TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• bytte wastegate

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #352807  av Foe

Hei!

Membranet i wastegaten min har vært ødelagt en god stund nå, og begynner å bli klar for å skifte ut hele greia.
Har en "ny" liggende men er veldig usikker på hvor stor en slik opperasjon vil bli?
Er det mulig å bare plyukke av eksosmanifoil og så av med wastegate? Vil unngå å ta av turboen for en hver pris.
 #352824  av Foe

Glemte å si at dette er en orginal 2.gen turbo med orginal wastegate
 #353114  av Foe

Ingen som har gjort dette før? evt. noe i området av dette? Toyota sa det kom til å koste ca. 2500 å ta det hos dem, men mulig de har undervurdert ved å bare sette 2 timer..
 #353147  av Wrang

Ta av varmeskjoldet over manifoilen. Og noen slanger så klarer du jobben selv. Er litt trangt,men det blir du fort vant med:P
 #353184  av Foe

Regner med jeg må av med eksosmanifoilen også. så lenge jeg får beholde turboen i, så er jeg fornøyd. hvis den må ut er jeg fristet til å la toyota ta seg av hele prosjektet
 #353199  av Foe

Og er det mulig å ta av staget fra selve wastegateklokka/aktuatoren? hadde isåfall gjort alt mye enklere.
 #354187  av mr2mekkern

Hei, denne jobben er ganske enkel.. Gjorde d samme i høst.. ta av vakuumslangene først..deretter demonter 2 skruer på braketten til wastegaten, og en liten låsering på stagget i andre enden.. da skal den være løs, er selvfølgelig trangt der, men Thats MR2!!!!hehe :)
 #354271  av Foe

Fantastisk! takk for gode nyheter :)
Har du noen tips og komme med rundt fjerning av låseringen/c-klipsen? regner med dette er den verste delen av jobben.
Trenger jeg noe spesielt verktøy eller kommer jeg til med vanlig fastnøkkel?
 #354277  av mr2mekkern

hmm, tror jeg bare brukte tang å dro den rett ut jeg ass, du må muligens ligge under bilen mens du gjør d.. Husker ikke helt eksakt hvordan jeg tok den, men er fult mulig ihvertfall...
 #354291  av Foe

Mulig jeg bare fjerner eksosmanifoilen, så blir det litt enklere.
Det er ikke noen som har tips om hva man kan bruke for enklere å få av/på boltene mellom eksosmanifoil og turbo? er noen syke vinkler her.
 #354345  av mr2mekkern

Foe skrev:Mulig jeg bare fjerner eksosmanifoilen, så blir det litt enklere.
Det er ikke noen som har tips om hva man kan bruke for enklere å få av/på boltene mellom eksosmanifoil og turbo? er noen syke vinkler her.

Er du gal mann, må da ikke finne på å ta av eksosmanifoilen pga en sånn liten fillejobb!
Ta i verste fall av eksosrøret som sitter monter inn på turboen, og Varmeskjoldet over turbon, viss du har det..
Tar du av manefoilen, må du jo av med hele turbon i tilegg da....Stress!!
Gjør som jeg har fortalt, og jobben er gjort på 15 minutter.... :)
 #354443  av Foe

umulig å få den av uten å fjerne eksosmanifoilen.
holdte på i 3 timer i går, og nå er jeg så forbanna at jeg har mest lyst å dumpe hele driten i sjøen!
Går fint ann å ta av manifoil uten å løsne turboen, bare å fjerne boltene (ikke mutterene) som går i mellom.
prøvde å drepe eksosmanifoilen med forlengeren til skralla, men det gikk desverre ikke.
 #354595  av Foe

Hvor lang tid tar det å skifte wastegate actuator uten løftebukk? svar: 10 timer!
Måtte av med eksosmanifoil og delvis katalysator. MYE knot.. nå trenger jeg ny rygg og nye kner!
 #355130  av Foe

Ja er fornøyd med det. har utsatt problemet i snart 2 år, så det var godt å få det overstått :)