TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• turbogutter se her! seat toledo TDI

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #352712  av stianøverland

har en veninne som har en seat toledo. den dauer på 1500rpm og klarer ikke dra noenting. er akkurat som en plombert moped.

sååååå jeg tok av slangene til turboen for å se. og det første jeg ser er at det renner, bokstavelig talt olje ut av utblåset på turboen.
så går utfra at lagerene er gåene og at det lekker inn i kompressorhuset. kjente også på akselen til turboen, og den beveger seg et par mm alle både inn og opp.

er det dette som kan være problemet. jeg tror det, men vil høre noen andres meninger også :)

takker for svar!
 #352866  av celicat23

stianøverland skrev:det her syntes jeg var dårlig! 30 stk har lest topicen og ingen har skrevet noenting.
Jeg har lest det nå, og jeg vet ikke.

Fornøyd?
 #352869  av mulle-mek

mest sansynlig at akselen har røket så kjenn på begge sider av akselen
skal ikke være noen slark i utgangspunktet 8)
 #352914  av stianøverland

celicat23 skrev: Jeg har lest det nå, og jeg vet ikke.

Fornøyd?
dust.
mulle-mek skrev:mest sansynlig at akselen har røket så kjenn på begge sider av akselen
skal ikke være noen slark i utgangspunktet 8)
skal skjekke :) takk
 #352996  av is_tohundre

celicat23 skrev:
stianøverland skrev:dust.
Det var ikke jeg som grein som ei littar fitte over at ingen hadde svart, så stfu.
Jøss.. det var da voldsomt til reaksjon.. putt en såpe i kjeften din og ta et bilde av det..
 #353016  av Levin GT

stianøverland skrev:har en veninne som har en seat toledo. den dauer på 1500rpm og klarer ikke dra noenting. er akkurat som en plombert moped.

sååååå jeg tok av slangene til turboen for å se. og det første jeg ser er at det renner, bokstavelig talt olje ut av utblåset på turboen.
så går utfra at lagerene er gåene og at det lekker inn i kompressorhuset. kjente også på akselen til turboen, og den beveger seg et par mm alle både inn og opp.

er det dette som kan være problemet. jeg tror det, men vil høre noen andres meninger også :)

takker for svar!
Jeg kan godt svare normalt på denne posten..
Det skal absolutt ikke være olje inni luftkanalene på en turbo...Dvs,på en turbomotor som har gått mangen hundre tusner av km så kan det til nøds ligge en tynn oljefilm inni rørene,men det skal ikke være så mye at det renner...
Venninna din må nok levere turboen inn for overhaling,eller få seg en ny bytteturbo til å beynne med..
1-2 mm slakk opp og ned på akslingen i turboen er helt normalt,men det skal helst ikke være noe slakk inn og ut.

At motoren oppfører seg som den gjør kan det selvsagt være andre grunner til også,men kommer nok hovedsakelig av at turboen lekker så mye at motoren suger det inn,får feilkoder på lamda og dermed går i nødmodus..

Konklusjon: Få fatt i en ny turbo eller få den gamle overhalt til å begynne med,for den må uansett ny, så tar du de andre problemene etterhvert..
 #353075  av stianøverland

Jeg kan godt svare normalt på denne posten..
Det skal absolutt ikke være olje inni luftkanalene på en turbo...Dvs,på en turbomotor som har gått mangen hundre tusner av km så kan det til nøds ligge en tynn oljefilm inni rørene,men det skal ikke være så mye at det renner...
Venninna din må nok levere turboen inn for overhaling,eller få seg en ny bytteturbo til å beynne med..
1-2 mm slakk opp og ned på akslingen i turboen er helt normalt,men det skal helst ikke være noe slakk inn og ut.

At motoren oppfører seg som den gjør kan det selvsagt være andre grunner til også,men kommer nok hovedsakelig av at turboen lekker så mye at motoren suger det inn,får feilkoder på lamda og dermed går i nødmodus..

Konklusjon: Få fatt i en ny turbo eller få den gamle overhalt til å begynne med,for den må uansett ny, så tar du de andre problemene etterhvert..

ja det rant køl svart olje ut av rørene så er ikke rart at den ikke går optimalt :P
det er det også fler som har sagt at den går i sikkerhets modus pga lambda. men når turboen er byttet, går den tilbake til normal igjen da ? eller må denne "feilkoden" slettes ?
 #354104  av Reidar solaas

Feilkoder blir vel egentlig lagret til man resetter di etter det jeg har forstått :wink:
 #355055  av stianøverland

da var problemet løst :) bilen har fått ny turbo :P blei noe helt annet kan man si :P

den til venstre er orginalturboen, den til høyre er fra en vw jetta 1.9 tdi

Bilde
Bilde

merket grei forskjell :P
 #357198  av stianøverland

forsåvidt ikke, bilen går fortsatt i sikkerhetsmodus.. har prøvd å koble av batteriet, men ingen forbedring. noen som vet hvordan man nullstiller hjernen på golf 3 tdi/ seat toledo 1.8 tdi
 #357203  av Supramk3turbo

Men er det bare bare å bytte til en større turbo med orginal styring, er ikke sikkert den liker det så godt...
 #357204  av stianøverland

det funker helt greit, for jeg vet om fler som har gjort dette med golf3 tdi. og golf og seat motoren er identisk. men problemene er akkurat som de var før, så må få nullstilt hjernen på en eller annen måte :)