TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Momenter (mr2 gti) 3S-GE

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #51081  av jsle
 
Har nå fått alle momentene jeg var ute etter tenkte jeg skulle dele dem med dere.

Topplokkbolter, trin 1 - 49 Nm, oljeinnsmurt.
Topplokkbolter, trin 2 - +90 grader

Bærelagerbolter, 59Nm, oljeinsmurt.
Veivlagerbolter, 59Nm, oljeinsmurt.
Svinghjulsbolter, nye 83Nm, Brukte 88Nm.
Kamakselhjul/ lager. 59/19Nm.
Kamakselhus, 15Nm.
Remstrammer 18Nm.
Tennplugg 18Nm.
Hjul 103Nm.

 #51089  av chris
 
Kan noen moderatorer sette denne som sticky kanskje?

 #66211  av Johnny_Bravo
 
Er det samme Momenter Til 3sgte?
 #352456  av predator
 
mr292 skrev:jeg har ett spørsmål som kan passe inn i denne tråden.
hvordan bør man montere/demontere topplokket, altså er det noen tiltrekkningsrekkefølge?
Det er vel kryss stramming som gjelder i alle disse moment tiltrekningene. Øverst venstre, nederst høyre , øverst høyre, nederst venstre. Midten begge sider osv.... Ikke ha maks moment på første dragningen da :lol:
 #352465  av mr292
 
ok, har hørt noen si at man starter i midten og krysstrammer seg utover mot hjørnene også, liker å gjøre det riktig, men om man krysstrammer utover og mot midten eller fra midten og utover har sikkert ikke så utrolig stor betydning bare man ikke starter fra en side :P
 #355269  av mr292
 
Tiltrekkingsmoment
Tilspænding, Nm Standard tiltrekkingsmomenter

Topplokkbolter, trinn 1, Nm Stram 50 Nm, oljeinnsmurt

Topplokkbolter, trinn 2, Nm Stram 90°

Topplokkbolter, trinn 3, Nm (Ingen etterspenning)

Bærelagerbolter, Nm Stram 59 Nm, oljeinnsmurt

Veivlagerbolter, Nm Stram 59 Nm, oljeinnsmurt

Svinghjulsbolter, Nm Ny = stram 83 Nm, (brukt = stram 88 Nm)

Veivakselremsk./Svingningsdp.,Nm 108/

Kamakselhjul/ -lager, Nm 59/ 19 (Kamakselhus 15 Nm)

Remstrammer, Nm 18

Tennplugg, Nm 18

Hjul, Nm 103

Fornav/ Baknav, Nm 123/ 206
 #366438  av samejon
 
Når det gjelder momentet på toppdekselet/topplokket, er det først stramme til 50 Nm, for så å starte bilen så den blir varm rundt 90 grader? For så å stramme til med 50 Nm igjen?
 #366459  av Noxan8
 
samejon skrev:Eller skal man stramme til ekstra 90 grader? altså en kvart omdreining???
stemmer dette, stramm med oppgitt NM for så å dra til en kvart omdreining til