Kortversjon av konvertering til skivebremser fra AE86 bak:
Dreie ned ytterdelen av stikkaksling til samme diameter som ae86 har, slik at skiven passer fysisk på akslingen:
Laget et verktøy for å sentrere ae86'ens kalipper holder før jeg merket hvor de nye bolthullene måtte være. Ene steget tilsvarer ytre diameter på kp61 hjullager for å passe i akslingshuset, neste steg tilsvarer ae86 hjullager diameter for å passe i kalipper holderen/bakplata.
Sentrerings verktøy i bruk
Nye hull borret ut og bakplate/kalipperholder testmontert på akselhus
...og en test med skive og kalipper på for å sjekke klaringer inn-ut og posisjon
Litt putling med håndbrekkwire og bremserør igjen enda da... Bytta og begge hjullagrene i samme slengen, og må vel innrømme at det er de jeg er mest skeptisk til på hele akslingen nå når jeg har lagt merke til hvor spinkle de egentlig er.
Dreie ned ytterdelen av stikkaksling til samme diameter som ae86 har, slik at skiven passer fysisk på akslingen:
Laget et verktøy for å sentrere ae86'ens kalipper holder før jeg merket hvor de nye bolthullene måtte være. Ene steget tilsvarer ytre diameter på kp61 hjullager for å passe i akslingshuset, neste steg tilsvarer ae86 hjullager diameter for å passe i kalipper holderen/bakplata.
Sentrerings verktøy i bruk
Nye hull borret ut og bakplate/kalipperholder testmontert på akselhus
...og en test med skive og kalipper på for å sjekke klaringer inn-ut og posisjon
Litt putling med håndbrekkwire og bremserør igjen enda da... Bytta og begge hjullagrene i samme slengen, og må vel innrømme at det er de jeg er mest skeptisk til på hele akslingen nå når jeg har lagt merke til hvor spinkle de egentlig er.

-------------------------------------
'72 Celica (RA21/TA22) Solskinnscruiseren
'94 MR2 Turbo (SW20) Lillegul
'87 Corolla bane/leke prosjekt (AE86) Hachi'n
'83 Starlet (KP61) Sølvpilen
'90 Starlet arbeids/vinter go-cart (EP81)
'83 Starlet delebil/impulskjøp (KP61)
'73 Datsun 240Z
'72 Celica (RA21/TA22) Solskinnscruiseren
'94 MR2 Turbo (SW20) Lillegul
'87 Corolla bane/leke prosjekt (AE86) Hachi'n
'83 Starlet (KP61) Sølvpilen
'90 Starlet arbeids/vinter go-cart (EP81)
'83 Starlet delebil/impulskjøp (KP61)
'73 Datsun 240Z