiv er ikke vanlig å bytte? (Er de i det heletatt mulig å bytte uten å skifte veiv/kam?)

Er vel kanskje greit å skifte viftereim i samme slengen også, denne må vel uansett av?
 #350201  av mr2storbrua

TrustNo1 skrev:Ok.

Men selve tannhjula til kam/veiv er ikke vanlig å bytte? (Er de i det heletatt mulig å bytte uten å skifte veiv/kam?)

Er vel kanskje greit å skifte viftereim i samme slengen også, denne må vel uansett av?
Kamdreva er ikke vanlig å bytte i forbindelse med regreimbytte. Noen monterer justerbare kamdrev, helst i forbindelse med litt kvassere kammer. Kamdrev er mer eller mindre evigvarende, så lenge du kjører med beskyttelsesdeksel hvertfall. Dersom dette ikke er på kan du være uheldig å få f.eks. en liten stein i mellom tennene, og da kan de bli ødelagt.

Angående hjulet på veiva har jeg aldri hørt om noen som har byttet dette, om det i det hele tatt er utskiftbart.
 #350216  av Tanche

john_e skrev:
Jeg har opplevd hvor kjedelig det er at gamle vannpumpa begynner å sprute en uke etter regreimsbytte, så mitt råd er å bytte den med en gang ;)
oki. har skiftet en del av disse registerreimene uten å skifte vannpumpe, har ikke fått tilbakemelding på lekkaskje i ettertid, men jeg kan jo bare ha vert heldig :p.
er jo greit å spare en 1500kr på noe som ikke er nødvendig å skifte. mn hvis han vil og har pengene til det, og ikke lever på et stramt budsjett som mangen av oss andre, så er jo bare det fint:p er jo altid greit å være på den sikre siden. :D
 #350217  av Tanche

mr2storbrua skrev:
TrustNo1 skrev:Ok.

Kamdreva er ikke vanlig å bytte i forbindelse med regreimbytte. Noen monterer justerbare kamdrev, helst i forbindelse med litt kvassere kammer. Kamdrev er mer eller mindre evigvarende, så lenge du kjører med beskyttelsesdeksel hvertfall. Dersom dette ikke er på kan du være uheldig å få f.eks. en liten stein i mellom tennene, og da kan de bli ødelagt.

Angående hjulet på veiva har jeg aldri hørt om noen som har byttet dette, om det i det hele tatt er utskiftbart.
er ikke vanligt å skifte kamdreva, men kan være en fordel og bestille med simmeringene på kam og veiv, koster nesten ingenting og er vanligt med lekkaskje fra disse plassene.
 #350245  av john_e

Tanche skrev: oki. har skiftet en del av disse registerreimene uten å skifte vannpumpe, har ikke fått tilbakemelding på lekkaskje i ettertid, men jeg kan jo bare ha vert heldig :p.
er jo greit å spare en 1500kr på noe som ikke er nødvendig å skifte. mn hvis han vil og har pengene til det, og ikke lever på et stramt budsjett som mangen av oss andre, så er jo bare det fint:p er jo altid greit å være på den sikre siden. :D
Er nesten verdt at det svir litt i lommeboka hvis man kan få litt "peace of mind" da :D Vannpumpa kommer til å gå en dag i nær eller fjern fremtid, så hvorfor ikke spare seg for alt det ekstra bryet det er å skifte bare vannpumpe midt mellom registerreims-intervallene? ;)
 #350339  av bose

er ikke dønn nødvendig å handle vannpumpe hos toyota heller
Jeg har kjøpt Cardone pumpe fra Rockauto i statene, tror den også gjør jobben! den kosta rundt 30 dollar