TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Justerbare gule koni pÃ¥ MK2

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #351128  av mr298
 
Jeg vurderer å bytte til gule koni, men på nettsiden og når jeg har snakket med leverandør så får jeg beskjed om at disse passer fra 90-09.96.
Så det jeg lurer på er om det noe forskjell på demperne etter 96, eller om jeg kan bruke de på min 98 mod?
Noen som vet?
 #351133  av magnesmurf
 
En gang rundt 95-96 ble mr2 utstyrt med orginale bilstein dempere.

Disse har ikke utskiftbar innmat. Det har de gamle demperene. Og det er kun de gamle demperene som kan byttes ut med koni, da koni lager innsatser.

Har du en såpass ny bil som 1998 er det lite trolig at du har dempere hvor innmaten lar seg skifte ut.

OT:
Har du virkelig en 1998 modell? Du må jo ha en av de nyeste sw20 modellene i landet?
 #351139  av mr298
 
mr2storbrua skrev:Hvor bestiller du fra? I mange land ble ikke MR2 solgt etter en viss dato. I USA var vel siste årgangen 95.
sjekket hjemmesiden til koni og har ringt Rodin&Co som jeg tror er importør i Norge..
magnesmurf skrev:En gang rundt 95-96 ble mr2 utstyrt med orginale bilstein dempere.

Disse har ikke utskiftbar innmat. Det har de gamle demperene. Og det er kun de gamle demperene som kan byttes ut med koni, da koni lager innsatser.

Har du en såpass ny bil som 1998 er det lite trolig at du har dempere hvor innmaten lar seg skifte ut.

OT:
Har du virkelig en 1998 modell? Du må jo ha en av de nyeste sw20 modellene i landet?
Så det vil si at jeg mest sannsynlig må finne komplette fjærbein hvis jeg skal bytte da. evt, bare bytte fjærer.

Såvidt jeg vet er det vel den eneste 98'en i Norge.. :) Førstegangsregga 28.04.1998
 #351144  av lasse
 
Gule koni er ihvertfall gode dempere, har hatt det på min en god stund nå.
 #351157  av marlboro1310
 
inzane2012 skrev:skyt meg om jeg ødelegger nå, men er gule koni mye bedre enn bilstein B6 demperene??
det er dem, kjørte med gule just. koni og Eibach Pro 25mm senkefjærer på min, det var helt supreme...

Tilbake til ditt problem, så er det vel bare å få tak i original demperfot fra tidligere årgang, som er delbare.
 #351163  av Morten
 
Hva med å bare sjekke delefilmen på ditt chassisnr aller først, så ser du jo fort om du kan bruke innsatsdempere eller må bytte hele fjørbeinet? Eventuelt jekke opp bilen og se fysisk på fjørbeina. Har de "Gland nut" (mutter som kan skrus ut) så kan du bare få hjem Koni'ene. Har du ikke mutteren, ja da må du snope til deg noen billige fjørbein som har den for å kunne bruke Koniene. Er ikke såååå hokus pokus :wink:

Er jo ikke sikkert en europeisk modell fikk samme endringene som Japan modellen ang Bilstein og "sealed strut".
 #351173  av bose
 
i følge Tokico så kan man kjøpe Illumina (innsats) dempere fram til tilogmed 95 mod SW20
evnt kan du jo vurdere andre dempere... KYB AGX?
 #351181  av Sven
 
KYB AGX er også innsats.
Husk at det kan se ut som det er en mutter på de fjærbeina som ikke kan deles og.
Er et slags sekskanthode på de og.
 #351515  av inzane2012
 
Morten skrev:Eventuelt jekke opp bilen og se fysisk på fjørbeina. Har de "Gland nut" (mutter som kan skrus ut) så kan du bare få hjem Koni'ene.
hvor sitter denne mutteren da? er det på undersia av fjørbeinet?? må bytte dempere og fjærer på min og snart, så kjekt å vite om jeg skal gå for B6 med litt senk eller koni med litt senk...
 #351517  av magnesmurf
 
Alternativt kan man kjøpe coil overs. Da slipper man alt styr med å bytte dempere osv, kan det er bare å skru av det gamle fjærbeienet og sette på det nye.

Og det er vel ikke tvil om hva som gir best kjøreegenskaper av coil overs og senking med nye dempere.
 #351519  av lasse
 
Mutteren sitter på toppen, der den blanke delen begynner.
Det beste er vel egentlig coilovers, da demperen er beregnet for senking, ulempen er at det begrenser seg en god del ang felgvalg på mk2, ihvertfall foran, må tenke mye på bredde på felg og innpress for at felgen skal gå klar av fjærbeinet da fjæra ligger lenger ned enn på standard fjærbein.
 #351548  av Morten
 
magnesmurf skrev:Og det er vel ikke tvil om hva som gir best kjøreegenskaper av coil overs og senking med nye dempere.
"Coilovere" må være det mest utnytta og misbrukte begrepet i hele bilindustrien. MR2 har jo coilovere orginalt for pokker (Coil over damper, altså fjøra utenpå/rundt demperen) :lol: Virker jo og som om det er en vedtatt sannhet at alt som kalles coilover, og som har en eller annen form for høydejustering innebygd, automatisk er så mye bedre enn "vanlige" dempere og fjører? ...på tide å stikke fingeren litt i jorda her syns jeg. En fjør er en fjør, på den er det fjørraten, og balansen fremme/bak til den spesifikke bilen som betyr noe (og hardere betyr ikke automatisk bedre, da kunne en jo bare fjerna fjøra og satt en klump solid metall der for optimalt oppsett :lol: ).... og er virkelig selve demperen på f.eks en D2 "coilover" av bedre kvalitet og dempe-rater enn f.eks gule Koni? Næh, I think not.... Jaja, litt utblåsing og kverulering og personlige meninger på kvisten gjør alle godt :mrgreen: