TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bytte motor fra 7A-FE til 3S-GE BEAMS?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #354151  av AnaXyd

Heisann!

Driver å sysler rundt på tanken om å bytte motoren min til en 3S-GE, og det viser seg at det ikke er noe som helst problem godkjenningsmessig. (Samma bremser, understell osv på begge bilene)

Så tenkte jeg tanken om å ta den beste 3S-GE motoren når jeg først var i gang, og dette er jo 98-99 3S-GE BEAMS. Denne har 200-210 hester, lavt drivstofforbruk og enklere vedlikehold.

Motoren er dog kun å finne i Japan, på de siste modellene av Celica T20.

Først og fremst, vil dere tro dette vil være mulig å få godkjent?
 #354166  av mr2storbrua

Dette er ikke noe problem å få godkjent, HVIS du får papirer fra Toyota. Derfor ville jeg rett og slett sendt en mail eller ringe Toyota og hørt hva de mente. Beams-motoren er vel rett og slett bare en ny generasjon av 3S-GE, og mener å ha lest en plass at Toyota ikke bryr seg om hvilke generasjon man bruker, bare motorkoden (altså 3S-GE). De vet gjerne ikke at celica kom med beams i japan, men så lenge den kom med 3S-GE i europa og norge er nok det viktigst.
 #354269  av AnaXyd

Jeg håper inderlig det er mulig å få godkjent! Har sendt en mail til de nå, og skal dra på nærmeste Toyota verksted og høre om de er i stand til å bekrefte dette. (Det er jo de som skal gå god for ombygginga så)

Men, BEAMS er jo kun for RHD biler. Vil dette være et helvette med tanke på ledningsnett osv? Har jeg noen større utfordringer her, vs LHD?
 #354275  av Middelsmann

AnaXyd skrev:Jeg håper inderlig det er mulig å få godkjent! Har sendt en mail til de nå, og skal dra på nærmeste Toyota verksted og høre om de er i stand til å bekrefte dette. (Det er jo de som skal gå god for ombygginga så)

Men, BEAMS er jo kun for RHD biler. Vil dette være et helvette med tanke på ledningsnett osv? Har jeg noen større utfordringer her, vs LHD?

Hei..
Det er ingenproblem og få godkjent. Fikk sjøl godkjent ombygd fra celica GT st202 til celica GT4 st205 :) Fikk et dokument av toyota dramen som jeg viste til biltilsynet. Så gikk toyota Harilla i alta gjennom bilen og fant den "identisk" ombygd til en celica gt4 st205..

Donorbilen min va en RHD. Å d va et jævla liv og bygge om ledningsnettet. Men du trenger jo bare ledningsnett til motren (ECU). Så "speilvender" du det så fletter du det inn i orginalt ledningsnett. Finnes masse koblingsjemaer på nett, dette er en krevende jobb. Siden 3s-ge motoren er helt forskjellig fra 7a-fe. du må å ha en ny gearkasse, da den du har ikke passer
 #354286  av AnaXyd

Okay, så det er ikke noe annet enn ledningsnettet som er speilvendt? Ikke girkasse, akslinger osv?

Om jeg skal kjøpe en slik motor, blir det en front cut med alt jeg trenger(motor, ECU, ledningsnett, girkasse, akslinger, front hubs)

Og bygde du om til firhulstrekk når du swappa fra 3S-GE til 3S-GTE?
 #354301  av castman

AnaXyd skrev:Okay, så det er ikke noe annet enn ledningsnettet som er speilvendt? Ikke girkasse, akslinger osv?

Om jeg skal kjøpe en slik motor, blir det en front cut med alt jeg trenger(motor, ECU, ledningsnett, girkasse, akslinger, front hubs)

Og bygde du om til firhulstrekk når du swappa fra 3S-GE til 3S-GTE?
Hehe, du gir deg ikke med denne ombygningen ser jeg :D Når du først skal bytte motor og girkasse så vil du ikke vurdere å bygge om til st205 da? Utrolig mye arbeid/penger som må til, men til gjengjeld en helt annen bil og annen prisklasse bilen kommer opp i.

Er vel et par i Norge som har bygget om til st205 nå som sitter på litt erfaring..
 #354320  av AnaXyd

Jeg gir meg ikke med ombygging nei, men har nesten slått ifra meg med 3S-GTE ombygginga.

Jeg har funnet ut at det vil være en grei investering å bygge om til 3S-GE, helst siste generasjon(BEAMS), som faktisk har over 200hk. Dette vil være mere enn nok for meg i denne omgang, og det bør ikke by på ALT for store ombyggingsproblemer, da jeg kun trenger å fokusere på å bytte motoren. ST200/AT200 er kless lik ST202 understellsmessig, til og med bremsene ser jeg på delefilm at er like. Da gjenstår det vel i all hovedsak kun å bytte ut motoren for å få godkjenninga overstått.

Men for all del, det frister vanvittig mye å bygge om til GT4, men det har jeg enten tid eller kapasitet til, da jeg kommer til å stå uten bil i lang tid fremover...

For ombygging til GT4 innebærer etter hva jeg har skjønt: Bytte understell til Superstrut, legge opp 4hulstrekk(og alt det omfatter), bytte bremser, og selvfølgelig det som har med selve motorbyttet å gjøre.(ECU, motor, girkasse(og akslinger), ledningsnett)
 #354390  av Middelsmann

Æ bygga om fra 2-wd til 4-wd. Kjøpte en RHD celica GT4 WRC modell. Va en sånn bil æ sku ha. Min drømmebil.
Ombygging til 4-wd er omfattende. Gulvet i bilen må byttes fra gearstanga og bakover. Må borre ut sveisepunkter på begge bilan (1000 vis). Litt vinkelsliper må å til rundt støtdemper tårnan. Da 4Wd bygger mere opp i bagasjeromet. så må man sveise sammen dette. En volsom jobb. karoseriet er også limt sammen med sånn kitt.
Jeg brukte 7 mnd på hele prosjektet, begge bilan ble strippa til beinet.
Det er masse forskjelligheter fra LHD til RHD. men du har jo deler fra din bil du kan bruke, Drivakslinger og sånnt e likt. Ledningsnettet inn i bilen tas inn på motsatt side. Jeg laga nytt hull i torpedovegg under varmeaparat krana. Go plass under dashbordet der.

Æ bytta enda innmat i motor, smidde stempler, H-profil råder, balangsert veiv, arp bolter, cometic pakninger. Ellers TRD deler overalt.

Nu har æ bygga om til ny turbo. Garrett GT3582R kulelager turbo. 800cc dyser Satse på mye hk :)
 #354397  av AnaXyd

Virker som en veldig omfattende jobb ja! Så det er desverre noe jeg ikke kan begi meg ut på i denne omgang. Det er nesten verdt å kjøpe en ny GT4 istedet, men det er liksom noe med å konverte sin gamle bil med all sin kjærlighet! :)

Knall at akslinger og slikt er likt, det passer meg utmerket. Men ledningsnettet er hovedsaklig bare å forlenge slik at man får sklidd det inn i det riktige hullet i torpedoveggen? Eller er dette VELDIG omfattende? Jeg kan å svinge loddebolten, så forlenging er ikke noe problem for meg.
 #354458  av Middelsmann

Ja æ hadde å litt kjærlighet til bilen, vill bygge den sjøl. E ikke det samme og kjøpe nøkkelferdig. så lærer man mye underveis i prosjektan. Etter en stund så nytter det ikke ringe til en "vanlig bilmekanikker", dem har ikke peiling :p

Klart du kan skjøte ledningsnettet, men e mye lodding, og bruk krympestrømmper. Æ valgte å ikke skjøte ecu ledningan. Ville ikke ha mulig brudd i framtia der.
Æ måtte jo bygge om resten av RHD ledningsnettet, Alle kontakten va speilvent og for kort. Måtte stikke om alle kontaktan, Brukte en hel uke bare på å få strømmen i orden. Alt fra bensinpumpe til lys, blinkelys, dashbord, varmeaparet, speil, vindusheis osv. måtte stikkes om og omkobles eller loddes. Ingenting va likt med st202 LHD ledningsnettet.

Men dit prosjekt er mye mindre, og burde gå grett. det meste er jo "bolt on" :)
 #354466  av AnaXyd

Oj, det hørtes rimelig omfattende ut ja! Er det slik at jeg også må stikke om alle kontaktene osv, eller trenger jeg bare å skjøte på kabelen slik at jeg får den inn i kupeen?

Og må jeg bytte ut alt av kabler bak dashbord og slikt? Jeg trodde ledningsnettet til ECU bare gikk fra ECU - motorrom jeg.

BTW: Fikk svar fra Toyota, og de sa at årsmodellen på motoren ikke har noe å si, så lenge det er den samme motorkoden. YESS! DA ER DET FAKTISK BARE Å BEGYNNE!

Skal høre med endelig svar av nærmeste Toyota forhandler, da det er de som skal gå god for motorbyttet.
 #354869  av Middelsmann

Du trenger ikke stikke om kablan fra motor til ecu, du skal jo bruke den ecu'n som følger med "front cut". Der e bare å plugge i kontaktan.
men mulig du må stikke om en del kabler til resten av eleltrisiteten under dashbordet. Strømmen til tenning, sikringsboks osv..
 #354962  av AnaXyd

Tror jeg har funnet ut hva jeg trenger å gjøre med ledningsnettet nå. Takket være at mange har byttet ut 5S-FE med 3S-GE beams. Driver å sjekker om det er eksakt det samme på 7A-FE, noe jeg tror (og håper) det er.

Det går ut på å koble sammen to kabler i sikringsboksen i motorrommet, og bytte om en kabel i en plugg ved ECU. Samt forlenge ledningsnettet slik at jeg får lempet det inn i det riktige hullet. Det er jo forsåvidt bare å dra frem loddebolten og krympestrømpene og forlenge et par meter.

Grunnen til at man må koble om litt, er for å få interiøret til å kommunisere riktig med ECU. Det er visstnok noen endringer på de senere modellene av Celica som har BEAMS motoren. (98-99)
 #354978  av AnaXyd

Ja begynner å føle at jeg får oversikt over hva jeg skal gjøre nå! :D

Jeg bare sitter å HÅPER på at det er samma ting jeg må gjøre som på 5S-FE motoren...

Samt at min nærmeste Toyota kan gå god for motorbyttet. Snakket med Toyota Norge på mail, og de sa at årsmodellen på motoren har ikke noe å si så lenge det er samme motorbetegnelse. Så da betyr vel dette at jeg slipper å bytte understell og bremser, og kan beholde det jeg har? Dette skal jeg få bekreftet av min nærmeste Toyota, så håper dette gå i orden.

Ombygging skal jeg gi dere om jeg tør å begi meg ut på noe slikt, da dette er min eneste bil jeg har. Den blir jo stående litt, og kjedelig om den blir stående i flere måneder...

Men hadde vært utrolig kult om dette kan gå i boks, da jeg tør å påstå at det er få(om ikke ingen) i Norge som har gjort noe slikt tidligere.