TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Rensing av green filter

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #354870  av ad92

Har rensekitt i bilen, har ikke bruksanvisningen så renger med at noen her vet hva man skal gjøre.
Fant denne fremgangsmetoden:

1. Løsne filteret fra brakett/hus
2. Blås bort løs skitt/støv fra utsiden med en trykkluftsboks eller lignende (NB! ikke nærmere en 15 centimeter, da risikerer filteret å revne) Blås også fra innsiden og ut.
3. Fukt filteret godt med rensevæsken og la den virke i ca. 10 minutter.
4. Skyll filteret med lunket rennende vann fra utsiden og så fra innsiden.
5. La filteret lufttørke i romtemperatur (tar ca. 4 timer) VIKTIG: Ikke bruk noen varmekilder da det kan skade filteret.
6. Olje filteret med vedlagte olje. Pass på at det skal dekke godt. Spray både på innsiden og utsiden. Sørg for at alle kriker og kroker er dekket. Filteret skal være vått av olje, men ikke renne.
7. Monter tilbake i bilen og vips; ferdig

Ble litt skeptisk til at man skal spraye filteret med oljen etter man har vasket det bare..
Bedre å spørre ett "dumt" spørsmål en å ødlegge motoren :lol:
 #354873  av inzane2012

er jo for å lettere samle opp støv og sånt og hindre at det blir dradd gjennom filteret, så motoren skal egentlig ikke ta skade av filterolja, men har lest flere plasser her at vist du har sånn luftmengdemåler så kan oljen legge seg på måleren slik at den gir feile verdier...
 #354947  av James

jeg har vasket Apexì filteret mitt et par ganger.. og har aldri vert noe problem med det :)
 #354992  av sindrejl

James skrev:jeg har vasket Apexì filteret mitt et par ganger.. og har aldri vert noe problem med det :)
fordi apexifilter er et tørrfilter.. det skal jo ikke ha olje, så det er veldig greit :)
Et greenfilter er laget spesielt mtp at det skal ha olje, og gjør ikke jobben like bra som feks apexi om det ikke er oljet
 #355049  av inzane2012

alle filter med som er ett sånn "foam" filter skal vertfall ha olje for å fungere, er det samme med pipercross viper filteret jeg har :)
 #355063  av James

sindrejl skrev:
James skrev:jeg har vasket Apexì filteret mitt et par ganger.. og har aldri vert noe problem med det :)
fordi apexifilter er et tørrfilter.. det skal jo ikke ha olje, så det er veldig greit :)
Et greenfilter er laget spesielt mtp at det skal ha olje, og gjør ikke jobben like bra som feks apexi om det ikke er oljet
aah :) ja det jeg har hørt også
 #355081  av sindrejl

uhm.. når bilen begynner å gå dårlig, spytter bensin og pluggene soter.. :mrgreen:
 #355174  av inzane2012

sindrejl skrev:uhm.. når bilen begynner å gå dårlig, spytter bensin og pluggene soter.. :mrgreen:
bør vel ta det litt oftere, stod i instruksjonen til mitt filter at jeg burde gjøre det minst en gang i året...
 #355250  av sindrejl

inzane2012 skrev:
sindrejl skrev:uhm.. når bilen begynner å gå dårlig, spytter bensin og pluggene soter.. :mrgreen:
bør vel ta det litt oftere, stod i instruksjonen til mitt filter at jeg burde gjøre det minst en gang i året...
såklart man bør gjøre det oftere ;) Filteret på min ligger helt nede mot asfalten så kun et halvt år så er det potte tett
 #355292  av inzane2012

sindrejl skrev:
inzane2012 skrev:
såklart man bør gjøre det oftere ;) Filteret på min ligger helt nede mot asfalten så kun et halvt år så er det potte tett
er det gsr'n du har enda eller?