TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 3sge tips.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #350292  av mr292

hei. jeg skal til å demontere 3sge motoren min for å i hovedsak bytte stempelringer. med samme jeg er i gang vil jeg tro jeg kjøper ett såkalt "slipesett" med ventiltettninger, topplokkpakning og det som hører til.
1. de 4 lagrene på veiva kan vel være lurt og bytte med det samme eller er det en unødvendig investering?
2. noe mer jeg bør bytte med samme jeg er i gang?
3. lønner det seg å ta ut motoren får å gjøre dette eller er det fullt mulig og gjøre det med motoren i?

skal også bytte reg. reim, vannpumpe, strammehjul og tilbeh.
har hørt at det er mulig ved å løsne høyre motorfeste velte motoren litt ved hjelp av en jekk under bunnpanna.
4. er dette en grei metode eller er det noen som har andre tips/triks?
 #350293  av mr2storbrua

Her er en god guide med bilder dersom du trenger det til regreimbyttet:
http://www.mrtwo.net/mr2modproject/mr2modproject.htm På rullgardina helt til høyre(Service - Howto's) velger du Timing Belt Install
 #350373  av john_e

Mitt råd er å bytte lagrene i bunnen av motoren, siden jeg har sett en del knuste rådelager på 3sge motorer.
Så tapping av motorollje/lagergrøt fra en 3s en gang, det var ikke pent :shock:
Det er greit å ha det gjort når du først er ute med motoren :D
 #350623  av Johnnyboy

Ingen som vett etter ca hvor mange km en 3sge burde ha en full overhaling?

Selvfølgelig avhenger jo det veldig hvordan motoren har blitt kjørt/ oljeskift og slikt men min har rulla et lite stykke over 300.000km og har et normalt oljeforbruk og den blir ikke daukjørt men vil heller ikke si at eg ligger på sperra hele tiden heller.
 #350639  av john_e

Johnnyboy skrev:Ingen som vett etter ca hvor mange km en 3sge burde ha en full overhaling?

Selvfølgelig avhenger jo det veldig hvordan motoren har blitt kjørt/ oljeskift og slikt men min har rulla et lite stykke over 300.000km og har et normalt oljeforbruk og den blir ikke daukjørt men vil heller ikke si at eg ligger på sperra hele tiden heller.
Det jeg vet, er at det er lurt å gjøre det før et eller annet lager knuses, for da kan det bli riper i veiva som du må få slipt vekk, og det koster litt :)

300.000km er jo et stykke hvis den aldri har vært overhalt før, så det vil jo lønne seg, siden du blir trygg på at motoren varer + at den sikkert blir sprekere :)

Det kan være på tide, så du er sikker på å unngå den fryktede lagerknusinga ;)