TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Aw11. Vinter/VÃ¥rprosjekt

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #352810  av ArildM
 
Det finnes jo en norsk 4AGZE på norske skilter, så det kan jo være 1% sjangse for at det kan gjøres.
Latespec bremser er jo det samme som 4AGZE bilene ble levert med så det skulle jo være greit.
Spørs jo bare om du må ha dokumentasjon fra Toyota på at bremsene du har montert er de samme som står på 4AGZE bilene, da står du fast igjen.
 #352814  av MR2i
 
Jeg glemte en setning som ble sagt i tillegg på biltilsynet: "Tilsvarende bremser eller bedre".. dvs.. har bremsene foran 258 mm eller bedre diameter foran samt ventilerte 240 mm eller større bak, så skulle det ikke være noe problem heller. Hovedsaken var at bremsene var forbedret i forhold til standard.
 #352820  av bose
 
Ja der begynner problemene..
Jeg må ha dokummentasjon fra Toyota anngående hvilke bremser som skal brukes, evnt skive-diameter osv. Toyota nekter å gi ut slik informasjon

Hva drivverk anngår så må vel også SC drivverk brukes (E51 gearkasse)? Nå var jo jeg såppas heldig at jeg fikk tak i Orginale SC aksler og kasse.Men hvertfall akslene er så godt som umulig å få tak i. Så de fleste som bytter motor, bruker bare den gamle C50/C52 , som har HELT andre utvekslinger.

Avgass krav: Min motor (de fleste andre sine motorer også sikkert) er Japan import, og de er ikke like de som kommet fra USA.

USA modellen kommer med MAP sensor, og kommer også med EGR
Japan modellen kommer med AFM og har ikke EGR.

Og hvis alt skal gå etter boka med tanke på utslipp, så skal vel også katalysator etter-monteres?
Da 4AGZE ble levert med kat i både Japan og USA
 #352822  av ArildM
 
Ikke sant... Da kan en glemme godkjenning.
Eneste håp er å få den godkjent på samme grunnlag som den andre 4AGZE bilen her i norge. Hvordan nå enn den ble godkjent.
 #352841  av MR2i
 
Vel.. de fikk godkjent IL Tempo Gigante som ikke akkurat er normal bil.. så om ikke man kan få godkjent en bil som ble levert med den type motor, samtidig som det faktisk allerede går en MR2 4AGZE med norske skilter.. så.. Nei, gi meg et hint hvor man kan få tak i et avgassdokument på en 4AGZE-motor, så skal jeg prøve uansett. Han som skal gjøre ombygningen på min bil, bygde i sin tid en Ford Anglia med 350 hk som ble godkjent. Han har også bygd en Escort BDA som ble godkjent og vist av Ausjen Johansen i et bilprogram på TVNorge eller hva det gikk på.. Så her skal det prøves. :)
 #352845  av MR2i
 
Info fra Statens vegvesen, Region Vest, Bergen:

Ved motorbytte skiller vi mellom en mindre endring og en omfattende endring.
Mindre endring:
Med mindre endring av motor mener vi ombygging av bil hvor det ikke brukes motor med større effekt enn det som denne biltypen/-modellen kunne leveres med i største/kraftigste utgave fra fabrikanten. Som eksempel på slik ombygging kan vi nevne ombygging fra VW Golf V 1,4 med 55kW til VW Golf V 2,0 FSI turbo med 147 kW.

Ved slik endring av motor må følgende kontrolleres/dokumenteres:

- Biltypene må ha samme råkarosseri; dvs. at det ikke er forsterkninger mv på råkarosseriet til modellen med den største effekten.

- Den nye (den man bytter til) motoren må minst oppfylle/tilfredsstille de samme konstruktive kravene til støy og avgass som gjelder for den bilen den skal brukes i. Dersom motor mv brukes fra en lik biltype, bør det kunne godtas at denne "donorbilen" tilfredsstiller kravene til avgass og støy.

- Det må brukes understell (styring, hjuloppheng, bremser mv) tilsvarende det som brukes på bilmodellen med størst effekt. Ved bruk av andre bremser og/eller ved ombygging til tyngre motor, må det legges særlig vekt på kontroll av bremsekraftfordelingen og blokkeringsrekkefølgen, særlig for biler uten ABS-bremser.

-Det må påses at bilens aksellaster og totalvekt ikke overskrides selv med fører og eventuelle passasjerer i bilen.
 #352848  av MR2i
 
MR2 SC-12 ble levert med maks 145 hk/190 Nm. Endringer i chassi er bakre stabstag som er 46% stivere enn originalt. 258 mm ventilerte skiver foran, 263 mm skiver bak. Fjærer er "slightly" stivere.

Problemet kanskje kan være denne setningen: "and all MY1987+ cars received unibody reinforcements to improve rigidity as well as revised rear suspension. "
Hva som er gjort der kan jo være et problem for å få godkjennelse.. hmm..

Min oppskrift for ombygging er da 4AGZE-motoren, "bigbrakes" fra ST185 Celica GT4, Koni SSK gule fjærben og forsterkede stabilisatorstag fra Weitec.
 #352876  av bose
 
Skal du bygge om til SC kasse og tilhørende aksler? eller bruker du den kassa som følger med sugemotoren? Bygger du om fra 86 eller 87?
 #352883  av MR2i
 
Hadde faktisk tenkt å bruke et rearcut og flytte hele greia over.. inkl kasse og alt.. Jeg har en 86 modell.. dessverre.. blir litt ledninger å lodde..
 #352927  av bose
 
Ahh ok...
Du som handla det rearcutet som står hos egon? Hvis du skal flytte over hele bakstillinga fra SC bilen, så tror jeg du får problemer. innfestningene til bærebruene er visstnok annerledes, så da må du i såfall borre og gjenge i ramma.
 #352939  av MR2i
 
Nei, dessverre.. jeg var alt for sen på den.. og den du kjøpte på drift-it.as ble jeg også en dag for sent på.. så jeg leter og leter. Det står et frontcut av en Corolla hos Egon, men aner ikke hvordan den ville passe. Tar ingen sjanser på den. Det står også en løs motor uten kasse og ecu, og en med bare ecu der også. Men skulle gjerne hatt med kassa med lsd.. Den du kjøpte... hehe..

Men siden bærebruene er forskjellig, så er det kanskje der som chassiet er forsterket? I så fall får vi nok aldri godkjent motorbytte som såkalt "lett ombygging"..
 #352958  av bose
 
Trodde drift-it kunne skaffe flere av dem? Syns han fortalte meg at han allerede hadde solgt en god del av dem, når jeg handla...

Nå er det kun noe jeg har lest, men for min del så ble det et "kjede-problem".. Støvdeksla til 87+skivene passer ikke på 86 nav, pga festepunkte til tie-rods`ene.

Men da tenkte jeg "greit!da kan jeg jo bare få tak i noen 87+nav og fjærbein og handle 87+ tierods bak"
Problemet da er at 87+ teirods`ene ikke passer på 86 bærebru, og at 87+ bærebru ikke passer på 86 skrue-festene...
henger du med?

MEN! en ting jeg syns er rart, er at 87+ og SC akslene ser ut til å passe rett inn i 86 hjulnav. både lengden og diameret på splineakselen ser ut til å fungere perfekt i 86 nav. men det finner jeg ikke helt ut før alt blir montert i bilen...
 #353666  av bose
 
Motoren på plass i bilen.. henger på 3 fester
Motoren på plass i bilen.. henger på 3 fester
DSC_0614.JPG (283.35 kiB) Vist 1223 ganger
Eneste festet som ikke passer.. Bakre feste (innsugsiden)
Eneste festet som ikke passer.. Bakre feste (innsugsiden)
DSC_0617.JPG (228.73 kiB) Vist 1223 ganger
Ja nå henger motoren på plass i bilen.
3 av 4 fester stemte overens fra gamle C50/4AGE. Det bakre festet på innsugsiden passa ikke over. Venter nå på riktig brakett og feste som skal fast på bilen, så håper jeg alt liner opp..

Begynnte såvidt med drivvakslene igår. Fins det en enkel måte å separere akselen fra spline-stumpen som skal i kassa? eller må jeg ty til god gammel vold? Har løsna alle 6 umbrako-skruene som holdt alt på plass, men det sitter fremdeles.
 #354349  av bose
 
Drivlinje,clutch(nesten),gearwirere (nesten) Ferdig! SC akslene passer rett på en 85/86 gitt! :D, bare ikke gjør som jeg gjorde med akselen på venstre side :lol: endte opp med det ene leddet i deler, 3 timer med banning og helvete for å få de 6 kulene på plass i riktig spor :lol:

Nå venter jeg på at Toyota skal få inn de siste demperpakningene, så blir bilen plutselig klar for å komme seg på hjula igjen :)
Når det er på plass, så er det elektrisk,vann,fuel og resten av småtteriet som skal på plass :)

Også må lønninga komme :P tierods og bensinpumpe er neste på innkjøpslista, så skal bilen (i teorien) være klar til å rulle!