TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Potensiell ny Toyota eier, MR2 MK2. (spm)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #354278  av Tommydesu

Hei,

Jeg sitter å tenker på kjøp av ny bil ettersom min nåværende bil blir solgt i løpet av få dager.

Har sett på MR2 MK2 flere ganger før da dette har vært en meget aktuell bil å kjøpe tidligere også, men ettersom jeg ikke kjenner noen som har en slik, eller hatt. Vet jeg utrolig lite om de og aner ikke hvordan de er å kjøre, oppfører seg på veien, motorkraft, og andre ting, evt feil og problemer.
Har også vurdert AE86 veldig mange ganger, men dette er da mer en drøm i forhold til noe annet, ettersom bilen er vanskelig å få tak i med skilter.

Jeg har tidligere hatt en del Honda og har vært meget fornøyd med de.
Har nå en Civic VTI 1999 (EK4) med en hel haug mods, bla masse understell fra Type R utgaven av denne bilen(EK9), tein dempere, osv.
Motoren er trimmet opp med litt "mild" N\A trim til 153.6hk på hjulene og rundt 180 i motoren (1.6l med 160hk orginalt)
Bilen sitter meget godt på veien, med og uten slicks.
(skriver dette for at dere skal se hva jeg har hatt tidligere og hvordan type bil jeg nå er ute etter, slik at det er mulig å sammenligne)

Dette har jeg vært svært fornøyd med og bilen har gitt meg utrolig mye glede, og slik som det er nå har jeg ikke svært mye egenkapital for kjøp av ny bil.
Så det jeg tenker er en MK2 uten turbo ettersom de er billigere og lettere å få tak i.

Hvordan er disse bilene? Kan det sammelignes med en slik jeg har hatt? eller er det rett og slett bedre/dårligere?
Er det mye arbeid med evt ombygging av et Rearcut? eller kan man turbokonvertere motoren som allerede står i?
Er det gunstig å skaffe uten eller med T tak? (evt positive og negative sider)
Er det forskjell på "MR2 MK2 Turbo" og den uten turbo med tanke på karosseri, understell, osv?
Vil helst vite alt om kjøreegenskaper, setter stor pris på om noen tar seg tid til å svare litt i tråden.

Foresten så er jeg en av de som liker å bruke bilen, kjøre på bane og ha gode rundetider osv, er hovedsaklig dette jeg har lyst å bygge bilen til alikevel om det skal være en hverdags bil.

Mvh,
Tommy Fjellstad.
 #354285  av TrustNo1

Jeg kan nok ikke svare på alt du spør om, men jeg har hatt Mr2 Mk2 GTI tidligere, og har nå en MR2 mk2 turbo. Så jeg kan jo gi litt av min subjektive erfaring med bilene.

Av det jeg vet så skal bilene (turbo og NA) teknisk sett være like innen for revisjonene, men det er noe forskjell i kjøre egenskapene på de ulike revisjonene. Akkurat når det gjelder kjøreegenskaper kan sikkert andre gå nærmere inn på det, da jeg ikke har noen erfaring med banekjøring selv. Men personlig så synnes jeg min 93 mod mk2 ligger meget godt på veien.

Om du vurderer turbo så hadde jeg ikke vært i tvil om å se etter en turbo bil først som sist. Kost heller på den ekstra tiden du må lete, og kronene dette måtte koste. Du sparer uansett ikke stort på å konvertere selv. Om du søker i litt poster her så ser du at mange som har bygd om har hatt store problemer med å få godkjent ombyggingen. Det skal være mulig, men hvorfor ikke bare heller kjøpe turbo bil først som sist når du uansett skal ha ny bil.

Selv så snuste jeg litt på turbo når jeg kjøpte det første MR2'n, men fant ut at det ble for dyrt for meg. Angret godt i ettertid siden det egentlig var en turbo versjon jeg ville ha, og det endte med at jeg solgte gti'n og kjøpte meg en orginal turbo. Jeg hadde spart en god del kroner på å bare vente litt til jeg hadde råd til den bilen jeg ville ha med en gang :)

Ombygging ble vurdert, men etter å ha lest om problemene med godkjenning som dette medførte så valgte jeg å ikke gjøre det.

Når det gjelder forskjell på med og uten t-tak så er det vel forholdsvis få av mk2'ene som kom uten t-tak. Men det jeg vet er at disse er noe lettere enn de med t-tak. Når det gjelder fordeler for t-tak, så er det jo ikke til å stikke under en stol at det er digg på varme sommerdager :)
 #354287  av mr2mekkern

Hei du, skal prøve å svare på så mye som mulig. Legger til at det jeg skriver er kun min mening!!!

Syns personlig at du burde skaffe deg en Mr2 med turbo, har prøvekjørt både med og uten, og syns det blir litt tamt med bare 160 hk...
Liker du å kjøre på bane er bilen helt super, er jo ett stivt å bra understell på Mr2n så den sitter som en klegg på veien viss du har skikkelige dekk på..

Stor forskjell på den bilen du har hatt og en mr2 er jo selvfølgelig hjuldriften og plassering av motoren.. Er jo 10 ganger så morro å Burne med en skikkelig bakhjulstrekker :D

Vedlikehold er helt overkommelig, men regn med noen timer i garasjen viss du begynner å tune selv.. Har ikke hørt om noen som har konvertert 3s-ge motor til turbo. Og selv om d sikkert fins har jeg en formening om at det blir lettere å bare bytte motoren til 3s-gte....

Er vell ikke forskjell på karosseriet, men er vell bedre bremser på turbobilen..

Bare å si fra viss det er noe jeg har glemt å svare på :) :) :)
 #354288  av mr2mekkern

Når det gjelder forskjell på med og uten t-tak så er det vel forholdsvis få av mk2'ene som kom uten t-tak. Men det jeg vet er at disse er noe lettere enn de med t-tak. Når det gjelder fordeler for t-tak, så er det jo ikke til å stikke under en stol at det er digg på varme sommerdager :)[/quote]

Ja soltaket er jo det beste med hele bilen jo :D
 #354290  av ad92

Jeg er bare 18 år og dette er min første bil så føler at jeg egentlig ikke har så mye jeg skulle ha sagt. Det jeg kan si er at jeg smiler fra øre til øre hver gang jeg er ute å kjører bil. Den trekker en del oppmerksomhet, og det er ikke uvanlig at både en og to og tre flickor snur seg etter bilen, om det er av betydning :lol
Det er digg å ha motor bak, sitter som ett skudd i svingene

Kjangsen for at du finner en ut t-tak er liten, men t-tak er jo veldig deilig å ha når varmegradene stiger. Det som er negativt er jo at kjangsen for smålekasjer spesielt på førersiden er til stede, koster ikke så mye for nytt pakningssett.

Mange mr2 bruker også en del olje, min bruker ikke så alt for mye men fortsatt litt over normalen.
Det er ikke noe stort problem så lenge man husker å peile den i ny og ne.

Bagasjerom plassen er også begrenset, men det har du sikkert allerede funnet ut.

Vill du ha en bil som sparker godt fra seg vill jeg ikke gått for en gti. Den kjører fra en bmw 320 f.eks men er ikke noe monster. Hadde ventet litt å kjøpt en mr2 med turbo om du vill ha noe som går ett par hakk fortere en civicen.

Ville også ha sjekket opp forsikring før du bestemmer deg. Jeg betaler 12000 / delkaako i året å den står på pappa med 50% bonus. Du finner en forsikrings tråd her, som nylig ble startet der du ser ca hvor listen ligger. Ser ut som det varierer veldig rundt om. viewtopic.php?f=32&t=35161
 #354292  av Tommydesu

Takk for mye nyttig informasjon.

Jeg er ikke ute etter noe som generelt går bedre enn det jeg har fra før, det hadde vært perfekt med rundt 200whp, i utgangspungtet vil jeg ha noe som har mer potensiale i svingene. Derfor ser jeg på MR2, i tilegg til dette er det en utrolig rå bil å se på syntes jeg.

Fortsett å komme med informasjon og meninger, blir aldri nok!

Takk igjen!
 #354295  av ad92

Får håpe du tar et riktig valg nåda!
Alltid koselig med nye mr2 medlemmer!!

Så har jeg den glede av å være den første som sier velkommen ombord i forumet vertfall! :D
Så håper vi du starter en show & shine tråd om noen uker
 #354307  av mr2mekkern

Ville også ha sjekket opp forsikring før du bestemmer deg. Jeg betaler 12000 / delkaako i året å den står på pappa med 50% bonus. Du finner en forsikrings tråd her, som nylig ble startet der du ser ca hvor listen ligger. Ser ut som det varierer veldig rundt om. viewtopic.php?f=32&t=35161[/quote]

Brutalt dyrt da. Har full kasko på min og betaler 4600kr året, står på fattern med 70 prosent bonus.. Hadde kommet på 10000kr full kasko på meg med 30 prosent bonus...

Ring å hør her:

https://www1.portalbank.no/1440/Sider/forside.aspx
 #354311  av marlboro1310

Forsikring kan være dyrt på MR2en ja om man er nybegynner, og har lav bonus. MEN Turboversjonen og GTi`en har samme pris hos forsikringsaktørene. Anbefaler på det sterkeste å kjøpe en GTS når du først har bestemt deg for MR2 Mk2, du vil ende opp med turbo uansett tilslutt...da sparer du MYE på å handle the real deal med en gang.

:wink:
 #354317  av mr292

er forresten ikke forskjell på turbo og NA bremser, dette er feil.
MEN det er forskjell på bremser før og etter 93?/94?
etter 93?/94? fikk også bilen litt stivere fjæring og litt senk.
baklykter kan du også se forskjell på etter 94.

også har motoren etter 93/94? 179 mot 156 hk.
og 1990 modellene har ikke galvanisert karrosseri. (fyfy)
 #354335  av marlboro1310

mr292 skrev:er forresten ikke forskjell på turbo og NA bremser, dette er feil.
Etter 1992 ble bremsene oppgradert på MR2 Mk2, større skiver og kaliptere. Moralen er; innenfor hver revisjon er bremser likt på GTS og GTi, dvs...en 1991mod MR2 GTS har samme bremser som en 1991 GTi.
 #354341  av mr2mekkern

Etter 1992 ble bremsene oppgradert på MR2 Mk2, større skiver og kaliptere. Moralen er; innenfor hver revisjon er bremser likt på GTS og GTi, dvs...en 1991mod MR2 GTS har samme bremser som en 1991 GTi.[/quote]

Hvor stor er den forskjellen egentlig???
 #354432  av inzane2012

kjøp deg en mr2 du :) kommer ikke til å angre :) jeg kommer vertfall ikke til å selge min med første nå som jeg straks er ferdig med lånet på den og den endelig er MIN og ikke banken sin lenger :)

har bare gti utgaven og aldri fått gleden av å prøve en med turbo, men kan si at NA'en fungerer meget godt, den kan vere litt treg i 4-5 gir når om du prøver den der smidighets testen eller hva det kalles, men jeg pleier bare å dobberclutche ned til 2 vist jeg trenger å kommer raskt og smertefult forbi noen ;)

bremsene er og ganske fantastiske, stopper på en 10øring :) og den sitter ganske bra på veien, MEN om du er fersk med bakhjulstrekk og midtstillt motor bør du ta det litt forsiktig i svingene med disse bilene, vertfall om du kjøper en pre92 mod da disse har ett litt annerledes understell som gir litt mer overstyring under krapp svinging...

ellers står det VELDIG mye akkurat dette emnet her på denne delen av forumet, om alt fra bremser, understell og motor, så bare å sette seg ned med kaffi kanna og lese gjennom :)

og sa jeg at du ikke kommer til å angre?? ;)