TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Høyt drivstoffbruk

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #350659  av Jonas85
 
Har sett at bilen min bruker en del drivstoff og det er trolig grunnet en luftmengdemåler (Gasspjeldpotensumeter). Noen som har hørt om dette?
Verkstedet jeg har feilsøkt bilen hos mener at det er denne måleren, men de tør ikke bytte den fordi de er redde for å bytte feil del, da de mener at det kan være andre ting som utgjør feilen.
Dette er da en smule frustrende fordi det er utrolig kjipt å bytte alt for å finne ut at den ene delen gjorde utslaget.. da det kan bli mye dyrere..
Toyota verkstedet der jeg bor har ikke tid til å se på den nå da de er fullbooket (sikkert pga Priusene : :lol: )
Noen forslag?
 #350674  av predator
 
Sikkert noen her inne som kan låne deg en slik, så du kan teste det ut før du handler alt som det KAN være...
 #350675  av mr2storbrua
 
Luftmengdemåler (LMM) og "Gasspjeldpotensumeter" eller Throttle Position Sensor (TPS) er jo ikke samme sensor da... En diagnose-test (veldig enkelt å utføre selv) vil jo avsløre hvilke sensor har tatt kvelden...

http://www.ts-ogn.no/content/view/16/27/
 #350706  av TrustNo1
 
Drivstofforbruket mitt gikk ganske betraktelig ned etter jeg skiftet plugger/fordelerlokk/rotor/kabler. (gikk ned med ca 0.1 l/mil)
Ingen anelse om det kan være det som er problemet ditt, men om det er lenge siden du har skiftet dette kan det jo uansett være lurt å prøve.
 #350718  av lasse
 
Hvor mye forbruk er det snakk om her? Og hva slags motor?
 #350749  av Jonas85
 
Check lampen lyser og feilen kommer stadig frem til gasspjeldpotensumeteret ifølge verkstedet. MEN...
Jeg skulle ta meg en sverige tur idag og bilen fusket litt igjen da jeg ga gass, men ikke merkbart når jeg kjørte jevnt, men smalt noe veldig da jeg girte ned og ga gass. :shock:
Jeg skulle til å stoppe for å slenge på en 20 kroner på bommen mellom Son og Moss, da motoren kvalte seg helt og ville ikke starte.. gøy..
Ble hentet av viking og tilbake på verkstedet. Nå ble det konstatert at pluggledningene bør byttes og det var masse rust i fordelerlokket..
Foreløpig det jeg har hørt, men kan jo være drivstoffpumpa også..
Bilen er en 1991 mr2 turbo usa mod.
 #350750  av Jonas85
 
lasse skrev:Hvor mye forbruk er det snakk om her?

Snakker vel ca 1/8 tank +, tur/retur Oslo - Ski. Så er en del.. kjører vel i snitt 90 km/t.
Greit det er turbo, men er jo ikke V8 i bilen..
 #350751  av mr2storbrua
 
Angående tenningskomponente du må bytte, anbefaler jeg pakken til twosrus. Blir en del billigere enn om du kjøper her i Norge. Dersom disse er i dårlig stand vil bilen fuske, og bensinforbruket vil øke. Men ville som sagt tidligere også tatt en diagnose på bilen, så ser du med en gang om en av sensorene har tatt kvelden...
 #350764  av Jonas85
 
Det er tatt en diagnosetest på bilen. kommer frem feil på gasspjeldpotensumeteret. men det virker ikke som det er en feil.check lampen bare lyser. det skal ikke gå ann å nulle ut feilen når man tar en diagnose hvis det faktisk er en feil, men det går ann å nulle den ut, ifølge verkstedet.
men det stemmer det med rotor, fordelerlokk, tennplugger/kabler etc. det var rust der så må byttes.
 #350793  av mr2storbrua
 
Hvilke verksted har du hatt den på? På en MR2 resetter man alle feil når man resetter ECU-en, så visste ikke om du kanskje var hos noen som ikke har vært borti MR2 før... Men skal jo være mulig å måle for å se om TPS'en er i orden da... Kan være den bare må rekalibreres.