TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 10 Ã¥rs regelen for bilparken, hva innebærer den?

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #350542  av angrykid
 
Har jeg forstått det korrekt at etter at bilen har rullet på norske veier i 10 år, så er det grunnlag for å kunne øke motoreffekt uten å betale avgift, eller er det jeg som blander litt info her?
 #350562  av mr2storbrua
 
TrustNo1 skrev:Samme gjelder vel bakseter i varevogner om jeg ikke tar feil.

Moralen er vel:

I Norge skal det ikke lønne seg med ny bil
Stemmer.

Man skal heller ikke kjøre kollektivt og spare miljø og trafikk dersom bilen ikke er over 10 år :wink:

Hehe, det var de to første budene. Noen som kan resten? :lol:
 #350564  av angrykid
 
Ok, tilleggsspørsmål. :D

Hvis jeg har en bil som ble regga i 01, den vil da være 10 år i 2011. Kan jeg da bytte motor fra f.eks 2.0 til 3.0 og fra 155hk til 400hk uten at det betales noe avgifter for dette?

Må så klart godkjennes hos biltilsynet, vil jeg tro. Med tanke på avgasser og lignende.
 #350566  av 1JZFreak
 
Jepp det tror jeg du kan!
Men da må foreksempel Toyota godkjenne at dette gjøres. (hvis det var en Toyota da)
Må ha papirer på at bremser, chassi ol. tåler dette.
 #350569  av celicat23
 
Tror det eneste motor bytte toyota vil være behjelpelige med å godkjenne er hvis du skal bytte til en 1 liter fra aygo. Så må det helst være en litt større bil du skal gjøre det med. Landcruiser med 1L aygo motor f.eks, det er toyota norge sin våte drøm.
 #350578  av ke25-toyoglide
 
Så vidt eg husker, gjelder 10 årsregelen fra regdato i Norge. dvs. er det en 90 modell som er reg. i Norge 01.des.2000, kan du trimme 01.des.2010.
Ingen avgift,,,,,,men,,,,,,,
Mener å huske : du må betale omreg. og visning på BT.
Totalt en 2000kr. ca.
 #350585  av apehest
 
Skal du få godkjent motorbytte hos transynet må du ha papirer fra toyota norge på at bilenmodellen finnes originalt med denne motoren. Toyota norge leverer ikke ut de papirene med mindre toyota norge har importert akkurat den modellen med akkurat den motoren til norge.
Så hvis du vil ha godkjent en mr2 med 1vz-fe (V6) motor så erru shit out of luck.
 #350601  av ke25-toyoglide
 
Han spør vel egentlig bare om det er avgiftsfritt å øke effekt uten å betale avgifter.
Effekt kan økes på mange måter med samme motor.
I tillegg så kan du trimme en del uten å tenke på omreg. grunnet at staten regner effekt på hjul. mens det som står i vognkortet er din. hk. på motor før dynamo+++ er montert.
Så viss eg skulle trimme en bil med 150hk, hadde eg ikkje gitt beskjed til noen før eg nærmet meg 200hk. (på motor) eller ca 150hk på hjul.
 #350605  av mr2storbrua
 
ke25-toyoglide skrev:I tillegg så kan du trimme en del uten å tenke på omreg. grunnet at staten regner effekt på hjul. mens det som står i vognkortet er din. hk. på motor før dynamo+++ er montert.
Så viss eg skulle trimme en bil med 150hk, hadde eg ikkje gitt beskjed til noen før eg nærmet meg 200hk. (på motor) eller ca 150hk på hjul.
Dette er jo problemet til BT. De har ikke mulighet til å finne ut av effekten du har i bilen, grunnet at den må bremses på motor og det må gjøres på en godkjent bremsebenk. Dette har de ikke i Norge. Det stod om dette i forrige GatebilMagazine...