TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Tennplugger som sitter fast!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #351458  av Stian AB

Noen triks til å få tennpluggene løs? De sitter som bare faen, å jeg tør ikke å ta i for mye hvis de knekker..Er forrige eier som må ha stramma de til med latmannsarm :lol: Motoren er varm, men det hjalp ikke en dritt..Noen tips?
 #351463  av mr2storbrua

Hvordan prøver du å løsne de? Drar du forsiktig og så påfører mer kraft eller legger du all kraft på med en gang(som et slag)? Det siste er ofte en fordel...
 #351464  av Stian AB

Prøvde begge deler, men er redd for at de skal knekke i gjengene sånn at jeg må av med hele toppen..
 #351936  av Stian AB

Ingen som har vært borti detta?
 #351938  av Scotty

Skal vel gå greit med riktig pipe(ikke 12-kant) og lang latmannsarm. Pass på å ha riktig vinkel når du drar til, eventuelt slå med en litt stor hammer på latmannsarmen.. pleier å være ganske effektivt.
 #351982  av Stian AB

Scotty skrev:Skal vel gå greit med riktig pipe(ikke 12-kant) og lang latmannsarm. Pass på å ha riktig vinkel når du drar til, eventuelt slå med en litt stor hammer på latmannsarmen.. pleier å være ganske effektivt.
SÃ¥ tennpluggen kan ikke knekke hvis jeg bruker litt makt?
 #351984  av Stian AB

jorgen20 skrev:det er lite sannsynlig, større sjangser på at gjengene ryker

prøv å slå den løs som scotty skreiv
det skal jeg prøve ja..er vel en fordel med varm motor også tenker jeg? alle 4 sitter like jævlig..
 #351992  av Stian AB

jorgen20 skrev:egentlig ikke siden stål utvider seg mer enn aluminium
pluggene er altså av stål?
 #352429  av TrustNo1

Hva med muttertrekker? Den slår jo. Gjerne ikke prøv dette før andre har kommentert, jeg er høyst usikker på om det er en god idee :)

Ellers så kan du jo prøve å spraye litt wd-40 eller lignende neddi der og la det stå en time eller to. Ofte det kan hjelpe litt.
 #352453  av ke25-toyoglide

WD40 f.eks. og kjølespray rett på pluggene.
Då skal pluggene bli mindre pga kulden. etterpå kan du slå litt på latmannsarmen.
Det bør være godt nok.
 #352488  av Stian AB

Takk for alle tipsene..Værste mareritt er at de knekker :?
 #353586  av loft

Hvis du ved ingen mulighet får de løs uten å tro at du kommer til å knekke den. Så kan du få ett verksted til å gjøre det, og hvis de brekker den, DEMS feil:)