TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Speedometerdrev

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #351142  av mr2storbrua

På høsten i fjor begynte speedometeret å fjuske. Av og til funka det helt fint, så datt det ned 20-30 kmh i forhold til faktisk fart, også slutta det helt. Jeg tok av skiltene i oktober (tror jeg), og lot bilen stå i garasje i åmli. Så leide vi verksted i Arendal, og jeg kjørte bilen ned i november. Da var det et lite øyeblikk som speedometeret bevegde på seg, men det gikk fort over.

Jeg mistenker at problemet ligger før vaieren. Jeg bytta til turbokasse på våren i fjor, da bytta jeg fra elektronisk sensor, til vaier, men tok ikke hensyn til utvekslinga på drevet. Har i ettertid sett at utvekslinga på det som stod i fra før er 30:35 (er de to talla som står under hvertfall). Hva som står i nå vet jeg ikke, men delenr. er 33403-19406. Etter det jeg har lest på forumet her er det en fare for at drevet i kassa er ødelagt. Hva slags materiale består dette av? Er det lett å ødelegge? Dersom jeg satt i et drev med feil utveksling ville jeg tro at det er lettere å ødelegge plastdrevet (går utifra at det som er inni kassa er laget av stål). Skal vel litt til før drevet i kassa løsner fra akslingen også (som er det jeg har forstått har skjedd med andre, lurer på om det var Master).

Uansett, prøvde litt raskt å løsne i dag, men fikk det ikke til. Var jækli trangt, og fant også ut at jeg brukte feil nøkkel (skal være 10mm). Når jeg bytta drevet, så gjorde jeg det selvfølgelig før kassa satt på motoren, og da var det ganske enkelt. Men har litt problemer med å se hvordan det skal gå nå. Kan noen bekrefte og kanskje komme med noen tips på hvordan man får løsna den?

Og hvor stor sannsynlighet er det for at jeg er heldig å det er bare plastdrevet som er gåent?

Edit: Slo opp delenummeret på toyodiy nå og fikk frem dette: http://www.toyodiy.com/parts/p_J_1991_T ... l?hl=33403
Hva er forskjellen mellom de forskjellige drevene? Utvekslinga er jo lik på alle...
 #351345  av mr2storbrua

Noen som har hatt ut drevet mens girkassen har stått på bilen? Hadde vært greit å vite om det er mulig eller om jeg prøver på det umulige..
 #351354  av mr2storbrua

Da fikk jeg bekrefta at det er mulig å ta den ut med girkassa på bilen: http://stephenmason.com/cars/mr2speedo.html

Håper det skal gå greit dersom jeg følger denne guiden :wink:
 #351362  av 2fast4u

Se på drevet som står ved diffen på dette bildet, http://www.toyodiy.com/parts/p_J_1991_T ... _4101.html

PNC: 33481
stor sannsynlighet at det er dette som er løsnet etter som du beskriver feilen.

Mye jobb !

:wink:
 #351577  av Wrang

Jeg er nesten helt sikker på at det er drevet på diffen som har løsnet. Det er en låsering ved siden av drevet som hopper av, å drevet sklir frem og tilbake.
Dette skjedde på min turbokasse. Du må ned med kassen og dele den fullstendig i smådeler.. Les på bgb

Deler du trenger er Speedometer drev på diffen og Låsering.