TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• synk. ringer til girkasse

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #35203  av memo

fikk skifta synkronringene mine på mandag/tirsdag/igår og idag..

og det ble jo bedre da, skulle bare mangle etter 9000,-

men det er fortsatt litt slark i tredjegiret.. når jeg setter den i gir fra 2 til 3 f.eks, så "klikker" det litt.. samme lyden som fyren fra toyota reagerte på når han var ute og testkjørte bilen (for å sjekke nettopp synk.ringene)...

"hoved"tingen som gjorde at jeg fikk dem skifta, var at det skrapte da jeg giret fra 3 -> 2, og dette er fikset.

de har skiftet ALLE ringene, mens ingen pakninger hadde behov for å skiftes..påstår dem..

saken er at det virker som om de bare har skiftet på 2 giret..

noen råd?

#35204  av CelicaTurbo

er jo litt vanskelig å finne ut om dem faktisk har byttet allt men det er nå ingen grunn til at de ikke skulle ha gjort det når dem først åpnet girkassen vel? Sparer lite tid på det.. men jeg mener nå at når først girkassen var ute og åpnet burde det meste av mulige slitedeler byttes inni der, med unntak av selve drevene gjerne.. koster trossalt ikke så mye i forhold til selve jobben med å åpne kassen i første omgang.

#35205  av memo

ja, er vanskelig å sjekke..

men det er jo som du sier, hvorfor skulle de ikke skifte alle når de først var igang... det meste av arbeider er jo rett og slett å få ut girkassen..

drev ja.. mulig det er det som klikker?

faen og, det er dette som irriterer meg med toyota her.. de informerer ikke om noe som helst, jeg aner jo ikke hva som kan være galt i en girkasse...
de informerer ALDRI om slikt.. :?

#35214  av CelicaTurbo

dem er vel gjerne ikke vant til at enkelte ønsker detaljer om hva som er gjort? Men den gangen Toyota fikset min "Hose from Hell" var det ikke noe problem når jeg hentet bilen og spurte på mottaket om jeg kunne snakke med mekanikeren om hva som hvordan det ble gjort og hvilken slange det egentlig var (om det var hva jeg trodde det var)..

#35222  av Master

Her i Bodø var det en kammerat av meg som fikk skifta clutchpumpa for noen dager siden.. da hadde Toyota lagt ved de gamle delene i bilen. Du fikk ikke med de gamle synkringene da som "bevis" ? Var på en Camry da, men..
 #35224  av 2fast4u

memo skrev:
"hoved"tingen som gjorde at jeg fikk dem skifta, var at det skrapte da jeg giret fra 3 -> 2, og dette er fikset.
Problemer med nedgiring, som her, fra 3 > 2 er ett problem som gikk igjen på mange gearkasser, spesielt ille var dette på engelskproduserte Carina E. I slike tilfeller holder det ikke "bare" å skifte sync.ringer. Som oftest er det slitasje mellom ringene og hub`en (navet) som ringene ligger mot, altså anleggsflaten på baksiden av ringene. Dette gjør at ringen forskyves i rotasjonsretning og man får problemer å treffe drevene ved gearing. Både skraping ved gearing og denne klikkingen ved gearskifte kan komme av slike feiler. Enkelte ganger er dette så ille at det er klin umulig å geare ned i fart.
memo skrev:

de har skiftet ALLE ringene, mens ingen pakninger hadde behov for å skiftes..påstår dem..
Det stemmer sikkert dette med pakninger, der er vel ikke noen pakninger på denne, bare tetteringer til inng.aksel og drivaksler etc.
Dette er vel skiftet ?
memo skrev:
saken er at det virker som om de bare har skiftet på 2 giret..

noen råd?
Du har sikkert fått en liste på delene som er brukt på jobben, opplyser du om delenummrene så kan man få sjekket hva som er byttet.

Ved en slik jobb så burde man ha fått en gjennomgang over hva som er gjort, og hvorfor, og ikke minst blitt fremvist delene som var byttet.

#35227  av memo

takk for tips og råd, og de ba meg komme innom i morgentidlig for å få det sjekka.. de skal sitte på meg, og, sitat: "se på hvordan jeg girer" :roll:

er ikke så jævli mange måter å gire på mener da jeg men.

#35229  av sindrejl

hmm jeg har mer problemer med skraping når jeg girer OPP.. aldri hatt noe spes nedgiringsproblem.. men dette kommer bare ved rundt 6500-7000 omdreininger.. sliten clutch det da?

#35230  av memo

problemet her er og når jeg girer opp.. fra 2 -> 3

det skraper ikke, men det høres ut som om noe som klikker på plass..

dette er bare fra 2 -> 3, og ikke f.eks fra 4 -> 3

#35232  av CelicaTurbo

joda, det er flere måter å gire på: det er dem som tar tak i spaken og fører den i gir, de fleste av mine kompiser girer slik. Så er det dem som bare leder girspaken inn i sporet til den selv ønsker å smette på plass, både jeg og min bror girer ihvertfall slik og det er vel så effektivt som det er å prøve å presse girspaken inn.. bortsett fra nedgiring til høyt turtall, da trenger det litt mer tid..

jeg merket det veldig tydelig på min MR2 pga at den hadde dårlige syncroringer til 2. gir.. jeg klarte helt fint å sette inn det giret kjapt og effektivt bare med å trykke lett med fingrene (spaken på 92+ modell er jo så kort og passer flott inni neven så det er perfekt å kun føre med fingre) og den smatt i gir enkelt uten noen ulyder i det hele tatt, selv på høye turtall.. men ingen andre som kjørte bilen klarte dette annet enn min bror, det skrapte og skurret selv ved vanlige girskift :?

#35233  av memo

snakket med toyota nettopp, og en kompis av meg skal dit med bilen i 12 tiden.. (lærlingeprøve selv, så jeg har ikke tid :roll: )

de er HELT bestemte på at de har skifta alle ringene, så jeg tror dem der..
han sa selv at det var den "beste" girkassen han hadde prøvd på celica, og mente det kunne ikke være noe alvorlig, og at det bare "var" slik..

jeg liker ikke at ting bare "er" slik når det er en ulyd men..

det ER jo ikke store saken, den klikker litt når man setter den kjapt i gir... og dette skjer egentlig uanestt hvilken hastighet det skjer i.. prøvde å skikkeli smelle den kjapt i gir ved høyt turtall, og det var ikke noe værre da, enn ved helt vanlig giring egentlig...

kanskje jeg bare burde la det være slik? :?

#35234  av Goose

Det sikkert noe inni gearkassen som er hos deg, men jeg hadde klikking på når jeg shiftet gir mellom 4 og 3 og 3 og 4 på min T23.
Det irriterte meg så javlig, så når jeg hadde bilen på garanti så satt jeg bilen på verksted og ba dem finne ut av dette og fikse det..

Bilen sto 3 timer og dem har ikke funnet ut av det...

Men når jeg monterte kabler så demonterte jeg hele dashbordet i bilen og da fant jeg noe interesant ved girspaken.

Det er sikkert ikke relevant her men verdt å nevne.
Girspaken min har neders en flate som gnir mot plastiken og de viste seg at den kom bort i kanten på plastiken og lagte en relativt kraftig klikk lyd når jeg satt inn gir rett inn i 3 og 4 (men kun hvis jeg har centrert spaken først og så giret) fikset problemmet med dremel...

Det er sikkert ikke relavent da, men som sagt tenkte å nevne det bare..

#35236  av angrykid

Gratulerer med ny bil, steinar!! Håper vi ikke kommer til å kappkjøre i sommer. ;) stikker til trondheim å henter meg en mr2 i løpet av mars, tenker jeg. nyere modell enn den jeg hadde tidligere.

Håper jeg får sett litt på supran din i sommer når du får den ut fra garasjen.

Sture :)

#35237  av memo

wrong thread ;)

#35238  av angrykid

pst. 2 fast 4 u har skrevet inn litt ovenfor, og jeg bor veldig nært han ;)
derfor jeg skrev :)

Litt off topic, helt enig.