TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bensinsluk

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #354977  av Foe

Har målt mr2en til rundt 3l pr. mil ved blandet kjøring, så er vel ikke vanskelig å skjønne at noe er galt.
Den er veldig slapp på lave turtall, men virker ok ved WOT.
Sjekket pluggene, og samtlige var Helt sorte, nedsotet.
Har byttet alle vakumslangene i motoren, så det er neppe en lekasje. Lambdaen ble byttet i fjord.

Noen ideer?
 #354986  av Foe

Den store boksen som luftfilteret sitter fast i? Har ohm'et den og har ikke funnet noen problemer med den.
 #354987  av Supramk3turbo

Ville prøvd med en annen luftemengde måler som du vet virker om du har tilgang på det, så er du ihvertfall sikker :D
 #354989  av magnesmurf

Den bruker alt for mye suppe. Ikke noe spørsmål om den saken. Min går på ca 0,8 på mila...

Hvis det ikke lekker ut utvendig (har du sjekket for lekkasje?), er det noe riv ruskende galt med blandingsforholdet. Og da er det vel nesten bare tomgangsregulator eller luftmassemåleren som kan tukle til det der. Sjekk alle målere. Luftmasse, lufttemp osv. Hvis bilen går reint og fint ellers, og ikke fusker eller liknende, ligger nok feilen i systemet en plass. Prøv å bytte dem først, da det er billigst :wink:
 #355012  av marlboro1310

sjekk om lamdaen sitter skikkelig, dette hørtes jo helt ekstremt ut... :shock:

Ettersom dette er en 3SGE, tror jeg ikke jeg har hørt om større forbruk noensinne...lukter det bensin på tomgang? harker den når du drar turtall opp til 2500rpm når bilen står i ro?
 #355033  av -magnus-

Tett luftfilter?
 #355070  av Foe

Det er en 3s-gte. Lukter godt bensin ved tomgang. er ingen lekasjer (helt tørt på bakken under bilen). er ganske ujevn opp mot rundt 3k rpm.
Har tatt diagnose, ingen meldinger der.
Lambdaen sitter som den skal. Hvordan tester jeg bensinregulator etc?
 #355086  av mr2storbrua

Merker du forskjell på fjusking dersom du trykker gassen helt i bunn i forhold til nesten i bunn? Når gassen tråkkes i bunn, regulerer ECU'en bensinmengde etter tabell, mens når den ikke er i bunn justerer det etter lambda...
 #355132  av Foe

På lave turtall virker den ganske sirup og litt ujevn uansett gasspådrag
 #355141  av Andreazz

Du har jo nettopp byttet wastegate..? Fikk bilen disse symptomene etter byttet? Isåfall ville jeg sjekket at WG virker og at alt du eventuelt hadde demontert/kommet borti under den jobben, er i orden.
 #355237  av Foe

Har hatt symptomene veldig lenge. har ikke endret seg etter skifte av wastegate.
kjørte en runde i går for å teste litt ordentlig, og fant ut at den drar litt tregt, og er litt "tjukk" veldig langt oppover i registeret.
lukter ganske mye bensin når den står på tomgang.
kan det være noe med kaldstartssystemet?
 #355383  av Foe

hva er normalt vakum ved tomgang? min varierer mellom 7-11 psi. max trykk ca 11 psi, helt orginal
 #355389  av Andreazz

Vakum på tomgang skal være så nære null som mulig. Alltså nesten helt ned i minus skalaen på måleren..