TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvor mange grader fortenning pÃ¥ tomgang?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #348160  av FireWalk

Fyrte opp MR2en i dag etter å ha byttet innmaten i blokka i vinter. Var en deilig følelse å høre brummingen av motoren igjen, og ikke minst å kunne konstatere at alt fungerer, ikke noe lekasjer eller noen ting.

Men jeg merket at tomgangen var litt ruskete. Dette er utvilsomt fordi det er såpass kaldt ute nå. Justerte litt på water-temp compensation, air temp compensation og start fueling mapene, og dette bedret kaldstarten veldig med så mange minusgrader ute. Men uansett, jeg syntes den la seg litt høyt. Fremfor å justere dette på tomgangskruen skulle jeg likt å justert det i ign.advance idle control mapen. En meny i DTA sprutet hvor en kan kompensere noe for manglende tomgangregulator ved tenningjustering.

Men hvor mange grader fortenning kjører dere med ems på tomgang? Så jeg vet hva jeg har å ta utgangspunkt i. Hadde vært greit å vite hva andre har sammenlignet med hva jeg selv har nå.. :)
 #350767  av Jonas85

hvor høyt la den seg? min ligger på 1500 rpm når den er kald, og på 8-900 rpm når den er varm. tror det er vanlig på disse bilene.
har du turbo eller gti?
 #350774  av predator

Er nok en vill turbo han har ja ...
 #350785  av sleeper

Har montert sprut på mange 3sgte motorer nå, og som regel så havner den på et sted mellom 0 og 10 grader alt etter oppsett på motor. ( Prøv og hold deg over 5 grader hvis du kan.. så slipper du ekstrem varm eksos)

Du kan også bruke benisinblanding til og justere litt hvis tenning ikke er nok.
 #350885  av FireWalk

sleeper skrev:Har montert sprut på mange 3sgte motorer nå, og som regel så havner den på et sted mellom 0 og 10 grader alt etter oppsett på motor. ( Prøv og hold deg over 5 grader hvis du kan.. så slipper du ekstrem varm eksos)

Den ligger på 12 grader nå. Forsøkt å legge den lavere men da blir den ruskete. Syntes også AF er helt "way off" på tomgang. Ligger på rundt 11,5... Uansett hva jeg gjør så vil den ikke gå skikkelig når jeg nærmer meg 14,7.. Da begynner den å ruske noe forferdelig og toucher jeg gassen i det hele tatt så dauer den. Kan AF måleren vise feil? Eller vil den rett og slett gå så fett på tomgang? Hadde samme "problemet" når jeg hadde megasquirt. Ingen som skjønte helt hvorfor den absolutt ville gå så fet på tomgang.

Dette soter jo ned pluggene..
 #350892  av sleeper

FireWalk skrev:
sleeper skrev:Har montert sprut på mange 3sgte motorer nå, og som regel så havner den på et sted mellom 0 og 10 grader alt etter oppsett på motor. ( Prøv og hold deg over 5 grader hvis du kan.. så slipper du ekstrem varm eksos)

Den ligger på 12 grader nå. Forsøkt å legge den lavere men da blir den ruskete. Syntes også AF er helt "way off" på tomgang. Ligger på rundt 11,5... Uansett hva jeg gjør så vil den ikke gå skikkelig når jeg nærmer meg 14,7.. Da begynner den å ruske noe forferdelig og toucher jeg gassen i det hele tatt så dauer den. Kan AF måleren vise feil? Eller vil den rett og slett gå så fett på tomgang? Hadde samme "problemet" når jeg hadde megasquirt. Ingen som skjønte helt hvorfor den absolutt ville gå så fet på tomgang.

Dette soter jo ned pluggene..

Det virker litt rart da motoren din skal gi mer effekt nermere 14.7 en den gir på 11.5. så det at den starter og kødde når du magrer den litt er egentlig motsatt av hva den skal gjøre..

Men på alle 3sgte motorer jeg har mappet ( en god del nå) så har jeg lagt af på ca 15-15.5 på tomgang, ca 5-10 grader fortenning og luft som tilsvarer et riktig turtall..
( eneste motor dette ikek har gått på er min egen siden jeg bruker 1600cc dyser, og legger jeg af magrere en 11.5 så blir tiden dysene er åpen lavere en responstiden, og dermed ingen bensin.. så da dør den.

Ang problemet med at den dør når du trykker på gassen, så ville jeg leitet etter en eller annen form for accelration enritchment table ( er et eget "table" hvor du kan justere hvor mye ekstra fuel den skal gi akkurat i det du trykker på gassen. dette gjør at den sprøyter inn en god del mer bensin i noen msec rett etter at den merker at du trykker på gassen.
Sjekk også at slangen til map sensoren er så kort som mulig og at det ikke er noe annet koblet til den sammen slangen..
 #350898  av FireWalk

Var ute og tok meg en tur nå. Bilen går bra og jeg fikk justert tomgangen slik at den går stabilt på 1000 rpm. Og da mener jeg DØNN stabilt. Ikke noe poffing og gurglig som man ofte hører på trimmede biler med noe overlapp på kammene osv. Men AF liggerpå 11,5 med meg og nå. Jeg kan tvinge den til å kjøre på 14-15.. men da blir tomgangen veldig ujevn og man hører at motoren maler ikke som en katt lenger, men står og kjemper og krangler med seg selv.. har forsøkt å kompensere med tenning og skrudd av alt av tilsetninger i de øvrige tabellene, men samme resultat. 720cc dyser. Burde jo gå greit det skulle en tro? Men begynner jo å lure siden jeg hadde samme problem med megasquirten. Umulig å få den til å gå noe under 12 påtomgang..

Når jeg justerer tomgangen så bruker jeg hørselen. Høres det ut som motoren går fint og jevnt, så må da vel ting være slik at den liker seg akkurat der. Mens når den begynner å ruske så er det noe som ikke helt stemmer.

Merkelig siden den som du sier burde gå bedre på litt magrere blanding enn for fet blanding.

Har en Innovate LC1 Wideband sensor. De skal jo være ganske nøyaktige også så jeg tviler litt på at det er sensoren. Spesielt siden bjørnstad har mappet den med rundt 11,5 på tomgang de også.

Er jo ikke noe vanvittig problem, er vel mer av ren nysgjerrighet at jeg skulle likt å visst HVORFOR den oppfører seg slik.
 #350899  av sleeper

hm.. dobbel sjekket at innstillingene på dysene er riktige da? ( respons tid\ohm osv.)

Ta også og prøv og endre insprøytnings tidspunktet.. prøv og få dysene til og åpne ved riktig tidspunkt. ( rett før innsugventilene åpner.. )
 #350906  av Amund

Meiner å huske at min var mappa til 17-18 grader på tomgang, og rundt 15 i A/F. Det var med eit eldgammelt electromotive sprut, 680cc dyser og GE kammer.
 #350916  av FireWalk

Satt den til 4 grader på rundt 800 rpm og 6 grader på rundt 1000 rpm. Nå brummer den like fint som orginalt på tomgang.

Har gått over alle instillingene, syntes alt ser greit ut. Ingenting å sette fingeren på egentlig. Jeg får den til å gå på 14-15, må øke tenningen litt men syntes bare ikke den går så fint som den gjør på lavere afr. hmm. om jeg forandrer tidene så forandrer jeg dem jo over hele tabellen og da må vel alt mappes om igjen. Har verken lyst eller råd til det akkurat nå. Driver og skal kjøpe leilighet nå så må nesten bare spare der det er mulig :)