TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• vakuum lekkasje?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #352137  av Bauf2k

Hei, har hatt problemer med en hks replica dumpventil som blåste ut for mye slik at bilen daua.. så idag tok jeg å shimsa opp litt på dumpen og testa. funka fint da jeg testa, ikke daua den og slapp ikke ut for mye. men senere på dagen da jeg var å kjørte, tok jeg en forbikjøring og i 3gir, ga vell full planke til nesten turtallskutt og etter ca 5min etter den forbikjøringa ble bilen jævli rar.. når jeg gassa litt,så lugga den jevnt til jeg ga litt mer gass og det var nesten som den ble holdt igjen av noe. så jeg kjørte inn på en busstopp og skulle sjekke, og da daua bilen.. klarte ikke å holde den på tomgang engang. sjekka diagnose og det var 0 feil å finne. bilen lader heller ikke mye, er bare 0,5.
trodde kanskje først at den hadde hatt fuelcut, men nekter å tro den plutselig skulle klare å kommer over 1bar. siden jeg ikke har på BC og tvsv er blokka. men prøvde å stoppe bilen,men var det samme. har nå tatt av dumpventilen og tetta igjen t-stykket og vakuum, men bilen er enda rar. går såvidt på tomgang. noen som kan komme med noen forslag?
edit: kom på en sak, når jeg fjerna dump'en og da jeg fikk den til å gå såvidt på tomgang,da jeg så gassa litt så kom det en pipelyd ifra motorommet. vet ikke om det har noe å si,men jeg har ikke hørt den før.

Edit nr 2: ooh, kom jo på at akkurat det samme har skjedd for 4-5 dager siden da jeg kjørte til arbeid, men da hadde jeg kjørt rolig i ca 10min, så begynte bilen å lugge når jeg ga jevn gass, men ble mindre når jeg gasset mer. da hadde jeg på dumpventilen og den var ikke gjort noe med. etter arbeid da var bilen normal igjen..

Bilen det gjelder er en st185 CS.
 #352155  av Bauf2k

så du anbefaler ikke å kjøpe en hks dumpventil? må vel bi bedre om jeg kjøper en original ssqv. replica er jo noe sjit så..
er det noen andre typer du anbefaler ? Har du mye erfaring med Greddy Type S?
 #352401  av Bauf2k

Snodig, tok av dumpventilen før jeg skulle på arbeid idag. startet bilen og den gikk fint, kjørte rolig 2-3mil, helt til jeg måtte bremse ned for en buss som stoppet framfor meg. låg da i 2gir, ga da full gass ut hele 2gir og etter det var bilen helt jævlig igjen.. prøvde å holde jevn gass og da puttra den liksom bare og nykket endel. måtte ha litt mye gass for at nykkingen skulle stoppe. den hørtest veldig rar ut åsså.. da jeg skulle parkere og giret ned til 1gir, da var det såvidt jeg kunne kjøre i 10-20km/t, den ville bare daue og da jeg parkerte,daua den med en gang..turtallsnålen har vel aldri falt ned så fort før.. prøvde å starte den igjen, måtte da gasse litt for å få den til å jevne ut på turtallet.. lå da på ca 1100omd. og puttret..

noen forslag på hva som er feil? kan det være kondens? gåen topp/pakning? hvordan blir bilen om toppakningen er gåen eller sprekk i topp?
får vel ha den inn på toyota verksted for en sjekk.
 #352615  av Daniel HS

Sjekk det motorsporthuset sier her, og sjekk om du har fått kondens i bensin eller fordelerlokk eller noe. Det med fuskinge/luggingen kan også ha med slitt fordelerlokk eller dårlige kabler, har hatt noe lignende. Har akkurat byttet lokk og kabler, bilen ble som en annen bil å kjøre. :)

Kjørte forresten med en SSQV replika før, da kubbet bilen i girskift om jeg ikke dro på igjen med en gang. Men gikk fint før jeg fikk lettet svinghjul. Har montert en litt annen dump nå som slipper ut lite luft, det funker helt greit.. :)
 #352654  av Bauf2k

ok :) skulle sjekke det igår kveld,men ble ikke tid. har time hos toyota idag,så da får dem gå over det. har nettopp byttet rotor,fordelerlokk og tennplugger. har ikke fått byttet ledningene tho.
kjøpte kondesfjerner her om dagen åsså,bare for å være sikker, men ble ikke bedre av det heller. men får vel høre ifra toyota seinere idag hva som er galt. btw takker for tips! :D
 #352673  av Bauf2k

huff så flaut.. var å henta bilen ifra toyota verksted nå nettopp.. grunn til nykkingen var at det ikke var jording til motoren(!), men er bra sikker på at da jeg satte inn motoren,at jeg kobla på en ledning ifra motor til chassie.. men den har vel løsnet regner jeg med da.. uansett.. bilen er rykk og napp fri :D og den dauer heller ikke.. men hadde vist en lite lekkasje ved turboen og en mutter manglet på eksosmanifoil.. men får ta det senere.